Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Behöver tipps om diaskanner som klarar småbild,mellanformat och 4*5 film
- Trådstartare esbtse
- Start datum
esbtse
Aktiv medlem
Jag är berädd att göra rimliga uppoffringar om resultatet är värt det. 20000 är övregräns om jag får bra resultat. Men svårigheten ligger då i hur jag an anpassa den till USB portar. Jag har inte lust med ännu en dator.hvk skrev:
Jag labbade med olika inställningar på filmhållarna, men det stora problemet är att det är omöjligt att få hela filmytan plan. Vissa delar av bilden kommer att vara skarpa, medan andra delar inte är det. Epson kan inte lagt många kronor på hållarna.
Det funkar lite bättre med ramade småbilder, men är ändå inte lika bra som Imacons magnethållare, eller trumscanning. Och den ursprungliga frågeställningen gällde ju både storformat och småbild.
Upplösningen begränsas sannolikt också av mekanismen som driver scannerhuvudet. Den brukar inte vara fri från glapp i Epsons scanners och motorn kanske kostar en tia.
Jag tycker skillnaden syns tydligt om jag scannar småbild och skriver ut 18x24. Det gäller både detaljer och omfång.
Dessutom behöver jag göra mindre korrigeringar av färger mm på de bilder jag scannar med Imacon.
Jag vill egentligen inte hamna i en apparatdiskussion, men eftersom flera postningar på senare tid gör gällande att det inte är någon större skillnad, måste jag protestera.
Man kan få till bra resultat med en flatbädscanner, men det är en nivåskillnad upp till en bra filmscanner. Epsons produkter har utvecklats de senaste åren, men det har inte skett någon revolution. V700 är inte fri från kompromisser, eftersom man velat hålla priset på en rimlig nivå.
Om det sedan är värt prisskillnaden är upp till var och en. Den ursprungliga frågeställningen var angående en Imacon för ca 20000:-
Eftersom trådskaparen skaffat en storformatskamera utgick jag från att kvalitet var viktigt, och att han är beredd att göra vissa uppoffringar för sitt fotograferande. ;-) Storformatdia kostar väl minst en hundring per exponering?
/Henrik
hvk
Aktiv medlem
esbtse skrev:
Jag är berädd att göra rimliga uppoffringar om resultatet är värt det. 20000 är övregräns om jag får bra resultat. Men svårigheten ligger då i hur jag an anpassa den till USB portar. Jag har inte lust med ännu en dator.
Om du har firewireportar ska en sådan här fungera (enligt Hasselblad): http://www.cwol.com/firewire/orange-converter.htm
Jag känner inte till någon liknande lösning för USB.
Hade fel angående versioner av FlexColor i en tidigare postning. Sista versionen som stöder SCSIbaserade scanners (Flextight Photo, Flextight Precision) är 4.0.
För firewirebaserade scanners är aktuell version 4.7.1
/Henrik
MartinB
Aktiv medlem
Jag har hört många som har problem med SCSI till USB eller firewire adapters. Min rekommendation är att köpa ett SCSI kort om du kan till din dator.
Själv har jag en iMac vilket gör det svårt att skaffa en beggad Flextight photo. Hade Flextight photo haft USB eller Firewire hade jag nog skaffat en för längesen.
Själv har jag en iMac vilket gör det svårt att skaffa en beggad Flextight photo. Hade Flextight photo haft USB eller Firewire hade jag nog skaffat en för längesen.
esbtse
Aktiv medlem
Förtydligande av planerad användning av skanner
Jag kanske skall förklara tydligare hur jag har tänkt mig använda skanner. Jag är en fattig amatör som arbetar som dåligt betald civil ingenjör med mycket övertid. Jag vill utveckla mig till att kunna ställa ut mina fotografier. Det jag just nu är intresserad av är natur och gamla industrimiljöer. Jag arbetar med användning av temor och analog småbild just nu men måste komma ut och fotografera mera. Därför köpte jag storformat och till detta följde ett mellanformat bakstycke som jag kommer börja med tills jag kan utrustingen. Den är inte uppkörd just nu.
Eftersom jag har problemet att komma ut och fotografera så blir det inte så många bilder att skanna in speciellt då jag bara skannar in de bästa, ca 0,5 per filmrulle. Jag arbetar med täta underexponerade dior så upplösning i mörka partier är viktigt.Jag vill dels skanna in bilder till fotosidan och dels skanna in bilder för utställning. Har även tänkt att skaffa D3x hus då det kan underlätta för mig att vara mer kreativ och fotografera oftare. Så vilken typ av skanner passar mina behov? I värsta fall kan jag bygga en liten dator som sköter imacon skanner och koppla i hop dem med ett nätverk.
Jag kanske skall förklara tydligare hur jag har tänkt mig använda skanner. Jag är en fattig amatör som arbetar som dåligt betald civil ingenjör med mycket övertid. Jag vill utveckla mig till att kunna ställa ut mina fotografier. Det jag just nu är intresserad av är natur och gamla industrimiljöer. Jag arbetar med användning av temor och analog småbild just nu men måste komma ut och fotografera mera. Därför köpte jag storformat och till detta följde ett mellanformat bakstycke som jag kommer börja med tills jag kan utrustingen. Den är inte uppkörd just nu.
Eftersom jag har problemet att komma ut och fotografera så blir det inte så många bilder att skanna in speciellt då jag bara skannar in de bästa, ca 0,5 per filmrulle. Jag arbetar med täta underexponerade dior så upplösning i mörka partier är viktigt.Jag vill dels skanna in bilder till fotosidan och dels skanna in bilder för utställning. Har även tänkt att skaffa D3x hus då det kan underlätta för mig att vara mer kreativ och fotografera oftare. Så vilken typ av skanner passar mina behov? I värsta fall kan jag bygga en liten dator som sköter imacon skanner och koppla i hop dem med ett nätverk.
Bertone
Aktiv medlem
budgetvariant
Hej
Detta kanske inte är den "proffslösning" du är ute efter, men det blir bättre än man tror och går snabbt!
Använd en diaprojektor. Och en bra duk. Kameran på stativ och fjärrkontrollen i handen. Jag använde 50/1,4, F/2, 1/30, ISO400 och Pentax K10D till denna 70-talsbild, handhållet. Lite uppskärpning och lite färgjustering behövdes. Blir kanske svårare att använda projektor när diorna blir större än normalt....
C
Hej
Detta kanske inte är den "proffslösning" du är ute efter, men det blir bättre än man tror och går snabbt!
Använd en diaprojektor. Och en bra duk. Kameran på stativ och fjärrkontrollen i handen. Jag använde 50/1,4, F/2, 1/30, ISO400 och Pentax K10D till denna 70-talsbild, handhållet. Lite uppskärpning och lite färgjustering behövdes. Blir kanske svårare att använda projektor när diorna blir större än normalt....
C
Bilagor
esbtse
Aktiv medlem
Re: budgetvariant
Har ingen systemdigital kamera eller dia projektor.Bertone skrev:
Hej
C