Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera passbilder på samma 10 x 13 cm.

Produkter
(logga in för att koppla)

HåGe

Aktiv medlem
Jag vill lägga in flera passbilder på ett 10x13 cm-format, och lämna det som en jpg till en fotoaffär. Jag har sparat min bild som jpg i rätt format, 30 x 40 mm. Men sedan kommer jag inte vidare. Antagligen busenkelt men jag vet inte hur jag ska göra. Jag använder Photoshop Elements 10 och tänker mig att jag ska öppna en tom yta som är 10 x 13 cm och sedan bara(?) kopiera över mina kopior. Men det funkar inte för mig.

Tacksam för all hjälp.

Passbilder- nä!

Passbilder får numera bara polismyndigheten ta. ID eller körkortsbilder däremot är OK.
35 x 45 mm är måttet om jag inte minns fel.

Gör en ny tom vit i 13 x 18 cm 300 ppi.
Gå till den färdiggjorda 35x45 mm upplösning 300 ppi.
Dra eller kontroll C - kontroll V över bilden till den tomma.
Håll nere Alt och använd flytta verktyget, så gör du kopior i önskat antal.
Ctrl + Shift + E för att slå ihop till ett lager.
Spara som... (Jpg, sRGB, bästa kvalitet)

Senast ändrad:
Jag skrev fel. Det gäller körkort.

Tack för svar. Tråkigt nog lyckades jag inte med föreslagna lösning.

Jag gick in under Arkiv > "Ny tom fil" och skrev in måtten.
När jag kopierade/klistra in min bild i rutan så fyller bilden hela rutan och det finns inte plats för flera kopior i rutan (10x13 cm). Gjorde jag något fel?

När jag ändrade min bild från originalbilden var jag lite osäker på inställningarna. Kan jag ha gjort fel där?
Jag gick in under Bild > Ändra storlek > Bildstorlek. Där var jag lite osäker: Dokumentstorlek satte jag till 3 cm bredd och 4 cm höjd. Av de tre kryssrutorna kryssade jag endast i "Bibehåll proportionerna" (inte "Skala stilar" eller "Ändra bildupplösning).

Under "Pixeldimensioner" högst upp står det Bredd 1553 pixlar / Höjd 2071 pixlar. Kan jag ha gjort fel någonstans?

Hur som helst så förväntade jag mig att bilden jag kopierade in i tomma rutan skulle vara mindre, i proportion till rutans storlek. Och med plats för flera kopior.

Tacksam om du har tålamod med ytterligare råd.

Ändra

Kryssa i ändra bildupplösning och fyll i 300 DPI i rutan för detta. Behåll längdmåtten du hade så får du en bild som har dessa mått och 300DPI. Glöm inte att efterskärpa pga storleksändringen.

Har gjort idbilder till min mor.
Första gången efter moderskeppets guide.
Fick tillbaka bilderna för att enskilda pixlar inte får synas? Jätte bra bild tycker alla som sett dom.
Gjorde om den och gjorde i 600dpi och jag tror att dom valde att skriva ut den i 1200dpi.
Fick avslag på dom bilderna med ha ha. Fattar ingen ting. Inte dom på tryckeriet heller.

Lite fusk men på denna sida kan man skapa körkortsilder enkelt och gratis:

Tack för tipset. Om jag förstår det rätt så åstadkoms det jag är ute efter och jag får en jpg som jag kan få utskriven i en fotoaffär. Rätt?

Men ändå är jag nyfiken på hur jag kan få samma resultat i Photoshop. Det funkar fortfarande inte. Jag öppnar en tom fil i rätt storlek men kan sedan inte kopiera in mina 3x4 cm bilder i den tomma rutan (10x13 cm). Den inkopierade bilden fyller i stället hela utrymmet och den tomma filen (10x13) är inte längre tillgänglig. Flera guider som jag läst påstår att det ska gå att bara kopiera in småbilderna till ett montage, men jag måste göra något fel. Tacksam för all hjälp.

Lite fusk men på denna sida kan man skapa körkortsilder enkelt och gratis:

Tack för tipset. Om jag förstår det rätt så åstadkoms det jag är ute efter och jag får en jpg som jag kan få utskriven i en fotoaffär. Rätt?

Men ändå är jag nyfiken på hur jag kan få samma resultat i Photoshop. Det funkar fortfarande inte. Jag öppnar en tom fil i rätt storlek men kan sedan inte kopiera in mina 3x4 cm bilder i den tomma rutan (10x13 cm). Den inkopierade bilden fyller i stället hela utrymmet och den tomma filen (10x13) är inte längre tillgänglig. Flera guider som jag läst påstår att det ska gå att bara kopiera in småbilderna till ett montage, men jag måste göra något fel. Tacksam för all hjälp.

Om du gör som jag ovan beskrivit, så bevisligen funkar det. (Jag har gjort ca 1000 ID fotograferingar på det sättet) Den lilla bild 35 x45 mm 300 ppi som du ska kopiera, ska du sedan klistra in som ett lager PÅ den tomma vita. Sedan kopierar man det lagret (alt + flyttaverktyget) i önskat antal. Om du vill ha tror det ryms 6 st ID på ett 13 x18 så har du alltså sex lager + bakgrundslagret. Slå samman dessa innan du sparar.

Fast 10x13 cm skulle det ju vara (bara för att förtydliga) ;)

Jo,jo.. Men i så fall är det väl 10 x15 (4"x 6") alt. A6 som är mer gångbara format.
Jag har delat A4 i fyra delar = A6 och gjort fyra bilder på dem.
Viktigare i sammanhanget är nog att måttet på ID/körkorts bild i Sverige är 35 x45 mm. (US 2" x2")

Tack igen Mats! I ditt senaste svar fäste jag mig vid "... klistra in som ett lager ...". Det kanske är en ledtråd i min okunnighet, för något lager har jag inte blandat in hittills ... Jag försöker igen så kanske det går upp ett ljus.

De exakta måtten är förstås inte viktiga för själva problemet. Och hela rutan för bilden är precis som du säger 35x45, men innanför är en streckad ruta (30x40) där själva bildinnehållet måste rymmas (huvudet + en marginal är inritat som exempel). Det är därifrån jag får måttet 30x40.

Tack så länge.

Tänk på att det inte bara är bildens mått som är viktiga....
Från transportstyrelsen:

• Fotot lämnas i ett exemplar och ska vara välliknande.
  • Ansiktet ska vara avbildat rakt framifrån med hela ansiktet synligt.
  • •Båda ögonen ska vara helt synliga och pupillerna ska synas tydligt. Blicken ska vara riktad mot kameran.
  • Fotografiet ska ha god skärpa. Skärpan ska ligga i pupillen. Reflexer får inte synas i glasögon.
  • Du får inte ha mörka eller färgade glasögon.*
  • Du får inte ha någon huvudbonad eller liknande.*
  • Ansiktet ska vara jämnt belyst och bakgrunden ska vara ljus och utan skuggor.
  • Hela huvudet ska vara synligt, inte bara ansiktet.
  • Avståndet mellan pupill och hakspets ska vara 14-17 mm.
  • Fotografiet ska vara renskuret 35 mm brett, 45 mm högt och ha runda eller skarpa hörn.
  • Både svartvita foton och färgfoton är godkända. På det färdiga körkortet kommer dock fotografiet att återges i svartvitt även om färgfoto lämnats.

På Transportstyrelsens enhet för körkortstillverkning i Örebro har de en hel anslagstavla full med exempel på mer eller mindre galna bilder som folk skickat in. Alla läser inte anvisningarna ovan, eller försöker vara roliga.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto