Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flashtrax portabel bildinläsare 30GB..Bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lizard skrev:
Hm. kan man se kvalitetsskillnader på raw och jpeg direkt på skärmen eller är det bara lagring. I så fall går det lika bra med en ipod och minneskortsläsare.

FlashTrax har zoom till 100% på skärmen. Däremot blir det inte exakt lika i RAW som JPG/TIF då RAW är rådata som inte behandlats i kameran/datorn. Men det blir helt OK för att bedöma bilden i alla fall med filer från Fuji S2. Även att titta på bilden på TV.

---
P-O

Nitobert skrev:
var går gränsen för hur många bilder man behöver kunna spara?
planerar en resa till USA till sommaren då svågern ska gifta sig och min sambo ska ha med sig kameran, och en hårddisk på 40 Gb. rymmer ju endast 5000 raw-bilder, tror ni hon klarar sig...
Blir ni där en månad räcker det till 167 bilder om dagen, dvs nästan 5 rullar film...tror inte ens Mattias Klum plåtar så mycket i dagsnitt på sina expeditioner.

Vet någon om dessa hårddisklösningar är stabila? Vågar man ha 5000 bilder på en sådan i en månad, under olika förhållanden? Finns det risk för krasch??

Lizard skrev:
Vet någon om dessa hårddisklösningar är stabila? Vågar man ha 5000 bilder på en sådan i en månad, under olika förhållanden? Finns det risk för krasch??
Jag känner mig lite osäker, det är ju trots allt en hårddisk med rörliga delar. Och hårddiskar kan ju krascha...

Det är väl det enda som är säkert när det gäller hårddiskar, att de kommer att krascha. Osäkert när bara ;-) men livet är farligt, man kan dö... men vad är alternativet?

Fråga: finns det någon digital plånbok som ansluts till datorn via firewire? helst utan nån stor adapter som kostar en massa extra pengar...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar