Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flatbäddsskanner till glasplåtar och film?

Produkter
(logga in för att koppla)

joroka

Aktiv medlem
Hej! Har någon rekommendationer på en bra flatbäddskanner att i första hand skanna glasplåtar med?

Jag vill också skanna 135-filmremsor, 120-film och diabilder. Har tittat lite på Epsons V700 Photo och V750 Photo Pro, kan de vara nåt?

Skillnaden mellan dessa är att 750 pro har antireflexbehandling (kan vara bra när man skannar glasplåtar), Silverfast skannerprogram i fullversion samt priset.

Är det någon som har erfarenheter av dessa? Klarar man sig med nån billigare modell utan att för den delen pruta på skanningskvaliten´?

Tacksam för svar!

Mvh Johan

Hej Nils! Epsons skannrar V700 och V750 tar A4-storlek så det är nog inga problem med glasplåtarna, som jag tror är omkring 10*15 cm.

Det viktiga är kvalitén på skanningen av plåtarna, så om det skulle vara lönt att skaffa V750 som har antireflexbehandling eller om man klarar sig utan.

Jag skulle vilja veta hur skanningresultaten blir dessa modeller emellan.

Kan tillägga att även V500 är intressant om den ger bra resultat, den är betydligt billigare än V700 och V750.

joroka skrev:
Hej! Har någon rekommendationer på en bra flatbäddskanner att i första hand skanna glasplåtar med?

Jag vill också skanna 135-filmremsor, 120-film och diabilder. Har tittat lite på Epsons V700 Photo och V750 Photo Pro, kan de vara nåt?

Skillnaden mellan dessa är att 750 pro har antireflexbehandling (kan vara bra när man skannar glasplåtar), Silverfast skannerprogram i fullversion samt priset.

Är det någon som har erfarenheter av dessa? Klarar man sig med nån billigare modell utan att för den delen pruta på skanningskvaliten´?

Tacksam för svar!

Mvh Johan

Jag tror du måste köpa två skanrar. En ren bildskanner som Nikon LS-50 eller LS-8000 för små/mellanformat och sedan en Epson 750 (antireflexbehandlad) för glasplåtar. Tuvärr är flatbädd skanrar inte tillräckligt bra ännu både med avsende på dynamik och upplösning och du får bättre resultat med en begangnad Imacon.

Själv är jag i denna situation också och kommer därför köpa en beg mellanformat skanner och sedan epson 750 för storformat. Då jag är osäker på hur mycket service en begangnad Imacon behöver vart år. Man kan våt montera på Epson 750.

Jag är övertygad om att epsonmaskinerna räcker väldigt långt. Kanske skulle jag satsa på 750 för antireflexbehandlingen och silverfasten (som man bör skaffa i alla fall). Jag skannar själv med den enklare epson 4990 både småbild och mellanformat och småbildsskannarna håller lätt för utskrivter upp till åtminstone a4. Jag kör även analogt i mörkrum så jag har jämfört. Men om du skaffar en 750 tror jag knappast du behöver något mer. När det gäller de äldre imacon har dom ett smidigt arbetsflöde, men de lämnar inte bättre skanningsressultat en tex Nikon LS-50. De testade skannrar med tysk grundlighet i LFI och då visade sig denna sanning med bla imacon. Bästa skannerressultatet uppnådde man som väntat med en trumskanner, men det är ju inget gemene man har på skrivbordet.

Re: Re: Flatbäddsskanner till glasplåtar och film?

esbtse skrev:
Jag tror du måste köpa två skanrar. En ren bildskanner som Nikon LS-50 eller LS-8000 för små/mellanformat och sedan en Epson 750 (antireflexbehandlad) för glasplåtar.

Tack för ditt svar Thomas.

Tyvärr är detta med två st inget jag kan överväga, får i såfall bli en "kompromiss" med endast V750 för alla format, som sagt, viktigt att glasplåtarna blir skannade med kvalite´.(och till rimligt pris)

En annan lösning för att få glasplåtarna till datorn kan vara ett ljusbord, stativ och en hyfsat bra kompaktkamera, alternativt systemkamera + maroobjektiv. Någon som har prövat?

Re: Re: Re: Flatbäddsskanner till glasplåtar och film?

joroka skrev:
Tack för ditt svar Thomas.

Tyvärr är detta med två st inget jag kan överväga, får i såfall bli en "kompromiss" med endast V750 för alla format, som sagt, viktigt att glasplåtarna blir skannade med kvalite´.(och till rimligt pris)

En annan lösning för att få glasplåtarna till datorn kan vara ett ljusbord, stativ och en hyfsat bra kompaktkamera, alternativt systemkamera + maroobjektiv. Någon som har prövat?

Själv började jag med en flatbedd skanner Epson Photo 3200 men den hadde enbart 3.0 i dynamikområde och en dia har ca 3.6 så jag fick snabbt köpta en begangnad Nikon LS-5000 och det blev en mycket märkar skillnad speciellt om man körde multipel skanning. Men jag använder dia och underexponerar altid för att få fram maximal kvalitet på färjerna och det gillade inte Epson(BRUUUUS). Analog gain hos Nikon löste detta.
Observera du kan köpa en begangnad LS-50 för 3-4000 kr.

Sedan dess har jag skaffat analog mellanformat och storformat så nu behöver jag en mellanformat skanner. Komihåg att det dynamiska området hos epson skannar är glädjelkalkyler och att du knappas får samma resultat med denna som en mellanformatskanner. Tuvärr finns inget alternativ till flatbäddskanner för ett rimligt pris för storformat så jag tvingas nog köpa en 750.

Senast ändrad:
alf109 skrev:
Jag är övertygad om att epsonmaskinerna räcker väldigt långt. Kanske skulle jag satsa på 750 för antireflexbehandlingen och silverfasten.

Bästa skannerressultatet uppnådde man som väntat med en trumskanner, men det är ju inget gemene man har på skrivbordet.

Tack för ditt svar Alf, jag tror också 750:an kommer att räcka till. Visst hade de varit bra med förslaget med två skannrar som Thomas hade på gång men,men...

Re: Re: Re: Re: Flatbäddsskanner till glasplåtar och film?

esbtse skrev:

Komihåg att det dynamiska området hos epson skannar är glädjelkalkyler och att du knappas får samma resultat med denna som en mellanformatskanner. Tuvärr finns inget alternativ till flatbäddskanner för ett rimligt pris för storformat så jag tvingas nog kköpa en 750.

Jo, det är sant att siffror ska man inte stirra sig blind på, särskilt de uppgifter som företagen själva ger ut ska man ta med en stor nypa salt ;)

Det jag funnit med min HP Scanjet 4890 som har dia lock är att det går utmärkt att skanna stora glasdia om jag ser till att emulsionen kommer ner mot glaset. Då får jag bra resultat med Vuescan.
Om jag provar att skanna dia eller film i de medföljande hållarna, kommer emulsionen upp en bit från glaset och skärpan blir fel. De format som inte passar i min numera ägda Coolscan V, placerar jag direkt på glaset hos flatbäddskannern och då får jag skärpa.
Om det går att ställa skärpan hos Epson borde det räcka att ha en enda skanner eller också kanske Epson har en optik med mycket långt skärpedjup.

joroka skrev:
Hej Nils! Epsons skannrar V700 och V750 tar A4-storlek så det är nog inga problem med glasplåtarna, som jag tror är omkring 10*15 cm....

A4-storleken är väl för positiva påsiktsbilder? Med glasplåtar och vanliga negativ måste du ha en lampa i locket som måste vara minst lika stor som negativen du ska scanna. V700 och V750 tar väl max 2st 4x5" neg, alltså max ca 10x25cm yta. Kanske finns adapterlock med större yta att köpa till för negativ större än 10cm bredd.

molusk skrev:
Om det går att ställa skärpan hos Epson borde det räcka att ha en enda skanner eller också kanske Epson har en optik med mycket långt skärpedjup.

Tack för ditt svar Bo. Jo, det hade varit att föredra en "All In One" skanner. Det verkar inte vara så många som har erfarenheter av just de skannrar jag nämnt och skanning av just glasplåtar. Dia, 135 och 120 film verkar nog gå bra att skanna med dessa, enligt de andra forumen jag besökt och försökt hitta information.

joroka skrev:
.....Kan tillägga att även V500 är intressant om den ger bra resultat, den är betydligt billigare än V700 och V750.

Men den tar bara max 6cm breda negativ, alltså går dina 10x15-plåtar inte i den.

Graal skrev:
Men den tar bara max 6cm breda negativ, alltså går dina 10x15-plåtar inte i den.

Tack för den Nils, hade jag helt missat.
Blir väl kanske enklast och billigast att ha ljusbord och helt enkelt fota av glasplåtarna.
Och inhandla en skanner åt 135 och 120-filmen.

joroka skrev:
Tack för ditt svar Bo. Jo, det hade varit att föredra en "All In One" skanner. Det verkar inte vara så många som har erfarenheter av just de skannrar jag nämnt och skanning av just glasplåtar. Dia, 135 och 120 film verkar nog gå bra att skanna med dessa, enligt de andra forumen jag besökt och försökt hitta information.
Största svårigheten för en flatbedd skanner är 135 formatet. Därför är det bäst att ha en ren filmskanner för detta format.
Appropå glasplåtar se upp för newtonringar.

Har du en bra digitalkamera med bra macro-prestanda bör det räcka långt att fota av glasplåtarna på ett ljusbord. Sedan kanske glasplåtarnas största värde är rent dokumentärt och då kan man ev tulla lite grand på den tekniska kvalitén?

Jag kanske ska tillägga att Scanjet 4890 har en skaninggsyta för negativ på 210x240 mm och det var en av anledningarna att jag köpte den för jag har stora glasnegativ.
Jag har skannat c:a 4000 glasplåtar och hastigheten brukar bli 20 plåtar per timma om man räknar in efterarbetet i PS.

esbtse skrev:
Största svårigheten för en flatbedd skanner är 135 formatet. Därför är det bäst att ha en ren filmskanner för detta format.
Appropå glasplåtar se upp för newtonringar.

Japp! Det har jag förstått att en skanner enkom för 135 film är klart bäst. Glasplåtarna får man pröva sig till fram med för bästa resultat, men just nu är jag inne på att fota av plåtarna ;)
Verkar vara enklaste lösningen just nu.

molusk skrev:
Jag kanske ska tillägga att Scanjet 4890 har en skaninggsyta för negativ på 210x240 mm och det var en av anledningarna att jag köpte den för jag har stora glasnegativ.
Jag har skannat c:a 4000 glasplåtar och hastigheten brukar bli 20 plåtar per timma om man räknar in efterarbetet i PS.

Scanjet 4890 låter klart intressant, du måste vara rätt nöjd med resultaten om du skannat så många plåtar ;)

joroka skrev:
du måste vara rätt nöjd med resultaten om du skannat så många plåtar ;)
Merparten är inte skannade i högsta upplösning, men nu vill man göra en bok där en del av dessa bilder ingår och då har jag skannat om dessa och fått ett mycket bra resultat med Vuescan (mycket bättre än med den medföljande programvaran).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto