Hej på er!
Ni som är ute och flyger mycket med er UV-foto-utrustning; hur löser ni transporten? Checkar ni in en Pelican med alla prylarna i? Delar ni upp så vissa saker ligger i handbagaget? Special-bagage? Trycker ner allt i handbagage och går visslande igenom kontrollen?
Jag ska ju ta mig ner till Röda Havet i sommar med min "baby" så tips mottages tacksamt.
Hej
Först vill jag säga att det skall bli kul i Röda Havet och få träffa dig eftersom jag o min sambo skall med på samma resa som du..
när det gäller att resa med kamera utrustning så är jag personligen väldigt försiktig med att checka in kameranutrustningen då jag skulle bita på naglarna om jag inte hade uppsikt över min utrustning. Jag har vid flertal tillfällen rest med all kamera utrustning som "handbagage" inkl. 8" domeport. det enda jag inte har plats i handbagaget är blixtarmarna..
jag har även köpt en mindre domport för resandets skull.
Den utrustning som jag har i handbagaget är:
Nikon D200 8placeras i undervattenshuset)
Aquatica AD200
6" domeport
Makroport
2x extensionsringar
2x Inon Z240 blixtar, inkl batterier
Fokuslampa
laddare till, kamera, batterier, focuslampa
objektiv, Tokina 10-17, Nikon 105, Sigma 50, converter
blixtkablar
blixtarmsfästen
underhållskitt mm
pannlampa
liten handduk
13" macdator
TOTALT: 16-17kg
min erfarenhet gällande flygning
jag förklarar alltid om jag ser tveksamhet gällande packningen att den innehåller fotoutrustning, (inget flygbolag vill ta ansavar för utrustningen). scharter eller regulärt inga problem än så länge, som oftast godkänner endast 6kg som handbagage, RyanAir som tillåter 9kg är svårare att ha göra med! de har en våg vid inpasseringen. Var i Island förra veckan och det var absolut inga problem. Problemet är egentligen incheckat bagage som dykutrustning som väger en hel del.
när det gäller mått på handbaget så anser jag att det är viktigt att försöka hålla inom ramarna, de stroa flygbolagen tillåter större handbagare och de mindre som Skyways, Gotlandsflyg mm tillåter endast mindre och lättare handbagage men det har aldrig varit ett problem med mitt handbagage, det enda dom klagat över är vikten på incheckat bagage. När vi reste hem från förra Röda Havet resan så sade personalen på Skyways, Arlanda att "det är faktiskt människor som skall hantera dessa väskor"....
/Anders