Annons

Flexibel tillbehörsarm

Produkter
(logga in för att koppla)

Roachie

Aktiv medlem
Tjoo o tjim hobbylim,

tänkte bara dela med mig av ett tips på hur man kan tillverka en flexibel tillbehörsarm/gorillapod.

Jag hade en bit bensinslang till mc liggande i ett förråd tillsammans med en rulle najtråd och lite annan bråte.

I bensinslangen fick det plats två dubbelvikta längder av najtråd vilket gör den tillräckligt styv för att använda till lättare tillbehör med tex krokodilklämma.

När jag sedan gjort ett besök på coop så hade jag av någon märklig anledning 5m av en något grövre pvc-slang att leka med. PVC-slangen är av samma dimensioner som trädgårdsslang men något flexiblare och då jag bor på 7:e våning i en bostadsrätt kändes 20m trädgårdsslang något omotiverat även om priset var det samma som för 5m av den andra varianten (ca 60:).

I denna något grövre slang så trädde jag igenom 5 dubbelvikta längder av najtråd för att kunna använda den till något tyngre tillbehör. Om man har tänkt att använda den till "gorillapod" så rekommenderar jag att använda trädgårdsslang och/eller minst 7 dubbelvikta längder av najtråd. Men var försiktiga så ni inte riskerar utrustningen.

Användningsområdena är många och fantasin begränsningen. I ena änden av den grövre slangen har jag limmat fast en 3/8 skruv (med två muttrar på för större stabilitet) för att ihoprullad i en spiral använda som "golvstativ" till mina byggstrålkastare. Man kan naturligtvis även dra elkabel genom den om det behövs.

Så slink ut i skydd av mörkret och klipp en meter av grannens trädgårdsslang och sätt igång att gnugga geniknölarna. ;)

Hoppas det kommer till nytta....

mvh Ricard
 
20 meter slang räcker väl även för att skapa fullständigt vakuum, fast slangen lär kollapsa.... Men kan ju vara bra om du vill tillverka egna urladdningsrör eller annat spännande :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.