Annons

Flexfokuspunkt på Dynax 5d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
På flera av Minoltas/KonicaMinoltas fastoptikmodeller finns en superb funktion där man kan flytta runt spotfokuspunkten med hjälp av piltangenterna. Detta är en för mig helt oersättlig funktion när jag plåtar föremål med kameran fast monterad på stativ - särskilt vid macrofoto med ett minimalt skärpedjup är det helt underbart att kunna peka ut exakt var kameran ska fokusera.
Nu till mitt problem: Jag köpte nyligen en Dynax 5d och räknade kallt med att denna funktion skulle finnas på denna modell, när den faktiskt finns på billigare och enklare modeller från samma tillverkare. Dessvärre kan jag inte hitta funktionen. Är jag helt vilse, eller har de faktiskt tagit bort denna möjlighet på Dynax 5d?

Skillnaden ligger i konstruktionen.

På en systemkamera har du speciella sensorer som sitter i botten av huset som används för fokus för att denna ska gå snabbare. De fasta linjerna av CMOS-celler är då fast placerade.

Mindre digitalkameror använder bildsensorn för att fokusera, vilket är långsammare. Men en fördel är att det går att skriva i mjukvaran vilket område som mätningen ska utföras på, och därmed flytta runt en punkt.

Å andra sidan har ju faktiskt minoltas systemkameror en vettig sökare så manuell fokus kanske kan vara ett alternativ när du använder stativ.

Ok, tack. Då fick jag en förklaring till att en så pass utmärkt funktion inte följt med till D5d.
Visst går det att fokusera manuellt, men det är inte alltid den snabbaste metoden vid macro. Jag fastnar lätt i beslutsångest...

Fast det går ju! I alla fall på min :)

Man trycker på Fn-knappen, och ser till så att "AF area" står på "Focus area selection". Sen kan du välja mellan punkterna med hjälp av pilarna och mittknappen.
Det är lite trixigt att få den att gå till de yttre AF-punkterna för då måste man trycka "snett" på knappen (alltså i nordväst, sydost etc, hoppas du förstår hur jag menar!) men med lite övning går det bra!

Man ser vilken av punkterna som är vald genom att den blinkar till i rött i sökaren, och det syns också på displayen. (Man kan t o m välja hur länge fokuspunkten ska lysa också, men det gör man nånstans i menyn.)

Den här funktionen fanns på de analoga systemkamerorna också, i alla fall på min Dynax 5, så det hade ju varit konstigt om de tagit bort den.

/Pia

Edit: Eller jaha, menade du att du kunde flytta fokuspunkten helt fritt? Det fattade jag inte isf... :) Hoppas att det kan vara till nån hjälp iaf!

Senast ändrad:
Tja, det blir ju en vingklippt variant av den funktion jag saknade, men faktiskt mycket bättre än ingenting. Fattar inte hur jag kunde missa den? Tack !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar