** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flightspotting/fotografering på Arlanda flygplats?

Produkter
(logga in för att koppla)

OnlyJ

Medlem
Hej,

Tänkte ta mig till Arlanda flygplats någon gång och fotografera lite flygplan... Dock har jag ingen aning om vart man skall stå för att se planen från en bra vinkel...

Någon som vet något bra ställe att stå på, som inte är "off limits"?

Om någon skulle vara snäll att titta på denna karta http://johan.digitalimg.se/arlanda.gif och sedan markera vart det finns bra ställen att stå på, så vore jag tacksam!

Tack på förhand!

/Johan

Skruvad fågelskådning?

Kunde inte låta bli... Jag vet, man kan få häftiga shots vid flygplatser, har själv missat att få en skithäftig syn på bild, jag skall nu berätta en kanske inspirerande liten historia.

Det var sommarkväll på Arlanda efter ett rejält regn, luften hade klarnat efter regnet, solen kom fram mellan tunga dramatiska moln, solen stod lågt och sken sådär milt gul-orange. Jag sitter i ett flygplan i kön för att starta, har fönsterplats och ser planen före dra iväg rakt utanför (står paralellt). Landningsbanan är fortfarande rejält blöt, några små propellerkärror lyfter å jag ser ju hur vattnet på banan blir oroligt och till en lätt dimma som färgas av solen bakom planen. Å nu står en 747:a där o väntar på klartecken, jag hinner i förväg räkna ut hur det kommer att se ut, de har ju motorerna nära marken under vingarna, funderar över kameran i väskan inskjuten under stolen framför, 747:an varvar upp, ska jag, hinner jag? Nån sekunds tvekan.. Klart att jag ska! Upp med väskan, fipplar upp blixtlåret, får fram kameran, perfekt! 70-210:an sitter på, 747:an därute har så smått börjat dra iväg.. Sätter kameran på on, ser i sökaren, underbart! ettusenett, ettusentvå starta nu då kameradj**ul! Följer planet med kameran och skall just trycka av när det blir grått i sökaren, försent, vad jag såg nu ur-focus i sökaren var inredningen i planet jag är ombord på...

Men snyggt var det, med en 747:a sett snett bakifrån som just började lyfta nosen och piskade upp enorma mängder vatten bakom sig som färgades i guld av soljuset, riktigt mäktigt, tänk om jag inte hade tvekat, eller kanske redan suttit med kameran beredd. Sicken bild det hade blivit.. suck.

Senast ändrad:
Låt stå

Nu har jag ritat i på kartan. Det är jag som använt röd tuschpenna. Fast faktiskt är frågan inte möjlig att besvara alldeles korrekt utan att veta något om vindförhållandena den dag du tänkt dig dit. Det finns ju en hel del vägar runt i kring flygplatsen av vilka ett flertal överflygs vid start/landning. Några ligger i stort sett precis vid banänden. Sen finns det några vägar som löper parallelt med flygplatsstaketet, men då kan man hamna alldeles för lågt. Just norr om bana 08/26 finns lite berg, men det kanske är för långt i från. I stort sett finns det vägar att komma till flygplatsen från alla håll. Du får nog reka runt lite för att hitta ditt favoritställe. Min topspottning på Arlanda måste ha varit för ca 20 år sedan då Concorden landade på Arlanda. Tror det kan ha varit första gången. Uppståndelsen var stor. Vi fick väl en liten skymt av fågeln, men någon bild blev det ju inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar