Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera språk

Produkter
(logga in för att koppla)

Juice

Medlem
Vet inte om det vart uppe på tapeten tidigare, men jag undrar ifall det vore möjligt att göra sidan visningsbar på flera språk? Främst tänker jag då på en Engelsk version. De flesta icke-svenskspråkiga förstår ju trots allt Engelska ...
Tycker jag saknar det lite på en så proffsig sida som denna, speciellt för de som har Guldmedlemskap och har potentiella köpare i utlandet skulle det vara en fördel tror jag.

Nå, vad sägs? :)

Guldmedlemmarnas portfolios borde kunna visas både på svenska och engelska, tycker jag. Det kommer säkert så småningom.

Det är väl "portfoliorna" du syftar på, eller...?

(Förresten, hur skriver man portfolio i bestämd form pluralis?:confused: )

Jo, precis. klumpigt att jag missade det. Självklart är det i första hand dessa "portfolios" jag tänker på angående Guldmedlemskapet. :rolleyes:
Men även i övrigt tycker jag det skulle vara bra om allt kunde visas på Engelska (eller annat språk), förutom artiklar och sånt förstås.

Är inte riktigt greppat det här med grammatik men jag skulle gissa på "portfolier". :)

Lite konstigt faktiskt att det ska heta just Portfolio när resten av tjia, allting här på sidan är på Svenska. Jag menar bara, portfolio är trots allt inte ett legetimt Svenskt ord. Har i.o.f.s. inte någon stenhård koll på ordböckerna, kanske har det slinkit in det senaste året eller så?
Varför inte använda "portfölj" som faktiskt är den Svenska motsvarigheten? Att det "låter ballare" på Engelska tycker jag inte riktigt är skäl nog ... :confused:

Vägrar använda uttryck som printa, flasha, portfolio, assa och liknande.

Bildpärm, portfölj eller bildmapp gillar jag bäst.

Vi har planer på att i Portfolion se till att menyvalen kan väljas mellan svenska/engelska.

Anledningen till Portfolio är att jag/vi tyckte att detta var ett bättre ord än Portfölj som jag associerar jag alldeles för mycket med aktieportfölj.

Okej. Men det finns alltså inga planer på att även göra andra delar av sidan tillgängliga på Engelska i nuläget?

Visst förstår jag att just "portfölj" kanske inte låter så bra, men t.ex. "bildmapp" då som mipert föreslår? Med tanke på att detta är en i övrigt helsvensk sida så tycker jag det klingar bättre än "portfolio" ...
Det associeras väl ändå inte till udda saker som inte berör foto?

Nej det finns inga planer på att översätta hela fotosidan.se. Men visst har tanken slagit oss.

Jag ser inte riktig nyttan med det heller. Behöver man få menyerna översätta, så innebär ju det att man inte förstår ett enda ord svenska och därmed kan man inte bidra i forum, skriva bildkommentarer etc.

Det enda jag kan tänka mig är en kort infosida där konceptet fotosidan.se förklaras på engelska.

Kanske med någon gallerisida där bilder uppdateras med info på engelska?

portfolio eller bok heter det pa bade svenska och engelska...
En artists book kan vara det mesta men portfolio heter det aven pa svenska...

Jag tycker nog, precis som Helena, att Portfolio är ett vedertaget fackuttryck, (dock ej ett korrekt svenskt ord), bland konstnärer och fotografer, liktydligt med kollektion/samling av bilder som visar prov på vad man åstadkommit.

Därav Portfolio.

Okidoki.

Med portfolio alltså.

Däremot tycker jag fotfarande ord som assa och printa borde medföra ett dopp i en blekfixtank.

Blekfix=blix i vissa amerikannsska kretsar.

ENGELSKA AR BRA

Jag ar mer eller mindre bosatt i utlandet. Jag tycker att det ar en mycket eminent ide att ha portfolion pa engelska.

Tack for ditt konstruktiva svar Helena

Om man bor i utlandet (som du sjalv) sa kan det handa att man far engelsktalande klienter. Da kan det ju vara mycket bra om det finns en engelslsprakig portfolio att referera till. Eller hur. Och om du inte bryr dig sa behover du inte anvanda detta forum till att saga det.

Re: Tack for ditt konstruktiva svar Helena

Jonasborg skrev:
Om man bor i utlandet (som du sjalv) sa kan det handa att man far engelsktalande klienter. Da kan det ju vara mycket bra om det finns en engelslsprakig portfolio att referera till. Eller hur. Och om du inte bryr dig sa behover du inte anvanda detta forum till att saga det.

Lugn och fin nu :)

Jag menade inte nagonting illa... Lite stressad bara pga alla deadlines som jag har nu...

Det jag menade var att jag inte skulle anvanda fotosidan som en portfolio presentation utan hade jag planer att salja nagonting sa skulle jag ordna nagot mer personligt...

Fast just nu sa softar jag bara :)

Omständigt värre

Ok, låt oss säga att jag ville sälja till utländska köpare genom en portfolio här. Vad är problemet? Nu heter det Portfolio, Information, Referenser, Kontakt. Vad skulle det heta på engelska? Kanske Portfolio, Information, References, Contact.... Rubriken "Utrustning" blir problem men jag tror att om det står Nikon bla bla så förstår nog en gäst vad det handlar om där. Resten kan vi ju skriva på engelska själva? Och svenskar som surfar på hemsidor kan väl tillräckligt med engelska för att förstå "My name is Kurt and like photography"? Lägg hellre dyrbar programmeringstid på annat är min åsikt. Till exempel det med..........

Hmm dessutom är det ju bilderna som man tittar på..inte texten...

Portfolio = Portfolio
Information = Information
Referenser = References
Kontakt = Contact

Undra om man kan gissa sig till vart man kommer när man klickar på de olika länkarna...

Fin hemsida förresten, Jonas....;)

Ni har rätt i att det borde vara lätt att lista ut vad som är vad, men det ser ju trots allt proffsigare ut med rätt rubriker, så då tänkte vi fixa det.

Språket kommer man sedan att styra via ett val i Portfolioinställningarna. Simple as that.

Har precis haft en portfolio lektion och vi pratade mycket om internet...

Asikten var den att 35mm diabilder var ute... ville man ha dia sa skulle det vara minst 6x7 eller 5x4(mindre storformat) men helst 10x8 inch...

Hemsida skulle bara vara komplement och maste kunna backas upp av en portfolio i passande format...
Klienter vill ta pa bilderna...

Har man en portfolio i bokform kan man komma over att ha fler an 4 bilder ur en serie medans om man har en enkelblads portfolio sa kan det latt bli lite tjatigt da man inte ser dom i samma bokform...

Har man kartongportfolio sa kan man antingen ha en hel storre serie eller kanske f mindre med 3-4 bilder per serie...

Verkar ganska vettigt tycker jag :)
Dessutom sa ar det valdigt vettigt att kontakta en grafisk designer nar man komponerar sin bok...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar