Annons

Fler forum, TFT för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon"

Medlem
Om någon har tips på fler forum om tft-skärmar för bildredigering (i budgetklassen) så dela gärna med er!

Har lusläst trådarna här och de som gäller är, om jag förstått det rätt, ips-panel och 16,7 miljoner färger (24-bit).

Många verkar leta efter konkreta tips på sådana skärmar under 4000 kr. Helst under 3000 för min del (vad kan jag säga, fattig fotostuderande!!)



Så, det måste ju finnas fler forum för detta någonstans i cyberrymden! Engelskspråkiga åtminstonde..

Någon som har något tips?
 
Det finns en tysk sajt som har massor av info om tft skärmar, numera kan man även läsa på engelska. Där finns massor av information om skärmar, tester, jämförelser, forum och köpråd efter vad den ska användas till. Gå till prad.de
 
Tack för tipset om prad.de!

Sökte på s-ips panel och 16.7 m färger, 20" och < 20ms respons


Fick bla följande skärmar under 4000kr-sträcket (pricerunner)



NEC LCD2070NX-BK

Philips 200W6CS

LG Flatron L2013P


De har blivit tipsade här på fotosidan och jag kommer förmodligen välja en av dessa tre skärmar.

Vad tror ni? Är de likvärdiga?



Sony SDM-X95K med mva-panel ska visst vara bra med, trots panelen.
 
Simon" skrev:
Tack för tipset om prad.de!

Sökte på s-ips panel och 16.7 m färger, 20" och < 20ms respons

Fick bla följande skärmar under 4000kr-sträcket (pricerunner)

NEC LCD2070NX-BK
Philips 200W6CS
LG Flatron L2013P

De har blivit tipsade här på fotosidan och jag kommer förmodligen välja en av dessa tre skärmar.

Vad tror ni? Är de likvärdiga?

Observera att Nec- och LG-skärmarna är 4:3-skärmar med 1600x1200 medan Philips-skärmen är en bredbild med 1680x1050. Den enda av de här jag har kikat på är Philips-skärmen och den var helt ok. Generellt brukar Nec ofta ha lite mer omfattande inställningsmöjligheter än LG och Philips, men skillnaderna är nog inte så stora där heller.

Två kommentarer om Nec-skärmen:
1) Jag är osäker på vad "BK" står för, kolla så det inte står för "blank" ... De har en del modeller med helt blank yta.
2) Det har sålts två versioner av 2070NX, en (tidigare?) med ips-panel där kontrasten "bara" är 400:1 och en nyare med mva- eller pva-panel med lite högre kontrast, 700:1. I övrigt har de samma specar och är förvillande lika.

Sony SDM-X95K med mva-panel ska visst vara bra med, trots panelen.

Moderna mva- och pva-paneler är bra. De har riktigt bra kontrastomfång och det enda färgmässiga fenomenet är att fäger bleknar en liten aning när du inte ser precis rakt på skärmen. Jag har själv en skärm med pva-panel och känner man bara till hur den beter sig så är det inget problem.

En bra mva- eller pva-panel som är kalibrerad och profilerad (se http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm) gör ett bättre jobb en än i teorin finare ips-panel som inte kalibrerats.

Ta Nec 2070NX, den har sålts i versioner både med ips- och va-panel och jag tror de flesta skulle ha mycket stora svårigheter att se någon skillnad på de två versionerna :)
 
Martin,

Tack för alla dina utförliga svar i denna och andra trådar!
  1. "BK" i NEC LCD2070NX-BK står för "black" och avser färgen på skärmen.
  2. Från vad jag har läst mig till så har NEC 2070NX / NEC 2070NX-BK en S-IPS-panel, detta gäller även versionen med 700:1 kontrast. Detta bl.a. enligt NEC själva:
    http://www.nec.com.sg/ap/page.asp?id=150

    samt även http://www.flatpanels.dk (använd panelsökningsfunktionen).[/list=1]
    mvh,
    Mårten
 
Jag kan då tipsa om att priserna på Pricerunner stämmer inte för 2070NX. Alla de som ligger runt 4000 kr visar sig vara 2070WNX (Wide-versionen) när man klickar sig vidare på länkarna. Denna har en annan (sämre) panel.
 
Bra färger till budgetpris

Det är tyvärr svårt att hitta skärmar med riktigt bra färgvisning och bra inställningsmöjligheter när budgeten är begränsad. De allra billigaste skärmarna har oftast lite tråkiga tn-paneler med 6-bitars färg och mycket begränsade inställningsmöjligheter.

Har man riktigt ont om pengar (mindre än 2000 att spendera) är förmodligen det bästa tipset att köpa en begagnad crt-skärm av bättre kvalitet (med trinitronrör eller liknande). Men begagnat är ju alltid lite av en chansning.

Har man 3-4000 kronor att lägga kan man snoka runt hos de stora affärerna (Webbhallen, Dustin, Inwarehouse, Komplett, osv osv) efter förra årets modeller av lite bättre skärmar. Sådana som när de var nya såldes för 5-6-7000 kronor men nu reas ut för att göra plats för nyare modeller. Kikar man runt i trådarna här ser man att många hittat väldigt prisvärda skärmar från till exempel LG, Philips och Sony som varit på utförsäljning.

Tips just nu: Står man ut med 19 tum och 1280x1024 så är det här en riktigt trevlig skärm för bildarbete
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PRODUCT=1416

Men som sagt, ha tålamod och kika runt bland webbaffärerna, det är inte alltid som kampanjpriser slår igenom på Pricerunner, Prisjakt och liknande.
 
Hakar på denna tråd som ej ännu blivit så lång.
Har suttit i flera veckor och läst om skärmar. Köpte i förra veckan en 19" Hyundai L90D+ för 3.380:- i en databutik men får byta om jag ej är nöjd. Kollade på NEC 19" multisynk 1970 NXP för 5.000 som har MVA panel, bildvinkel 176/176, svarstid 20 ms, kontrast 800:1, färgdjup 16,77 milj.
Hyundai har TN panel, bildvinkel 150/135 svarstid 8 ms, kontrast 700:1, färgdjup 16,7 milj.
Jag vill ha en höj- o sänkbar skärm. Använder den för bildbehandling.

Min fråga är nu skall jag byta skärm för att bli nöjdare. Jag kan nämligen inte ställa in höjd och vinkling så bildytan får samma ljus över hela ytan. Bilden är ljusare i nederkanten.Reser jag mig upp och betraktar skärmen på längre avstånd blir ljuset detsamma.Eller är det så att alla LCD skärmar har samma fenomen
 
Bittan skrev:
Hakar på denna tråd som ej ännu blivit så lång.
Har suttit i flera veckor och läst om skärmar. Köpte i förra veckan en 19" Hyundai L90D+ för 3.380:- i en databutik men får byta om jag ej är nöjd. Kollade på NEC 19" multisynk 1970 NXP för 5.000 som har MVA panel, bildvinkel 176/176, svarstid 20 ms, kontrast 800:1, färgdjup 16,77 milj.
Hyundai har TN panel, bildvinkel 150/135 svarstid 8 ms, kontrast 700:1, färgdjup 16,7 milj.
Jag vill ha en höj- o sänkbar skärm. Använder den för bildbehandling.

Min fråga är nu skall jag byta skärm för att bli nöjdare. Jag kan nämligen inte ställa in höjd och vinkling så bildytan får samma ljus över hela ytan. Bilden är ljusare i nederkanten.Reser jag mig upp och betraktar skärmen på längre avstånd blir ljuset detsamma.Eller är det så att alla LCD skärmar har samma fenomen

Hej!

Jag är inte helt hundraprocentigt säker på vad du menar med "samma ljus över hela ytan", men jag antar att du menar att färgerna förändras en del beroende i vilken vinkel du ser på skärmen? Om du till exempel står upp och tittar ned på skärmen ser ljus och färger ut på ett sätt i bilden, och på ett helt annat om du kryper ned bredvid stolen och ser på skärmen snett underifrån?

Det stora problemet med just tn-paneler är att de skiftar väldigt i färgton och färgtemperatur beroende på betraktningsvinkeln. Numera är de ofta ganska ok i sidled, ser man snett från höger eller vänster händer inte så mycket med färgerna. Men i vertikalled blir det ofta stora omslag.

Hos paneler med va-teknik (mva eller pva) är de här förändringarna mycket, mycket mindre och hos paneler med ips-teknik är förändringar med vinkeln nästan försumbara.

Det man kan se hos va-paneler är att kontrasten sjunker lite grann direkt vid 5-10 graders betraktningsvinkel (färgerna bleknar en liten aning) men förändringen är inte så stor och det blir inte märkbart värre med större vinklar. Färgtemperaturen håller sig tämligen konstant oavsett vinkel. Hos ips-paneler kan man se små färgförskjutningar i riktigt mörka toner (nära svart) spm kan dra iväg lite åt det lila (eller rödaktiga) hållet. Men det är saker man verkligen får leta efter för att få syn på :)

Det är alltid farligt att ge direkta råd till någon utan att känna till hela situationen, men jag tycker nog det låter som om du borde byta till en skärm med va- (pva eller mva) eller ips-panel.
 
Tack Martin för ditt snabba svar!

Jo jag tror du förstod mig rätt.Jag menar att färgerna är mattare (urblekta) nertill och kraftigare i ovankanten på skärmen när jag sitter rakt framför och med skärmen svagt lutad. Mycket irriterande. På ett "vitt blad" syns ingen skillnad.

Undrar nu om svarstiden 8 resp 20ms har någon praktisk betydelse för bildbehandling?

Angående NEC-skärmar - hur vanligt är det med pixelfel och vad gäller i garantin.
På Hyundai byter de ut skärmen om felet sitter i mittrutan (om man delar in ytan i 3x3).
 
Bittan skrev:
Tack Martin för ditt snabba svar!

Jo jag tror du förstod mig rätt.Jag menar att färgerna är mattare (urblekta) nertill och kraftigare i ovankanten på skärmen när jag sitter rakt framför och med skärmen svagt lutad. Mycket irriterande. På ett "vitt blad" syns ingen skillnad.

Undrar nu om svarstiden 8 resp 20ms har någon praktisk betydelse för bildbehandling?

Angående NEC-skärmar - hur vanligt är det med pixelfel och vad gäller i garantin.
På Hyundai byter de ut skärmen om felet sitter i mittrutan (om man delar in ytan i 3x3).

Hej!

Det du beskriver är sidoeffekterna av tn-panelens dåliga betraktningsvinklar. Nu skiljer det mycket mellan olika tn-paneler (och de filter man lägger på framför dem), det finns tn-baserade skärmar idag som har riktigt acceptabla betraktningsvinklar. Men generellt sett har sådana kärmar mycket mer problem att hålla färgen när du ser på dem i olika vinklar.

Svarstid är helt ointressant för bildbehandling, det är mest intressant för krävande spelare eller de som skall se mycket film på sin skärm.

När det gäller pixelfel som verkar Nec i de flesta fall följa ISO-13406, klass 2. Det här är en ISO-standard som många tillverkare följer. Tyvärr är det hä en ganska gammal standard så kraven är inte speciellt höga.

En översikt över olika tillverkares pixel-regler finns hos Dustin:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pages/other/wf_display_dynamic_page.aspx?PageID=29
 
Om man tycker det är bra med 19" så kan jag verkligen rekommendera skärmen jag bytte till som framgår av ovan: NEC MultiSync LCD 1970 NXp.
Den är höj- o sänkbar, vridbar fot/snurrfot. Otroligt lätthanterliga manöverknappar (värdelösa hos Hyundai) Skärpan och färgjämnheten är med mina mått mätt utmärkta. Min databutiks rek pris var 5.480:-.

Stort tack till Martin Agfors för all värdefull information. Skulle ha lytt ditt råd som jag läste om tidigare innan jag chansade på en urusel skärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.