Annons

Flaskhals med billiga/gamla objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pastamange

Aktiv medlem
Jag har idag en Nikon D50. Den har dock varit med om en hel del exponeringar vid det här laget så jag börjar fundera på att köpa nytt.
Jag har inte helt bestämt mig för vilken ännu men det lutar just nu åt Nikon D300s.

Jag har idag ganska billiga/gamla objektiv. Radar upp dom här nedan:
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D
Nikon 80-200 2,8 ED Skjutzoom
Kenko Teleplus Pro 300 DG 2x converter
Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF

Jag undrar hur pass mycket flaskhalseffekt det skulle bli att använda dessa till en D300s. Påverkar det så pass mycket att det känns bortkastat att köpa en så "dyr" kamera?
Givetvis är tanken att jag med tiden även kommer köpa bättre objektiv.. men det kommer inte ske över en natt om man säger så.

Förslag på annan kamera mottages också. För att se vilken typ av bilder jag fotar så kan ni, förutom i min profil här på fotosidan, kolla på www.flickr.com/pastamange

Jag har idag en Nikon D50. Den har dock varit med om en hel del exponeringar vid det här laget så jag börjar fundera på att köpa nytt.
Jag har inte helt bestämt mig för vilken ännu men det lutar just nu åt Nikon D300s.

Jag har idag ganska billiga/gamla objektiv. Radar upp dom här nedan:
Nikon Nikkor AF 50/f1.8D
Nikon 80-200 2,8 ED Skjutzoom
Kenko Teleplus Pro 300 DG 2x converter
Sigma 20mm F1.8 EX DG ASPHERICAL RF

Jag undrar hur pass mycket flaskhalseffekt det skulle bli att använda dessa till en D300s. Påverkar det så pass mycket att det känns bortkastat att köpa en så "dyr" kamera?
Givetvis är tanken att jag med tiden även kommer köpa bättre objektiv.. men det kommer inte ske över en natt om man säger så.

Förslag på annan kamera mottages också. För att se vilken typ av bilder jag fotar så kan ni, förutom i min profil här på fotosidan, kolla på www.flickr.com/pastamange

Dom två översta Nikonobjektiven är fortfarande kanon och bättre DX objektiv hittar du inte, skulle vara 35f1.8.
En fullformatskamera t.ex D700 är mer förlåtande när det gäller objektiv eftersom dess pixlar är så otroligt mycket större än en D300s. 50f1.8 och 80-200f2.8 kommer i vilket fall inte bli någon flaskhals. Sigmaobjektivet känner jag inte till.

/Karl

Jag skulle nog hålla lite på mig vad gäller köp av nytt kamerahus...om inte allt för länge kan du nog få ett begat d700 hus för unjefär samma pengarn du idag skulle lägga ut på d300s.

Men dina glas kan jag inte se skulle vara en enorm flaskhals för dig. Kanske saknar du lite på vidvinklesidan men när jag kollar på dina bilder så verkar du ju klara dig ganska bra utan nått vidare än 20. Jag skulle vilja ha nått som erbjuder lite större avbildningskala vid behov men du kanske kör med mellanringar?

Ingen alls, är mitt spontana svar. Det är utmärkta objektiv (även om jag inte känner till Sigmat), och du lär inte kunna hitta mycket bättre idag heller.

Tack för alla svar! Det var ju väldigt positiva sådana dessutom :)
Jo, jag är väldigt nöjd med mina gluggar men har inte så mycket rå-kunskap om det tekniska så var osäker på vad effekten skulle bli.

Vi får se om det blir en D300 eller beg D700. Dock köper jag det till mitt företag så gäller ju att hitta en som kan skicka med momskvitto isf..

Fabian, när du säger att jag skall vänta menar du då att det är nytt kamerasläpp på gång som kan bidra till bättre priser på beg D700? När förväntas i så fall detta släpp ske?
Det är väl egentligen ingen panik men vore ju så klart kul att möta våren/sommaren med en ny kamera.

Tack för alla svar! Det var ju väldigt positiva sådana dessutom :)
Jo, jag är väldigt nöjd med mina gluggar men har inte så mycket rå-kunskap om det tekniska så var osäker på vad effekten skulle bli.

Vi får se om det blir en D300 eller beg D700. Dock köper jag det till mitt företag så gäller ju att hitta en som kan skicka med momskvitto isf..

Fabian, när du säger att jag skall vänta menar du då att det är nytt kamerasläpp på gång som kan bidra till bättre priser på beg D700? När förväntas i så fall detta släpp ske?
Det är väl egentligen ingen panik men vore ju så klart kul att möta våren/sommaren med en ny kamera.

Det är ingen som vet. Här är dom som försöker gissa mest
www.nikonrumors.com

Ny kamera passar till alla årstider.

/Karl

Du har ju ett baspaket med väldigt bra och prisvärda objektiv. jag tycker definitivt du skall välja en begagnat d700 för d300s med de fördelar fullformatsensor har (http://www.kenrockwell.com/tech/full-frame-advantage.htm). i min mening verkar desstuom d300s vara en dyr och inte så fantastisk uppdatering från d300 om man är intresserad av att fota före filma. på en d700 blir dessutom ditt 50mm mer all-around och i min mening, ditt 80-200 mer användbart till porträtt o.d. Dessutom blir ditt sigma en riktigt skön vidvinkel på fullformat och rättså ointressant på en d300s. att gå från d50 till d700 kommer vara en fantastisk resa! :D lycka till!

Om du vill komma undan billigare så är inte D90 så hemskt dyr, samma sensor som d300 men är ju inte ett lika "proffsigt" hus som d300. Dock en stor förbättring mot din d50.

Jag har kikat lite på D90 men känner att jag vill uppgradera ordentligt. Just nu lockar begagnad D700 väldigt mycket men som sagt så måste jag hitta ett företag som säljer i så fall för att kunna dra av moms.. vet inte om det kommer bli svårt..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar