Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flimförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

perlind

Aktiv medlem
Jag har köpt ett tiopack med svartvit film (Kodak T-max 400). Det motsvarar väl ungefär en årsförbrukning i mitt fall av svartvit film. Någon sa att man kunde förvara filmen i frysen för att den ska klara sig. Men är det verkligen lämpligt. Eller håller sig filmen i vanlig rumstemperatur i ett år eller mer?
 
Om filmen inte har redan gått ut, dvs är måttligt färsk, så är ett år helt okej.

Däremot, om du sätter in filmen i frysen så håller den ett tiotal år efter att den egentligen gått ut.

Jag brukar förvara min film jag kommer använda i kylskåpet, något av ett mellanting. Med fryskall film så blir det problem med kondens ifall man behöver filmen snabbt. Det har jag inte stött på med kylskåpskall film.

/Henri
 
Frysen är utmärkt

Lägg filmen i frysen men ha en eller två rullar redo i kylskåpet! Har använt färgdia som gått ut för år sedan på detta viset. Alla kemiska processer sker ju långsammare i kyla.
 
Kom ihåg att förvara filmen lufttätt eftersom kylskåp är fuktiga. Det går oftast bra med 135 film i burk eller 120 med folien kvar. Om du är paranoid (eller bara har jobbiga huskamrater som jag) så lägg i en fryspåse eller en plastburk.

Det jag har läst (Ansel Adams om jag inte minns fel) så ska kylskåpsfilm få förvärmas i två timmar innan du bryter förpackningen.
Fryst film för du först över till kylskåp. Där ska den ligga minst 6 timmar, sedan samma behandling som kylskåpsfilmen.
 
Idag testade jag en gammal Certina Certo enkel 6x6-kamera från 60-talet. Tyvärr hade jag glömt ta ut film från frysen så bara en R100 av två var upptinad vid fotograferingen. Den upptinade var helt perfekt exponerad medan den som jag tog från frysen (låg väl ½ timme i rumstemp)och fotade med ute i ca -5 blev väldigt tunn i teckningen och verkade underexponerad ca ett till två steg trots att jag mätte ljuset väldigt noggrant och att filmen var från samma emulsion som den första. Hur mycket förlorar filmen i känslighet om den är nedkyld egentligen? Eller går det kanske inte att få vältecknade negativ alls vid så pass kall film?
 
Hej Nils

Det beror på att du får ett molekylager av vatten på filmen, oftast kan du märka det pga att de sista bilderna blir något bättre.

Calle
 
Alla negativ blev lika tunna. Men jag har läst någonstans att filmkänsligheten minskar (och även kornigheten) när filmen varit fryst och inte tinat upp före exponeringen. Att ett molekyllager vatten skulle göra att mindre ljus träffar filmen verkar långsökt, eller blir det en ånghinna som hindrar ljuset? När filmen dras fram och kommer ut ur skyddspapperet för varje exponering kommer ju ingen varmluft på den som kan bilda kondens?
 
Då uppstår frågan huruvida det blir någon signifikant ändring av filmens ljuskänslighet när man är ute och fotograferar i kallt väder. Har ni märkt något?
 
Hej

Jag har aldrig provat men det kunde vara av intresse att stoppa i en film från frysen och ta 10 bilder sedan vänta ett par timmar och sedan exponera resten. Antagligen blir de första 10 bilderna värre om det är på sommaren eftersom varm luft bär mycket mer vatten.

Om både filmen och kameran är lika kalla från början så borde det inte hända något.

Calle
 
wipe skrev:
Då uppstår frågan huruvida det blir någon signifikant ändring av filmens ljuskänslighet när man är ute och fotograferar i kallt väder. Har ni märkt något?

Det kanske inte är så vanligt att man är ute och fotograferar i -20 till -25 gr? Där ligger väl normal frysboxtemperatur. Tar man filmen från frysen så isoleras säkert kylan en bra stund i en hårt packad rullfilm med skyddspapper. Det fungerar nog likadant om filmen har rumstemperatur, när man sedan kommer ut i kylan isoleras värmen i rullpacken och har maximalt den lufttemperatur som är. Skulle vara intressant om någon vet om det finns några gränser och var dom i så fall går för filmkänsligheten i olika temperaturer? Kanske finns någon info på nätet som går att länka till?
 
För mig känns det ändå som om temperaturen i någon utsträckning borde vara relevant, analogt med att den är relevant när man framkallar.
 
Jag har fotograferat en hel del svartvitt och velvia vid riktigt kalla temperaturer. Mellan -20 och -25 inte alls ovanligt. Jag har inte märkt av någon skillnad i exponeringen än så länge alls faktiskt.

Enda skillnaden jag märkt är att kameran med motordrivning blir riktigt grinig och långsam, och att fokuseringen blir riktigt trög när det blåser till. ;-)

/Henri
 
Har egentligen inga direkta erfarenheter av film, men kanske kan ha lite input som kemist. Ett förslag är att man när man börjar tina sin film, det är egenligen först då man riskerar att få kondens på den, lägger en påse fuktabsorberande material. Av förslagsvis den typen som elektronik transporteras med, då kommer iallf mängden vatten att reduceras. Eller vad tror ni ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.