Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera slavblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Jag har ett par äldre men mycket kraftiga blixtar som jag vill använda till min D50. Eftersom den inte (enligt uppgift) tål alltför höga spänningar över blixtskon, har jag tänkt använda en optisk slavtändare med PC-uttag.

Nu kom jag emmertid att tänka på att blixarna eventuellt kan skada varandra genom alltför höga spänningar. Är det någon som har erfarenhet av detta?

Bara för att förekomma eventuella kommentarer så kör jag i manuellt blixtläge (ej ttl) och reducerad kamerablixt för att trigga de övriga. Det blir en del manellt mätande men det är helt OK. Så småningom kanske jag får råd att köpa några SB800/600...

//Patrik
 
Tänkte du koppla ihop blixtarna till en slavtändare? Det kanske kan bli konstigt, sätt en slavtändare på var blixt istället.

Ursäkta om jag missförstått dig.
 
rudhan skrev:
Tänkte du koppla ihop blixtarna till en slavtändare? Det kanske kan bli konstigt, sätt en slavtändare på var blixt istället.

Ursäkta om jag missförstått dig.

Det är ett gott råd. Det finns ingen garanti att inte blixtarna förstör varandra när du kopplar ihop dem. Är blixtarna av samma sort (Fabrikat och modell) är det inget problem. Det går även att med hjälp av manualer eller med en voltmeter ta reda på vilken spänning de har i kontakten.

Lycka till. Det är kul!

/AnWi
 

Bilagor

  • _dsc1900.jpg
    _dsc1900.jpg
    9.7 KB · Visningar: 175
OK, jag tänkte att det borde fungera eftersom det finns flera PC-uttag på slavtändaren.

Hursomhelst, det är samma märke (Toshiba) på blixtarna så det kanske inte är några problem. Jag testar.

//Patrik
 
Ah, men det var ju en lite annan sak, att tändaren har flera uttag. För det är ju inte säkert uttagen är direkt parallellkopplade, så det kanske funkar ändå. Parallellkoppla kan vara trickigt men är tändaren gjord för flera blixtar ska det ju fungera. Den har antagligen en tändkrets för var uttag.

Buss på!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.