Annons

Flickr?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronholm

Aktiv medlem
Vet inte om jag är i rätt forum men ställer frågan ändå:

Vi, familjen, har ganska många släktingar och vänner utspridda över världen och jag funderar på ett sätt att dela med oss av familjefoton och andra foton. Ett sätt är att printa och skicka fysiskt, ett annat sätt är att maila en jpg. Ett tredje är väl att göra en egen liten hemsida men det fjärde som jag tittar på just nu är ett Flickr konto. Så min fråga är: Finns det någon med erfarenhet av Flickr som kan delge sina erfarenheter som t.ex.

Är det lätt att sätta upp och ladda ned bilder? Kan man begränsa tillgång till bilderna till de man vill skall se?

Flickr är jättebra tycker jag och enkelt att använda.

Man kan begränsa vilka som kan se, men då måste dom som skall kolla också vara medlem på Flickr för att det ska funka. Som Anders skrev, bli medlem och testa, det är gratis.

Jag tror att Flickr skulle vara ypperligt för ditt ändamål.. Jag använder det själv men mest bara för att dunka upp bilder..

Om alla i familjen skapar ett eget konto, Sen kan ni skapa Grupper där bara ni är medlemmar där ni lägger in bilderna, Rättigheter sätter ni "only family" och lägger till varandra, Skitbra :)

Vi, familjen, har ganska många släktingar och vänner utspridda över världen och jag funderar på ett sätt att dela med oss av familjefoton och andra foton. Ett sätt är att printa och skicka fysiskt, ett annat sätt är att maila en jpg. Ett tredje är väl att göra en egen liten hemsida men det fjärde som jag tittar på just nu är ett Flickr konto. Så min fråga är: Finns det någon med erfarenhet av Flickr som kan delge sina erfarenheter som t.ex.

Är det lätt att sätta upp och ladda ned bilder? Kan man begränsa tillgång till bilderna till de man vill skall se?

Jag använder också Flickr. Om du använder Lightroom 3 så finns det redan en plugg där för export till Flickr.

Hej!
Använder själv Flickr. Fungerar alldeles utmärkt. Tänk på att minska dina bilder i storlek bara innan du lägger in dem, då får du också plats för många fler, och kommer alltså längre med gratisalternativet.
Hälsn
Marie

Går inte gränsen för gratis vid 200 st oavsett storlek?

Försökte leta efter gränserna på Flickr, men jag hittade inte var det står... Men jag har för mig att när jag skapade mitt konto, i våras -10, så var gränsen för uppladdning 100MB/mån. PRO-kontot kostar ca 200kr/år, och då är det obegränsad uppladdning.
mvh/Marie

Det verkar som de har nya begränsningar sedan några veckor.
Mina bilder går endast att visa i litet format numer.
Krångliga instrukioner och dålig info tyvärr.

Tidigare var jag nöjd med . Nu vill de väl helt enkelt ta betalt för det som var fritt innan.

MVH J O

Denna bild gick att förstora tidigare:
http://www.flickr.com/photos/janolofharnstrom/3893261159/

Jag är mycket nöjd med flickr.pro.För ca 200 sek får du ett stort arkiv. Du och dina vänner kan ladda ner högupplösta bilder från dit arkiv mm
Hälsn
BjornE

Även jag är nöjd med Flickr.

Jag har inte provat, men för familjemedlemmar och liknande som inte är medlemmar kan man tydligen dela ut "gästpass" http://www.flickr.com/invite/history/guests/

Annars, för enkla/snabba fotoalbum tycker jag webbsiten jalbum.net är underbar - det tog bara två minuter att ladda upp en handfull bilder och skapa ett dolt album som bara hittas av de jag mailar URLen till. :)

Även på JAlbum är dock storleken på albumet begränsat om man inte betalar, men det räckte för mina ändamål.

Japp Flickr konto ska man ha, det är bra ställe att knyta nya kontakter med och visa upp sina mästerverk (eller misslyckanden) på. :)

200kr motsvarar ju bara två stycken pizzor så det kan det faktiskt vara värt spendera.

/ Magnus

BTW så är vi nog ute på hal is enligt forumreglerna om vi fortsätter att berömma flickr:

"...Det är inte tillåtet med reklam eller värvningar i forum eller kritikkommentarer (eller på andra platser) utan att först ha fått redaktionens uttryckliga godkännande för detta. Reklam om produkter / tjänster som konkurrerar med fotosidan.se:s tjänster / produkter är inte heller tillåtna. "

Såjag rättar mig i ledet:

nej - usch och fy, bilderna blir hemska på flickr - håll er borta ifrån den sidan!

Jag är mycket nöjd med flickr.pro.För ca 200 sek får du ett stort arkiv. Du och dina vänner kan ladda ner högupplösta bilder från dit arkiv mm
Hälsn
BjornE

Låter bra. Men jag hittar inget på flickr om vilken upplösning bilderna skall ha vid nerladdning. Du nämner högupplösta. Innebär detta fullt upplösning av JPG bilder (för jag antar att man inte kan ladda ner RAW bilder)?

Låter bra. Men jag hittar inget på flickr om vilken upplösning bilderna skall ha vid nerladdning. Du nämner högupplösta. Innebär detta fullt upplösning av JPG bilder (för jag antar att man inte kan ladda ner RAW bilder)?
På Flickr hittar du help högst upp till höger.Klicka och du får svar på dina frågor.

Ett alternativ till Flickr.
http://explore.live.com/home

Med Skydrive har du 25 GB gratis utrymme för att t.ex dela foto med andra.

Flickr är bra och har bra möjligheter till det mesta - det går som sagt köra med familj och vänner och styra åtkomsten till bilder på det viset och man kan lägga upp bilder med olika licensiering så det är en väl genomtänkt och väl fungerande site, med i stort sätt alla funktioner du kan komma på att du behöver.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto