Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

stalsater

Aktiv medlem
Hej hej!
Jag undrar lite över vad man ska använda för filter. Just nu använder jag ett polarisationsfilter och ett uv-filter.
Polarisationsfiltret använder jag bara utomhus och uv-filtret har jag alltid på.
Köpte väl mest filter för att jag läste någonstans att det ska man ha, men vet egentligen inte om man ska byta filter vid olika tillfällen. Man kanske inte ska använda flera filter samtidigt? Har börjat ge mig in på svart/vitt porträttfotografering då ska man väl ha ett rödfilter, eller?
Kan man använda uv-filter samtidigt som rödfilter?

Jag är otroligt tacksam för svar.

Man bör i regel inte ha fler filter på än 1 åt gången för att undvika vinjettring. Risken är även ganska stor att du får störande ljusreflexer om fotar med flera filter.

För svartvit fotografering kan gul, orange och rödfilter vara att rekommendera. Samtliga förändrar kontrasten. Röd kan i vissa fall bli ltie för extremt så jag skulle nog rekommendera ett orangefilter (som jag även läst att det skulle vara bra för naturliga hudtoner?) som är lite mer "allround".

Använder du tex Cokins P-system är det inga problem att använda upp till tre filter, jag själv gör det ofta. Använder du däremot ex. Hoyas "skruva på" filter kan vinjettering uppstå.

Använder man sig av till exempel graduerade gråfilter är det ofta meningen att man ska kombinera flera filter för att få rädd styrka på gradueringen så att säga.

Undvik rödfilter för porträtt.

Om du vill ha snygga hudtoner ska du satsa på ett gulgrönt filter (Hoya X0, B&W 060 eller Kodak Wratten #11). Det fungerar bra som allroundfilter, i stället för gult.

Orange är bra för landskapsbilder där du vill framhäva molnen (utan de överdrifter i form av extremt mörk himmel som rödfiltret ger).

Mhmm... tack så mycket för svaren. Jag har "skruva på filter" så då är det nog bäst att jag gör som ni säger, he he he...
Men man ska alltså inte använda gul eller rödfilter tillsammans med färgfilm? Funkar det gulgröna även till färgfilm? Ska jag använda uv- och polarisationsfilter över huvud taget? Jag är ju nybörjare så ni får ha lite översyn med att mina frågor kan verka lite amatörmässiga :)
Har en fråga till. Ganska ofta läser man om att fotografer "pressar" filmen. Vad är det man gör då egentligen?

MVH /Nybörjaren

Mikael,
nu vill du ju fota svartvitt, så mina råd är nog mindre användbara för dig. Men vem känner sig hindrad av det?

Jag fotar mycket i befintligt ljus inomhus, och använder Cokin P-system blåfilter 80B ofta, funkar bra både på glödlampor och halogenlampor. Har också ett lysrörsfilter som är lila, sk FLW. Funkar också suveränt.

Annars kan ett par olika varmfilter också liva upp "döda" bilder under årstider som denna. :)

-Christian

Gul, gulgrön, orange och röd endast för svartvit film. UV och pola kan användas till båda.

Om du frågar mig om UV och pola så säger jag: aldrig UV och sällan pola. Du kommer snart att få andra svar, det är jag säker på.

cwe skrev:
Mikael,
nu vill du ju fota svartvitt, så mina råd är nog mindre användbara för dig. Men vem känner sig hindrad av det?...

-Christian

Nej nej nej! Dina råd är inte alls mindre användbara. Jag är extremt tacksam för alla råd! Jag fotograferar gärna i färg också men det är lite svårare att framkalla. Jag har tillgång till mörkrum men inte möjlighet att framkalla i färg där. Därav min inriktning på svart/vitt. Min ekonomi är väldigt begränsad nu också så jag har inte råd att lämna in en massa färgfilm på framkallning innan jag har blivit lite duktigare.

Tack tack...

steinick skrev:
Om du frågar mig om UV och pola så säger jag: aldrig UV och sällan pola. Du kommer snart att få andra svar, det är jag säker på.

Kan du motivera varför man aldrig ska använda UV?

I princip alla säger att man alltid ska ha UV eller Skylight på alla gluggarna...främst för att skydda frontlinsen...så varför ska man aldrig ha UV på enligt dig?

Därför att det är två extra glasytor utan praktisk funktion i den optiska banan. Man vill ha så få glasytor som möjligt för bästa skärpa, kontrast och motljusegenskaper.

Jag har svarat på det flera gånger förr, men gör det gärna igen. Gäller UV- och skylightfilter.

- Tillverkaren har optimerat objektivet för att användas utan filter. Filter ger sämre prestanda, särskilt i motljus.

- Alla moderna objektiv har antireflexbahandling i flera skikt (multicoating). Inget UV-ljus passerar antireflexbehandlingen under normala förhållanden.

Om man använder filter måste det vara absolut rent, damm och fett ger bildförsämringar.

Ett motljusskydd (hårt) är ett mekaniskt skydd, och hindrar ströljus från att träffa frontlinsen.

Jim svarade medan jag tänkte och skrev.

hur blir det om man använder ett blått filter till s/v film? jag har ett blått filter av BW. hmmm osäker på vilket nummer. men nåt utav följande e det:

B+W KB-15 (80 A)
Detta filter gör det möjligt att använda dagsljusfilm i
artificielltljus med en färgtemperatur på 3000 kelvin grader utan färgstick.
Filterfaktor 2,2.
Färgtemperaturen korrigeras från 3200K-5500K.

B+W KB-20
Beroende på andelen rött t ex, i vanliga hushållslampor
krävs en extrem färgkompensation när dagsljusfilm ska användas inomhus.
Filterfaktor 2,7.
Färgtemperaturen korrigeras från 2600K-5500K.

hur ett blå filter påverkar en s/v bild hänger väl också på vilket ljus man har antar jag. jag hade tänkt använda blixt och vara utomhus vid den här årstiden.

Blåfilter för svartvit film är inte att rekommendera. Du får sämre kontrast, himlen blir ännu ljusare än utan filter.

Ok, tack då vet jag anledningen. *skruva skruva*

Off topic: Fick just ett mycket märkligt problem...detta fösnter går inte att stänga...:) det plingar bara när jag trycker på krysset...alt+F4 funkar inte heller...mysko...

Rackarns massa bra tips man får här. Tack så mycket. Då ska jag nog ta och skruva av uv-filtret och lägga pol filtret på hyllan ett tag och investera i nåt nytt filter. Vi får se vad det blir.
På torsdag ska jag antagligen fotografera en kompis som blir tatuerad. Det kommer ju ske i en tatueringsstudio med halvtaskig belysning. Någon som har några tips för lyckade bilder? Måste jag använda stativ? Vilken film ska jag använda? Hade tänkt ta en rulle färg och en svart/vit.

Tack igen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar