Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fler prissättningsfrågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Jag kommer eventuellt få plåta bilderna för en intervju i en ganska stor månatlig gratistidning. Intervjun är med en vän till mig som gör romandebut, och jag undrar på ett ungefär hur mycket man ska fakturera för ett sådant jobb. Tar man betalt per bild eller per timme? Jag kommer dessutom förmodligen göra lite efterbehandling på bilderna.

Samma vän har bett mig att fota de officiella pressbilderna på honom, och där undrar jag också vad som är rimligt att ta. Det är förlaget som står för betalningen. I detta fall kommer det också ingå en hel del efterbearbetning av bilderna i datorn.

Det är timdebitering som gäller i båda fallen. Vad som är lagom pris beror ju på förutsättningarna. Exempelvis om du har firma eller inte. Givetvis ska du ha betalt för all tid du jobbar.

Ok, men vad gäller de officiella pressbilderna på den här författaren, så kommer ju dessa att förmodligen användas en del i tidningar och eventuellt annonser. Detta bör man väl räkna in på nåt sätt i priset, och hur går detta till i så fall?

Spygg skrev:
Ok, men vad gäller de officiella pressbilderna på den här författaren, så kommer ju dessa att förmodligen användas en del i tidningar och eventuellt annonser. Detta bör man väl räkna in på nåt sätt i priset, och hur går detta till i så fall?

Jo. Det bör man ju i viss mån. En del räknar in det i timpriset och andra har fri publicering som ett tillägg. Men oftast handlar det inte alls de jättesummor som prislistorna som anger.

Ah - ok... Så då undrar jag slutligen vad som är en rimlig summa att ta? Finns det exempel på liknande fotojobb i BLF:s prislista? Eftersom jag är helt ny på det här med professionellt stillbildsfoto (har dock jobbat med rörliga bilder i många år) har jag liksom ingen aning om vad som är skäligt att ta. Vare sig för intervjubilderna eller de officiella pressbilderna.

Enklast...

är att göra som jag brukar göra, om jobbet man gör, skall användas till flera media.

Skydda bilderna i ett avtal och i bilden, med att ange "rapportskyldighet vid användande". Ange där kontaktinfo i bilden. Sök på forumet hur du anger info i bilder med antingen photoshop eller fotostation.

Man skall inte räkna in "eventuella" användande i övrigt, i bildpriset - det godkänner ingen. Inte ens jag :)

Tack, men just när det gäller officiella pressbilder kan jag tänka mig att bokförlaget vill äga rättigheterna till dessa (eller tror jag helt fel där?). Frågan är då vad som är ett skäligt pris att sälja dessa bilder - inklusive rättigheter i så fall - för?

Man skall inte skriva inlägg det första man gör när man vaknar :D

Självklart skall du ha lite mer än bara timpeng.
Jag tror inte det finns på ett papper eller hos BLF hur man förfar med med timpeng + arvode för officiella bilder. Jag brukar skicka med minst 3 officiella bilder, när jag gör sådana jobb, och förhandlar då in ett pris beräknat på ~10 publiceringar (sverige), ytterligare 10 utomlands. Skulle det bli mer så får man bita i det sura äpplet :)

Men du måste inte göra som jag eller någon annan. Du kanske nöjer dig med lite mindre. Men se för jösse namn till att få betalt!

Rättigheterna till bilderna är dina - så länge inget annat avtalats. Sånt kan man förhandla bort, men innebär då också att de får betala mer.

Samma spygg som på dvdforum föressten?

Ah - tack - nu har jag lite mer idéer om hur man kan gå tillväga. Vet du om det är den vanliga prislistan man kan beställa från BLF som de rekommenderade priserna står, eller är de på någon annan lista någonstans?

Och jovisst är det samma Spygg som på dvdforum.nu - There can be only one, you know... :)

Listan från BLF kostar pengar, vi är redan rätt många som betalt för den, och delar gladeligen ut info till andra :)

Maila mig privat så kan du få de priser du behöver.

OK... Nu har jag fått prisförslaget från tidningen där intervjun ska göras. De skriver att de betalar 1000 kr för en stor bild plus en liten - dvs två bilder. Låter inte det VÄLDIGT lite? Jag vill åtminstone ha 660 kr per bild (det kanske också är för lite?), men är osäker på med exakt vilka argument jag ska motivera detta. Jag menar - hur refererar jag enklast till BLF, och är deras regler kända för andra än fotografer?

Hmm... kanske korkade frågor, men detta är första gången jag tar mig an ett professionellt uppdrag, och jag har vill inte vare sig totaldumpa priset eller ta för mycket. Jag är självklart beredd att ligga lite lägre nu i och med att det är första jobbet, men just 1000 kr låter extremt dåligt i mina ögon, då det handlar om en halv dags jobb några mil bort. Egentligen skulle jag vilja ha betalt för minst tre timmar (vilket är VÄLDIGT lågt räknat, med tanke på att jag tänkte efterbehandla bilderna också), och då handlar det om 1995 kr plus moms, Och hur funkar det när man behöver åka iväg en bit för ett fotojobb normalt sett - tar man betalt för timmarna på plats så att säga, eller räknar man med restiden?

Please help me med argumenten! :)

Det finns inga korkade frågor :)

Spygg skrev:
OK... Nu har jag fått prisförslaget från tidningen där intervjun ska göras. De skriver att de betalar 1000 kr för en stor bild plus en liten - dvs två bilder. Låter inte det VÄLDIGT lite? Jag vill åtminstone ha 660 kr per bild (det kanske också är för lite?), men är osäker på med exakt vilka argument jag ska motivera detta. Jag menar - hur refererar jag enklast till BLF, och är deras regler kända för andra än fotografer?

Hmm... kanske korkade frågor, men detta är första gången jag tar mig an ett professionellt uppdrag, och jag har vill inte vare sig totaldumpa priset eller ta för mycket. Jag är självklart beredd att ligga lite lägre nu i och med att det är första jobbet, men just 1000 kr låter extremt dåligt i mina ögon, då det handlar om en halv dags jobb några mil bort. Egentligen skulle jag vilja ha betalt för minst tre timmar (vilket är VÄLDIGT lågt räknat, med tanke på att jag tänkte efterbehandla bilderna också), och då handlar det om 1995 kr plus moms, Och hur funkar det när man behöver åka iväg en bit för ett fotojobb normalt sett - tar man betalt för timmarna på plats så att säga, eller räknar man med restiden?

Please help me med argumenten! :)

Jag svarar här i stället för det privata meddelande jag fick :) - så fler kan ta del av informationen.

Dina frågor beror lite på hur ni har gjort upp om "uppdrag" eller "köp av styckebilder" ?

Är det uppdrag, så kan du fakturera per timme enligt BLF + bensinkostnad (som förnärvarande är 32:- per mil, ex moms). Tänk på att uppdrag ALLTID är minimum 2 timmar, alldeles ovasett om jobbet tar 20min eller 1 timme och 59min.

Är det styckebilder så ryker bensinkostnaden (enligt reglerna, men dom kan man ju förhandla).
Är det då 2 bilder, så är det 660:- per bild, ex moms. Thats it.

Tidningen bör känna till BLF-avtalet, och vad det innebär prismässigt.

Hoppas det hjälpte dig lite på vägen.

(Stavar ju som en kratta också :D - edit x 3)

Hmmm... bra fråga. Jag har ju ett uppdrag som går ut på att leverera två stycken bilder...?

Re: Det finns inga korkade frågor :)

Peter.H skrev:

Är det då 2 bilder, så är det 660:- per bild, ex moms. Thats it.

Tidningen bör känna till BLF-avtalet, och vad det innebär prismässigt.

Sitter med BLF:s prislista i näven och letar efter summan 660:- men hittar den inte. Är jag blind eller var kommer siffran 660 ifrån?

//Anders

Re: Re: Det finns inga korkade frågor :)

WFS) (Graylingman skrev:
Sitter med BLF:s prislista i näven och letar efter summan 660:- men hittar den inte. Är jag blind eller var kommer siffran 660 ifrån?

Den kommer från dagspressprislistan som är en lös bilaga till prislistan.

Ursäkta att jag bryter in....

Har ett litet dilemma...
Vad är vettigt att ta för en högupplöst bild (3504-2336)för endast privat bruk,folk som har hört av sig angående mcbilder även lite barnbilder.Detta är mycket svårt tycker jag.Lite synpunkter är jag bara tacksam för .
Owe

Re: Re: Re: Det finns inga korkade frågor :)

froderberg skrev:
Den kommer från dagspressprislistan som är en lös bilaga till prislistan.

Jaså, det finns en sån också. Hade jag inte en aning om. Kostar den också en hundralapp, måntro?

//Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar