Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flera filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xman

Medlem
Jag har precis köpt ett polarisationsfilter (Hoya pol.-cirk.) till min Nikon F75 och har ännu inte testat att fota. Jag undrar om jag kan ha ett UV-filter utanpå polfiltret som skydd, eller finns risken att ljuset bryts fel om jag använder flera filter? UV-filtret är ett Hoya HMC.

Xman skrev:
Jag har precis köpt ett polarisationsfilter (Hoya pol.-cirk.) till min Nikon F75 och har ännu inte testat att fota. Jag undrar om jag kan ha ett UV-filter utanpå polfiltret som skydd, eller finns risken att ljuset bryts fel om jag använder flera filter? UV-filtret är ett Hoya HMC.

Det borde inte ha någon skillnad, men jag vill minnas att jag har läst någonstans att man hellre skall sätta på UV-filtret först och sedan pol. filtret. Så har jag gjort med mina filter och det har fungerat utmärkt.

Måste ännu tillägga att då jag fotar med 24 mm (24-85mm lins) och har både UV-filtret och pol-filtret kan man ana en vinjettering i hörnen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar