Annons

Flammig film ... hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

frodolf

Aktiv medlem
Jag har en deckargåta åt S/V-rävarna.

Jag har precis tagit upp att fotografera S/V igen efter att hobbyn har legat på hyllan närmare ett decennium. Spänd och glad i hågen skred jag till verket med att framkalla min första S/V-film, en T-MAX 100, exponerad ca 7 år sedan och sedan dess bosatt i en byrålåda.

Resultatet blev förvirrande. Filmen ser ut att vara rätt exponerad och gråtoner och svärta är som det ska vara. Men hela filmen är flammig - exponeringarna, perforeringen, mellanrum och ändar, hela klabbet. "Flammorna", eller fläckarna, syns inte om man inte tittar noga och de (det?) är "nästan genomskinligt". Det påminner - i brist på bättre beskrivningar (samt negativscanner) - om oregelbundet batikmönster. Det går inte att gnugga bort, det handlar inte om beläggning/kemirester så vitt jag kan förstå.

Framkallaren är D-76 och fixet Ilford Rapid Fixer, båda blandade dagen innan enligt anvisning (fixet 1:9). 6:30 minuter framkallning med agitering 5-10 sek varje 30 sek. Sedan sköljt i vatten ca 2 min. Sedan fix i 8:30 min, och sedan sköljning i ca 10 min. Därefter hängde jag på tork. Jag kom då på att jag glömt införskaffa sköljmedel eller filmavtorkare och efter någon timme gick jag tillbaka och såg att filmen var besudlad av vattenfläckar. Jag doppade filmen igen, nu i vatten med lite diskmedel i. Det löste problemet med vattenfläckarna.

Få film förstörd är ju aldrig roligt och jag är mycket tacksam för alla tips om vad som kan ha gått fel!

Mvh
Markus
 
Såg att du inte använt stoppbad. Då finns risk för något som kallas för dikroitisk slöja. En svårlöst utfällning av metalliskt silver på filmytan. Kan ju vara fråga om det? men det kan även vara dålig fixering, fast du fixerade ju enligt rekommendation. Agiterade du under fixeringen? Rekommenderas första halvminuten, därefter varje halvminut. Sen bör du skölja en halvtimme om du inte använder någon fixförstörare eller anväder Ilfordmetoden eller liknande.
 
Ja, jag agiterade under fixeringen.

Och angående stoppet hade jag för mig att det räckte med vattensköljning. Har för mig att det var så jag brukade göra back in the day, men minnet är ju inte perfekt... Jag är dock relativt säker på att jag aldrig tidigare har fått ett sådant resultat.

/M
 
Någon gång ska vara den första. Kanske spelar det roll att filmen legat exponerad i flera år? Och visst kan det funka bra med bara vatten, men som sagt risken för dylik utfällning finns om man inte använder stopp.
 
Stoppbadet ska vara max 0,7% ättiksyralösning. Kodak rekommenerar lite starkare, men enligt tester av Kjellberg/Andersson kring 1980 så kan kornet bli ngt tydligare/större om högre än 0,7%konc. används.
 
Tack för tipset - ska blanda mig lite stopp med andra ord.

Jag undrar om inte mitt missöde var pga dålig/skadad film och inget roligare än så. Jag provframkallade lite mer t-max 100 och resultatet den här gången blev helt utan fläckarna. Ska köra någon testbit till och se...
 
Det går alldeles utmärkt. Dock ser du inte när det förlorar surheten, vilket man gör med t.ex Kodaks max-stopp. Det innehåller inte bara ättika utan även en indikatorfärg som gör att stoppet byter färg när det behöver bytas. Kom bara ihåg att hushållsättikan är 20%-ig när du räknar ut hur mycket du ska späda den (tror den är det) och inte koncentrerad,
 
Det går alldeles utmärkt. Dock ser du inte när det förlorar surheten, vilket man gör med t.ex Kodaks max-stopp. Det innehåller inte bara ättika utan även en indikatorfärg som gör att stoppet byter färg när det behöver bytas. Kom bara ihåg att hushållsättikan är 20%-ig när du räknar ut hur mycket du ska späda den (tror den är det) och inte koncentrerad,

Tack för tipset, Graal
 
Det går alldeles utmärkt. Dock ser du inte när det förlorar surheten, vilket man gör med t.ex Kodaks max-stopp. Det innehåller inte bara ättika utan även en indikatorfärg som gör att stoppet byter färg när det behöver bytas. Kom bara ihåg att hushållsättikan är 20%-ig när du räknar ut hur mycket du ska späda den (tror den är det) och inte koncentrerad,

Jag hade nog själv i min naivitet räknat med att inte använda stoppet så många gånger, en flaska koncentrerad ättika var inte så förfärligt dyr på ICA. Hur många filmer eller papper kan man räkna med att dylikt hemmalagat stoppbad håller för, tro?
 
Stoppet brukar räcka till ganska många filmer och papper innan det börjar växla färg. Har aldrig räknat men jag skulle tro att 1 l färdigblandat stopp räcker till minst 10-15 filmer och säkert 30-40 papper stl 8x10". Låt bara framkallaren rinna av papperet ordentligt så räcker det längre. Vid filmframkallningen däremot är det viktigt att få i stoppet snabbt när tiden är ute, så där får man inte låta det rinna/droppa ur för mycket.
 
Såg att du inte använt stoppbad. Då finns risk för något som kallas för dikroitisk slöja. En svårlöst utfällning av metalliskt silver på filmytan. Kan ju vara fråga om det? men det kan även vara dålig fixering, ..

Säger inte emot dessa teorier. Men något som jag reagerade på var att jag tyckte att framkallningstiden var något kort. I normalfallet ligger väl framkallningstiden med D 76 1:1 på närmare 10 minuter, och är filmen gammal har jag fattat det som att man ska kompensera med ytterligare någon eller några minuter. Här var framkallningstiden 6:30.
Kan filmen vara framkallad för kort tid i kombination med ålder?
 
Stoppet brukar räcka till ganska många filmer och papper innan det börjar växla färg. Har aldrig räknat men jag skulle tro att 1 l färdigblandat stopp räcker till minst 10-15 filmer och säkert 30-40 papper stl 8x10". Låt bara framkallaren rinna av papperet ordentligt så räcker det längre. Vid filmframkallningen däremot är det viktigt att få i stoppet snabbt när tiden är ute, så där får man inte låta det rinna/droppa ur för mycket.

Tackar mjukast för info!

(Tror jag hällde ut det jag använde till första framkallningen för ett tag sedan - det gick väl bara åt ett par deciliter eller så, men för papper sedan så behövs det kanske hällas upp lite mer än så i baljan.)
 
Kodaks stoppbad med färgindikator räcker mycket längre.

Häll upp ditt vatten och droppa i några droppar. Själv använder jag en barnmedicinspruta och droppar i några droppar.
Funkar lika dant till papper. Blir badet sen lila till färgen så är det bara att hälla ut det och blanda nytt.
 
När det gäller slöjan på den gamla filmen så låter det som att det är åldern som har påverkat.
7 år påverkar definitivt en film, framförallt i en fuktig miljö.
 
......tyckte att framkallningstiden var något kort. I normalfallet ligger väl framkallningstiden med D 76 1:1 på närmare 10 minuter, och är filmen gammal har jag fattat det som att man ska kompensera med ytterligare någon eller några minuter. Här var framkallningstiden 6:30....

MDC anger 6.30 för T-Max 100 i D76 outspädd. Och det var väl det han använde?
 
Säger inte emot dessa teorier. Men något som jag reagerade på var att jag tyckte att framkallningstiden var något kort. I normalfallet ligger väl framkallningstiden med D 76 1:1 på närmare 10 minuter, och är filmen gammal har jag fattat det som att man ska kompensera med ytterligare någon eller några minuter. Här var framkallningstiden 6:30.
Kan filmen vara framkallad för kort tid i kombination med ålder?

När det gäller koncentrationen på D-76 blandade jag pulvret som det stod på förpackningen. Jag gissar att det är vad du menar med 1:1? Och när det gäller tiden gick jag på vad som stod på kodaks hemsida om D-76 och PROFESSIONAL T-MAX 100, 20°C (sida 3 i länken nedan). Var det fel? Och att man skulle kompensera för ålder hade jag ingen aning om.

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf

Jag har nu framkallat fyra gamla rullar (mellan 3 och 7 år gamla), 2 t-max 100, 1 t-max 400 och en tri-x 400. Det var bara den första som blev så där flammig, så jag gissar att det var skadad film, kanske ljusskadad av någon anledning. Jag har inte använt syra i stoppet på någon av dem (men jag ska fr.o.m. nu). Däremot blev två av filmerna väldigt mörka, inte bara att bilderna är överexponerade utan hela filmen har en mörkare ton än den borde. Betyder det att jag har kört framkallaren för länge?

Tack för all hjälp!

/Markus
 
Han menade nog spädning 1:1. Alltså en del framkallare och en del vatten. Och tiden för den ligger kring 10 min. Därför tyckte han den var för kort.
 
......Däremot blev två av filmerna väldigt mörka, inte bara att bilderna är överexponerade utan hela filmen har en mörkare ton än den borde. Betyder det att jag har kört framkallaren för länge?

Tack för all hjälp!

/Markus

Skulle tro att det är allmän slöja pga att filmen legat exponerad så länge.
 
Tack för förtydligandet, Graal. Åldern på filmerna kanske helt enkelt är boven i dramat. Det är möjligt att den flammiga filmen följde med till Singapore ett år, så det Erik sa om fuktig luft kan också spela in.

/Markus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.