Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Flammiga(?) negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

icebear

Aktiv medlem
Jag har ett problem med min framkallning. Det har mig veterligen enbart hänt när jag framkallat Ilfords Delta 100, men det kan bero på att jag nästan inte kör med någon annan svartvit film. Problemet är att enstaka bildrutor, ibland, blir flammiga som i bilden nedan. Jag tycker att det ser ut som att skumbubblor kan ha legat mot filmen. Men säker är jag inte. Jag framkallar filmen i en Jobomaskin med roterande trumma. Det innebär att jag inte slår trumman mot något för att få bort eventuella bubblor efter att jag fyllt på framkallare. Jag förblöter inte , men det kanske är något som jag får börja med. Jag kan som det är nu inte komma ihåg att jag sett fenomenet på någon annan film än ilforden. Varken färg eller svartvit.

Jag försöker vara noga med att rengöra dosor och övrig utrustning. Jag håller temperaturen för alla bad så nära 24 grader det går.

Idéer någon?

Delta 100, tveksam till att det beror på filmen.
Outspädd Xtol, 260ml/film 5 minuter
Isättika som stopp 1 minut
Ilford Hypam fix 1+4 5-8 minuter
Sköljning > 10 minuter
Jobo CPE-2 med lyft som roterar 75rpm.

Bilagor

• flammigt.jpg
    flammigt.jpg
    26.5 KB · Visningar: 510
Uppstår fenomenet på olika ställen på filmen eller är det t ex på den del som är längst in i spiralen? Småbild eller mellanformat?

Hade du använt en vanlig vänddosa hade jag direkt sagt att det varit för lite framkallare, det ser ut så där. Jag tycker att 260 ml per film verkar vara i minsta laget, även i en liggande dosa.

Mellanformatsfilm kan ibland laddas fel så att filmen ligger mot "grannvarvet", det kan också ge märkliga fenomen. Delta-filmerna har tunnare bas än t ex T-Max, så risken för felladdning är större.

Det är småbild jag fotar, och processorn är en cpa-2, inte cpe-2 som jag skrev. Dessutom har problemet funnits med på en hp5 plus också.

Anledningen till att jag kör med så lite kemi är en artikel hos jobo-usa där dom kör med 200 ml och 140 ml. Ditt inlägg fick mig dock att granska artikeln lite närmare. Det visade sig att dom använder en mindre dosa som klarar sig med 140 ml kemi, mot 270 ml som jag ska ha i min, det har jag inte uppmärksammat tidigare. Dessutom uppstår nog bara problemet när jag framkallar en film åt gången, har jag två filmer i dosan så dubblar jag mängden kemi, och nivån höjs alltså. Samtidigt så har det inträffat på rutor som inte ligger längst ut på filmen. Ruta 13 på den film jag tittade på senast. Detta var på hp5an. Jag kommer inte ihåg om det "högg" i spiralen när den laddades, men det kan vara så att den legat fel och inte fått tillräckligt med kemi.

Bilden i mitt första inlägg är en av dom första bilderna, alltså ligger den längst in i spiralen.

Tack för hjälpen Lars Erik, jag ska använda mer kemi fortsättningsvis för att se om det försvinner. Dessutom vara noggrannare vid laddningen om det strular!

Det jag glömde nämna om bilden är att jag dragit i nivåerna ganska mycket för att få mönstret tydligare!

Senast ändrad:
Jag rekommenderar 300 ml per film, särskilt om du tänker späda XTOL 1+1 (annars kan mängden framkallare bli för liten).

Nu har jag gjort ett nytt försök med 290 ml koncentrerad Xtol. Problemet kvarstår, och är spritt på enstaka rutor över i stort sett hela filmen. Motiven är väldigt ljusa, zon 8 och uppåt för högdagrar, vilket får mig att fundera om det är kemin som av någon anledning tar slut och fastnar/blockerar ny kemi på filmen. Jag roterar dosan med 75 rpm så det verkar i och för sig lite underligt att det skulle vara fallet. Jag har bara sett problemet när jag använt Xtol. Är det någon som har andra orsaksidéer än mängden kemi?

Nästa rulle jag tar ska jag framkalla i vanlig dosa för att se om det blir bättre. Det är lite synd bara att jag inte kommer att få samma resultat som i maskinen. Mest för att jag inte har tagit fram motsvarande tider för Xtol i vanlig dosa. Det ska hursomhelst bli intressant att se om det blir någon skillnad.

Nu har jag framkallat ytterligare några filmer. Jag har använt mig av 520 ml till 2 filmer, enligt kodak så ska 200 ml per film vara tillräckligt. Problemet kvarstår, men jag undrar i mitt stilla sinne om det inte blivit värre. Kan kemin ha blivit gammal? Blandad 031111 och lagrad i toppfyllda mörka glasflaskor i kylskåp.

Testade dessutom att köra en rulle handvänt i jobodosan med 520 ml kemi. Samma problem iaf. Kanske en tendens till att problemet finns på ena kanten av bilden nu, vet inte om det är sidan som varit upp eller ner.

Någon med fler idéer?

du slog bort alla luftbubblor enligt konstens alla regler?
(själv tog jag alltid i som bara den och slog bort flisor i bottenkanten på alla mina patersondosor. men så hade jag aldrig bubbelproblem heller.. ;o)

hur ofta agiterar du? och hur mycket, länge och hur kraftigt?
hur funkar agiteringen i jobomaskinen? (har aldrig använt maskin)

jag skulle vilja föreslå att du provar att slå bort bubblor det första du gör och sen agiterar kraftigare under kortare tider.
själv roterade jag aldrig mina dosor utan skakade dom.
använde mjukframkallare så några hårda negg drabbades jag inte av heller.

hoppas det löser sig.

Jag bankande för kung och fosterland ;) Jobodosans insats är lite lös, så jag kompenserade med att slå hårdare. Jag framkallade den manuellt agiterade dosan runt 5½ minut, med kraftig agitering första 30 sekunderna som avslutas med att banka dosan hårt mot en stol + handflatan. Sedan gör jag 2 halvvändningar åt vänster och en åt höger varje halvminut. Min Patersondosa har jag tyvärr inte tillgänglig, så det blev till att köra dosan från maskinen.

Jobomaskinen roterar 2 varv åt ett håll, vänder sedan 2 varv åt andra hållet...

Jag har aldrig haft problem med luftbubblor för andra kemikalier, rodinal, FX-39, som jag iofs mestadels har kört i patersondosan. FX-39 har jag kört ett par filmer i jobomaskinen. Jag har framkallat mycket färgfilm i maskinen och aldrig haft några som helst problem. Har Xtol någon tendens att skumma mer än andra kemikalier? Jag kör den koncentrerat så det kanske påverkar?

hmm.
nu var det så längesen jag körde analogt, men prova att spä ut den så den inte tar lika hårt och framkalla lite längre tid istället.

nu när jag tänker efter så hade jag en väldigt mystisk "ritual" när jag agiterade.
folk hade väldigt roligt åt mig på skolorna.. ;o)
jag agiterade varje minut, alt. varje halvminut beroende på vald framkallningsblandning.
först vände jag ganska bryskt på dosan upp och ner i 5 sek för att sen snurra den (så som man gör med ett rödvinsglas) i restrerande tid. för att sen sätta ner den med ett kraftigt dunk.
jag såg tydligen oxå alltid väldigt bestämd ut och vägrade göra på annat vis. jag tyckte mina filmer blev sämre av att att bara rullas.
säkert bara inbillning.. ;o)

Haha, jo det är väl lite av varje framkallares behov av att göra på det sätt man alltid gjort :) Inköpet av jobon berodde till stor del på att jag är lite tankspridd. Det är svårt att få konsekventa resultat när man glömmer att agitera ;) dessutom får jag temperaturen kontrollerad åt mig. Har mer än en gång glömt doppvärmaren i eller utanför vattenbadet tidigare.

Jag har funderat på att köra framkallaren 1:1, tiden blir av någon anledning enligt databladen densamma, men då kan jag inte längre köra 2 filmer samtidigt eftersom dosan rinner över. Jag letar fortfarande efter min egen graal, beviset på att jag kan fortsätta på mitt sätt, -> dvs fel på just den här batchen av framkallaren ;)

Summa summarum: Nästa film soppas i 1:1 vilket tydligen ska ge lite grövre korn också, men det återstår att se. Förhoppningsvis så förändras väl isåfall skumningsegenskaperna. Verkar iofs bessynnerligt att jag ensam skulle lida av det problemet. Högre utspädning än 1:1 rekomenderas visst inte. Efter det blir det kemibyte, men det känns lite trist då Xtol i övrigt har bra egenskaper.

Jag har pratat med Kodak nu. Han trodde att stopbadet kunde vara en orsak till det här. Jag blandar bara stoppen på ett ungefär, men brukar hålla den svag. Sen har folket på photo.net idéer om att det kan finnas vätmedelsrester på spiraler etc. Det kan nog stämma då jag har använt mig av Tetenals stabiliseringsbad för C-41. Vad tror ni om dom här teorierna?

Jag tror på vätmedelsresterna. Vätmedel har en himla förmåga att bita sig fast, det kan skumma i dosan flera gånger efter att man sist använt vätmedel.

Vad är bästa rengöringsmedlet för vätmedel? På photo.net rekomenderas isopropylalkohol. Jag har använt klorbaserad rengörare för bryggutrustning, men det verkar inte hjälpa.

Jobo har ett speciellt rengöringsmedel för trummor och dosor har jag för mig. Har dock aldrig testat det.

Har också för mig att jag läst på photo.net om någon som av någon leverantör blev rekommenderad att handdiska i maskindiskmedel.

Varmt vatten och diskborste kör jag med, efter varje användning av prylarna.

Jag diskar också utrustningen efter varje användning. Beträffande medlet så stämmer det att dom har något, men undrar om det inte var för att rengöra själva maskinen, vattentanken. Men dom kan ju ha fler varianter. En av dom som svarat på photo.net sa att jobo inte visste hur man blir av med vätmedelsrester, utan att det försvinner med tiden.

Nu ska jag hursomhelst testa igen. Har gjort en noggrann rengöring. Har blandat 1:1, skall köra utan stop och 25 rpm istället för 75, 21 grader istället för 24.

Håller tummarna, och tackar och bockar för alla tips hittills.

Då var problemet åtgärdat. Lite andra defekter pga den långsamma rotationen, men det var väntat. Då är det bara att finslipa tider för den nya spädningen etc. Tack för all hjälp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar