Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbädsscanner för DIA???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har också en AGFA Snapscan e50.Visserligen har jag PC,men jag har haft den tidigare på Apple Powerbook. Tycker den funkar bra till vanliga färgbilder.Även dia blir hyfsade,duger bra till webben

Jag scannar också småbild med en Snapscan e50 och resultatet blir väl ok, iallafall om man scannar så att bildfilerna blir ca 100 mb (kommer inte ihåg upplösningen). Problemet är dels att mörka dior blir för mörka och att bilderna generellt blir för grådaskiga. Grådaskigheten avhjälps genom att man drar ner ljusstyrkan och upp kontrasten även om man då förlorar lite teckning i skuggpartierna. Men som någon sa tidigare är skärpan inte den bästa.

Jag har problem med mina diabilder med E-50. De blir korniga. Ändå gör jag inga ändringar jämfört med min negativinscanningar. ???

Har även jag eh HP 5470c men är inte alls nöjd med resultatet jag får när jag scannar dia. Den har väldigt svårt med mörka partier och jag tycker inte att färgerna är de samma som då jag granskar dem innan scanningen, de blir dassiga. visserligen har jag inte pillat så mkt med inställningarna annat än med upplösningen. Någon som har några tips om hur jag bäst går tillväga för att förbättra bilderna?

Håller med lord_fantiz om att det är svårt med de mörka partierna. Kolla Palles nyutlagda bilder, dom har jag precis scannat med HP 5470c.

Agfan är rätt okej

Jag har visserligen inget att jämföra med, men jag tycker att resultatet blir hyfsat med E-50 (E-52 är visst lite vassare) Alla mina bilder som finns här på fotosidan är scannade från småbildsdia med E:50. Givetvis måste jag lägga några minuter i bildbehandlingsprogrammet efteråt men det måste man väl med alla scannrar (heter det så?) Jag scannade idag några negativ på min brorsdotter och drog upp till 16x24 på min relativt billiga bläckstråleskrivare och jag tyckte att det blev minst lika bra som småkopiorna man får från fujilabbet. Att det inte skulle gå att använda till tryck förstår jag inte. Det duger visserligen inte till helsidesuppslag men hur ofta dras bilderna upp till den storleken. Ska man kunna göra stora bilder är det kanske en riktig filmscanner som gäller.

ok tackar , tyckte de såg helt ok ut faktiskt, jag skall försöka få en av de bilder jag absolut inte lyckas få att se ut som den borde, scannade med en proffs scanner för att kunna se vilken skillnad det blir. Om det blir någon...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar