Det finns inga korkade frågor
Spygg skrev:
OK... Nu har jag fått prisförslaget från tidningen där intervjun ska göras. De skriver att de betalar 1000 kr för en stor bild plus en liten - dvs två bilder. Låter inte det VÄLDIGT lite? Jag vill åtminstone ha 660 kr per bild (det kanske också är för lite?), men är osäker på med exakt vilka argument jag ska motivera detta. Jag menar - hur refererar jag enklast till BLF, och är deras regler kända för andra än fotografer?
Hmm... kanske korkade frågor, men detta är första gången jag tar mig an ett professionellt uppdrag, och jag har vill inte vare sig totaldumpa priset eller ta för mycket. Jag är självklart beredd att ligga lite lägre nu i och med att det är första jobbet, men just 1000 kr låter extremt dåligt i mina ögon, då det handlar om en halv dags jobb några mil bort. Egentligen skulle jag vilja ha betalt för minst tre timmar (vilket är VÄLDIGT lågt räknat, med tanke på att jag tänkte efterbehandla bilderna också), och då handlar det om 1995 kr plus moms, Och hur funkar det när man behöver åka iväg en bit för ett fotojobb normalt sett - tar man betalt för timmarna på plats så att säga, eller räknar man med restiden?
Please help me med argumenten!
Jag svarar här i stället för det privata meddelande jag fick
- så fler kan ta del av informationen.
Dina frågor beror lite på hur ni har gjort upp om "uppdrag" eller "köp av styckebilder" ?
Är det uppdrag, så kan du fakturera per timme enligt BLF + bensinkostnad (som förnärvarande är 32:- per mil, ex moms). Tänk på att uppdrag ALLTID är minimum 2 timmar, alldeles ovasett om jobbet tar 20min eller 1 timme och 59min.
Är det styckebilder så ryker bensinkostnaden (enligt reglerna, men dom kan man ju förhandla).
Är det då 2 bilder, så är det 660:- per bild, ex moms. Thats it.
Tidningen bör känna till BLF-avtalet, och vad det innebär prismässigt.
Hoppas det hjälpte dig lite på vägen.
(Stavar ju som en kratta också
- edit x 3)