Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flyga med kamerautrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinErica

Aktiv medlem
Ska utomlands om några veckor och är lite orolig för hur det funkar med utrustningen.

Har en Nikon D80 som ska med (självklart i handbagaget),
men hur funkar det med minneskorten och röntgenstrålarna?
Är det någon risk att det förstörs?
Har 5 olika minneskort jag tänkte ha med, till både systemkameran, videokameran och digitalen, och det vore allt annat än kul om bilderna raderades...

/Elin
 
Inga problem

Du behöver inte vara det minsta orolig för att röntgenstrålarna ska ställa till problem med dina minneskort.
 
Elin du får ta med så många minneskort du får plats med. :)
Viktigt är dock att du har din utrustning i handbagaget.
Trevlig resa!
 
Någon som har erfarenheter från att släpa med sig "lite mer" än bara ett hus och en optik?. Jag skulle vilja ha med mig ca 7 kg prylar - helst som handbagage.
 
Någon som har erfarenheter från att släpa med sig "lite mer" än bara ett hus och en optik?. Jag skulle vilja ha med mig ca 7 kg prylar - helst som handbagage.

Jag tror de flest a bolag har en viktgräns runt 10 kg för handbagaget. I de fall jag lastat mer har jag "bara" sett till att bära det med ett leende och ingen har hitills brytt sig om att väga.

Blir det tjafs om vikten finns ju dessutom alternativet att stoppa saker i fickorna när man går in, eller hänga kameran med värsta gluggen runt halsen för att få ned vikten på handbagaget.
 
Skulle man kunna säga, att så länge din utrustning får plats inom de stipulerade måtten för handbagaget, så är har de överseende med vikten?
 
Det är ytterst sällan de väger handbagaget, på många, många resor genom en hel hög med flygplatser de senaste åren har jag aldrig råkat ut för det. Se bara inte för plågad ut när du lyfter väskan framför inchecknings- eller boardingpersonal så går det med allra största säkerhet bra. De enda som har varit extra noggranna är Ryanair, de vill ju gärna tvinga folk att checka in sina väskor så att de kan ta fläskigt betalt.

Annars är det bara att börja plocka över grejerna i fickorna! :)

Icelandair tillåter t.ex. bara 6kg handbagage i ekonomiklass men när jag flög med dem för några veckor sedan var det definitivt fler än vi fotografer som hade lååångt över 6kg med sig. Tyvärr finns det orsaker till reglerna, man vill ju inte gärna ha en 15-kilosväska i bakhuvudet bara för att det blir lite skumpigt uppe i luften...

Edit: Lite sen...
 
Jag tror de flest a bolag har en viktgräns runt 10 kg för handbagaget. I de fall jag lastat mer har jag "bara" sett till att bära det med ett leende och ingen har hitills brytt sig om att väga.

Blir det tjafs om vikten finns ju dessutom alternativet att stoppa saker i fickorna när man går in, eller hänga kameran med värsta gluggen runt halsen för att få ned vikten på handbagaget.

Är det inte så att handbagaget måste få plats i bagageutrymmet ovanför sittplatsen (alltså bredden) förutom vikten, eller har jag fått det om bakfoten?
 
Någon som har erfarenheter från att släpa med sig "lite mer" än bara ett hus och en optik?. Jag skulle vilja ha med mig ca 7 kg prylar - helst som handbagage.

Har aldrig hindrat mig. Det gäller förstås att få det att se lätt ut, sådär nonchalant på axeln. Men vissa är jättekinkiga när det gäller storleken. Men i en carry-on väska kan man lätt få ner 20 kg utrustning. Blir det problem, säg att du är fotograf. Det brukar hjälpa.
 
Är det inte så att handbagaget måste få plats i bagageutrymmet ovanför sittplatsen (alltså bredden) förutom vikten, eller har jag fått det om bakfoten?


Jo, det stämmer. I facket över eller under sätet framför. Maxmåtten kan dock variera mellan olika flygbolag, men de flesta kameraväskor (inkl ryggsäckar) funkar.
 
Håll dig som sagt inom angivna mått.
Fuska med vikten på handbagaget går alltid att göra, vilket jag alltid har gjort. Har aldrig varit om några problem.
 
En väska innanför de mått som gäller, ett obekymrat leende och vänligt uppträdande funkar för det mesta. Har bara stött på problem en enda gång och det var med brussels airlines på väg hem från Monrovia. Det tog en god stunds förhandling för att få ta med kamerautrustning och dator som handbagage. Det var inte storleken eller antalet kollin som var problemet utan vikten, ca 18 kg. Det löste sig till slut men det kostade en slant
 
Ännu en som fasnat med n"några" extra kilon i handbagaget. Gick att lösa den gången oxå genom en liten omfördelning dvs visande av god vilja från min sida.
Flyttade nån laddare och bok till den andra väskan så blev det slut på gnället.
 
Jag tror de flest a bolag har en viktgräns runt 10 kg för handbagaget. I de fall jag lastat mer har jag "bara" sett till att bära det med ett leende och ingen har hitills brytt sig om att väga.

Blir det tjafs om vikten finns ju dessutom alternativet att stoppa saker i fickorna när man går in, eller hänga kameran med värsta gluggen runt halsen för att få ned vikten på handbagaget.

För oss gäller 5 kilo handbagage, så det kan nog vara lite olika...
Gäller att packa smart om man ska få med kameran o allt annat i handbagaget, blir en utmaning för mig som alltid packar alldeles för mycket ;)
 
Tänk bara på att ev stativ inte brukar tillåtas i handbagaget. Det anses tydligen kunna vara farligt "fel" hanterat.
 
Jag ska flytta till Ungern på söndag.. tänkte ta med min kamera med lite objektiv och så..
Eftersom det är 10 kilo maxgräns och även laptopen kommer ligga i handbagaget hoppas jag att jag inte kommer över tio kilo.

Men OM jag skulle göra det, är det någon som vet hur det går att kanske bära, säg kameran på sig? Ja, hänga runt halsen?
Är de dödskinkiga med detta eller så?
Jag kan väl ta kamerahuset i värsta fall bara, utan objektiv :D
Jag gissar på att jag kommer rätt nära 10 kg med laptop, 2 objektiv och ett hus?
 
För oss gäller 5 kilo handbagage, så det kan nog vara lite olika...
Gäller att packa smart om man ska få med kameran o allt annat i handbagaget, blir en utmaning för mig som alltid packar alldeles för mycket ;)

Ta ut kameran ur handbagaget och bär den löst över axeln, då väger dom inte den med handbagaget som regel, dom tänker inte på att den väger en del om man har ett stort objektiv på den. Eventuellt kan du dessutom pilla ner lite objektiv och batterier i fickan. Sen när du checkat in kan du stoppa ner kameran i handbagaget igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.