Annons

Fler möjligheter med annan lins?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingelah

Medlem
Killen min vill köpa en halvautomatisk kamera för att snabbare få rätt inställningar och kunna ta mer spontana bilder än vad som är fallet när man pillar med inställningarna på min helt manuella kamera. Min kamera är just och bilderna blir bra i förhållande till vad jag kan. Jag funderar på att skita i en halvautomatisk kamera och lära känna möjligheterna och begränsningarna bättre i den jag har. Ibland tycker jag att det är något dåligt skärpedjup i den lins jag använder mest (se här nedan). Har nån av er nåt tips på en mer flexibel lins eller andra linser som kan va bra komplement till dem jag redan har?

Kamerahus
Minolta SRT 101

Linser:
Minolta MC Rokkor-PF 1:7 f=50 mm
Tokina Tele-auto 1:2.8 f=135 mm
Auto Chinon 1:2.8 f=28 mm



:confused:
 
Låter som en vettig samling objektiv du har. Större skärpedjup blir det inte med ett nytt objektiv, bara genom att blända ner, välja en mindre bländare.

Vad fotograferar du för motiv? Jag har svårt att se att du skulle ha ett akut behov av fler objektiv än de du har om du inte är ute efter någon speciell sorts bilder.

Du har en vidvinkel som är bra om du vill ge förgrunden tyngd och få ett skärpedjup som sträcker sig från nära till fjärran.

Du har en ljusstark normal som är bra om du vill experimentera med litet skärpedjup och ta bilder i dåligt ljus utan blixt.

Du har ett milt teleobjektiv som är perfekt till porträtt och mycket annat.

Och SRT-101 är ingen dum kamera, den har fler finesser än de flesta moderna kameror (spegeluppfällning, dubbelexponering, skärpedjupskontroll). Det enda felet är att sökaren är lite svår att fokusera med, åtminstone för mig som är glasögonorm. Men jag ångrar att jag sålde min.
 
Ok, tack för tips. Jag tror att jag helt enkelt måste lära mig att använda den bättre. Jag fick en del boktips, så det är bara att sätta igång!

:)
 
Jag håller med ovanstående talare. Objektiven är helt suveräna och du tar knappast bättre bilder med något annat. Att köpa en zoom vore att köpa ner sig rejält. Möjligen är dina 28 och 135mm inte av allra högsta klass. Man kan ibland märka ganska stor skillnad om med "bättre" objektiv.

Jag tycker dock det inte finns någon fördel alls med att alltid köra helmanuellt. Med en halvautomatisk kamera kommer man alltid mycket snabbare till skott, vilket ofta är avgörande för att hinna fånga BILDEN. Med ex. tidsautomatik har man ändå full kontroll eftersom man måste hålla ett öga på siffrorna ändå.
 
Ok. Jag kan ingenting om halvautomatiska kameror. De jag har tittat på känns lite plastiga och ömtåliga. Helst vill jag ha något jag kan resa med. Har du nåt på förslag?
 
Jag skulle rekomendera en Olympus My II. En suverän kompaktkamera till en billig penning (ca. 1300:)
 
Plastiga? Titta på tex. en Minolta från Åttiotalet eftersom du redan har objektiv. En fin X700, XD-7, XG-9 etc. kan du nog hitta väldigt billigt. Minolta gjorde väldigt många, gedigna och bra kameror på den tiden...
 
My2 är en trevlig kamera men särskilt halvautomatisk är den inte. Det enda som går att påverka är när man tar bilden och blixt av eller på.
 
Ja, det kan nog va en idé. I butiken sa de att jag inte kunde kombinera en ny kamera med mina gamla objektiv för att det gick nån gräns där vad gällde tekniken. Om det stämmer eller ej vet jag inte.
 
my2 har ett par inställningar till som lång exponering kombinerat med blixt, vilket jag ofta använder med mitt Minolta fickstativ (undrar om det fortfarande går att köpa stativet?).

Vad det gäller snabbhet så går det att förinställa med manuell kamera.
Om du rör dig på ett solbelyst torg har du en viss inställning som ger rätt exponering, när du flyttar dig in i gränden kollar du snabbt om det räcker att blända upp 3-4 steg för rätt exponering.

När något dyker upp är du förberedd.
 
Ingelah skrev:
Ja, det kan nog va en idé. I butiken sa de att jag inte kunde kombinera en ny kamera med mina gamla objektiv för att det gick nån gräns där vad gällde tekniken. Om det stämmer eller ej vet jag inte.
Det stämmer, Minolta bytte objektivfattning när de lanserade sin autofokuskamera. Iofs finns det någon kinesisk licenstillverkning kvar av någon gammal manuell Minolta, men en begagnad åttiotalare är nog bättre.
 
Hej Ingela.

Om du vill ha en icke plastig kamera och behålla dina objektiv så rekommenderar jag
Minolta XE eller XD, dina befintliga objektiv kommer att fungera utmärkt med dessa hus.
Jag kan även rekommendera X-700 även om denna är plastigare än de två först nämnda.

XD och X-700 har en liten givare som känner av ifall du har minsta bländare inställd (MD), denna "finnes?" saknas på äldre optik (Auto & MC).
Men automatiken fungerar ändå, bara du har minsta bländare inställd.

XE & XD husen utvecklades ihop med Leica och håller en hög kvalitet, dessa hus tillsammans med Minoltas ROKKOR optik ger mycket bra kvalitet för en rimlig peng.

OBS! känn på ett XE hus innan du köper det, det är som att hålla en pansarvagn i handen,
"tung och kantig" men jag tycker ändå det är ett av Minoltas bästa hus (endast Tids automatik).
XD är något lättare och smidigare, det har även fler funktioner (Tid eller Bländar automatik).


Lycka till.
Carl
 
Minolta

Jim skrev;(Iofs finns det någon kinesisk licenstillverkning kvar av någon gammal manuell Minolta, men en begagnad åttiotalare är nog bättre.)

Vad jag vet tillverkas Minoltas manuella system fortfarande. Det går att köpa X-700, X-370 och såvitt jag vet en hel del MD linser. Tyvärr är priserna för höga tex X-700 för ~5500:-
Som sagts tidigare på denna tråd så finns det gott om billiga minolta kameror på nätet. Se dock upp för en del annonsörer som har rena fantasipriserna på kameror och objektiv.
Jag köpte bla en X-700 med normal och 35-105 zoom för 1750:- och en srt101 för 200:- för att ge ett riktmärke för vad jag tycker är rimligt att betala.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.