Annons

Flame pool

Produkter
(logga in för att koppla)
dunberg skrev:

Själv tycker jag dessutom att det är svårt att ge negativ kritik på bilder tagna av fotografer som har gett mig positiv kritik.

Jag med.

Ett dilemma som man slipper om man bara får negativ kritik... :`/

*

... visst är det kul med "wow"-kommentarer och jag måste erkänna att jag har bilder där det är OK att få små förslag eller antydningar om vad som skulle kunna göras bättre men som jag får ont i magen av om de sågas...
..."bebisar" som behöver ligga till sig lite innan de får lov att flytta hemifrån...

Så jag skulle gärna vilja kunna välja ut bilder där jag är mogen för att verkligen ta emot en total sågning. Bilder som har hunnit bli tonåringar som det till och med kan vara skönt att bli av med... :`)))
 
jag tycker också att poolen känns intressant och uppfriskande.

(jag hade några tveksamheter innan, men har svängt.)

prova med denna pool tycker jag.
 
Joker skrev:
Borde inte alla pooler vara så? Hur utvecklande är det att bli struken medhårs?

Eller vänta nu ...

... man kanske laddar upp bilder för självbekräftelse och inte för att utvecklas.

För mig är det oerhört utvecklande att få reda på vad jag gör rätt, så att man har något att bygga vidare på. Jag tror inte att det i längden är speciellt utecklande att alltid få reda på sina brister, då väcks förmodligen frågan "gör jag någonting rätt alls eller blir det bara fel hur jag än gör?" till slut.

Tänk er själva om ni lägger upp en bild, ni får endast negativ kritik för att ni ska kunna "utvecklas". Men eftersom vi alla är olika så reagerar vi på olika saker i bilden.

Betraktare 1 väljer att ge en negativ kommentar angående ljuset i din bild, denne betraktare kanske är helnöjd med kompositionen och kan därför inte skriva något om den.

Betraktare 2 däremot tycker att ljuset sitter som en "smäck" och skriver därför istället att du kunde ha komponerat bilden på ett mycket bättre sätt.

Betraktare 3 anser att du skulle tagit bilden i svartvitt istället för i färg.

Betraktare 4 håller med Betraktare 1.

Betraktare 5 är inne på att du inte gått tillräckligt nära motivet och skriver endast det.

Betraktare 6 är helnöjd med bildens alla element utom en liten detalj, ramen faller inte i smaken. Du får endast en kommentar angående ramen.

Betraktare 7 tycker sig ana lite för mycket oskärpa i bilden och skriver det. Han tycker att ljuset och färgerna är helt kanon men kan inte skriva det för att positiva omdömen är förbjudna. Han tycker även att Nummer 5 har en poäng men orkar inte utveckla det närmare utan nöjer sig med oskärpan.

Vad har du fått ut av det hela då? Du har fått negativ kritik på samtliga element i bilden: ljuset är inget vidare, det skulle varit svartvitt, du är för långt från motivet, bilden är oskarp, du är dålig på att göra ramar och du kan inte ens komponera bilden hyfsat. Utebliven kritik angående exempelvis oskärpan från alla utom en betyder ju inte nödvändigtvis att den delen är bra, som Betraktare 7 visar. Få personer kommenterar väl en bild "fullständigt" utan bara det man reagerar mest på?

Efter att ha publicerat den bilden kan du med andra ord sälja kameran och skaffa dig en ny hobby, för du kan ju ingenting...
 
Grönbeck skrev:
För mig är det oerhört utvecklande att få reda på vad jag gör rätt, så att man har något att bygga vidare på. Jag tror inte att det i längden är speciellt utecklande att alltid få reda på sina brister, då väcks förmodligen frågan "gör jag någonting rätt alls eller blir det bara fel hur jag än gör?" till slut.

Tänk er själva om ni lägger upp en bild, ni får endast negativ kritik för att ni ska kunna "utvecklas". Men eftersom vi alla är olika så reagerar vi på olika saker i bilden.

Betraktare 1 väljer att ge en negativ kommentar angående ljuset i din bild, denne betraktare kanske är helnöjd med kompositionen och kan därför inte skriva något om den.

Betraktare 2 däremot tycker att ljuset sitter som en "smäck" och skriver därför istället att du kunde ha komponerat bilden på ett mycket bättre sätt.

Betraktare 3 anser att du skulle tagit bilden i svartvitt istället för i färg.

Betraktare 4 håller med Betraktare 1.

Betraktare 5 är inne på att du inte gått tillräckligt nära motivet och skriver endast det.

Betraktare 6 är helnöjd med bildens alla element utom en liten detalj, ramen faller inte i smaken. Du får endast en kommentar angående ramen.

Betraktare 7 tycker sig ana lite för mycket oskärpa i bilden och skriver det. Han tycker att ljuset och färgerna är helt kanon men kan inte skriva det för att positiva omdömen är förbjudna. Han tycker även att Nummer 5 har en poäng men orkar inte utveckla det närmare utan nöjer sig med oskärpan.

Vad har du fått ut av det hela då? Du har fått negativ kritik på samtliga element i bilden: ljuset är inget vidare, det skulle varit svartvitt, du är för långt från motivet, bilden är oskarp, du är dålig på att göra ramar och du kan inte ens komponera bilden hyfsat. Utebliven kritik angående exempelvis oskärpan från alla utom en betyder ju inte nödvändigtvis att den delen är bra, som Betraktare 7 visar. Få personer kommenterar väl en bild "fullständigt" utan bara det man reagerar mest på?

Efter att ha publicerat den bilden kan du med andra ord sälja kameran och skaffa dig en ny hobby, för du kan ju ingenting...

Vad jag gör rätt skiter jag i för det kan jag redan göra. Däremot vad jag gör fel är det jag vill veta. Som du själv säger så säger du ju att de inte säger vad som är bra, hur man då skulle kunna vara så dum som att dra slutsatsen att man inte kan någonting förstår jag inte.

Helt klart bör du nog hålla dig väck från en sån här pool om du ska resonera så...
Jag däremot ser fram emot en sån här pool.
 
PeterLj2 skrev:
Vad jag gör rätt skiter jag i för det kan jag redan göra. Däremot vad jag gör fel är det jag vill veta. Som du själv säger så säger du ju att de inte säger vad som är bra, hur man då skulle kunna vara så dum som att dra slutsatsen att man inte kan någonting förstår jag inte.

Helt klart bör du nog hålla dig väck från en sån här pool om du ska resonera så...
Jag däremot ser fram emot en sån här pool.

Hur vet vad du gör rätt om ingen talar om det för dig? Och om du tänker lite längre än bara en enda bild så kanske du också förstår att man behöver lite positiva omdömen också, annars är vi alla nog ganska "dumma" enligt ditt eget sätt att se det.

Och jag förstår faktiskt ärligt talat inte varför du måste vara så dryg och otrevlig i tonen, alla tycker inte likadant (diskussioner bygger på det faktumet) och det är bara att gilla läget.

Sedan var faktiskt större delen av mitt inlägg riktat mot, bland många andra, Mats Wendelius som mest verkar hävda att positiva omdömen är att "stryka medhårs" och att vi som emellanåt vill höra positiva saker också endast är ute efter "självbekräftelse".

Jag är inte emot pool-idén som sådan, jag har i ett tidigare inlägg skrivit att jag välkomnar poolen. Men man måste balansera behovet av "negativ" kritik mot behovet av "positiv" kritik och inte dra alla människor över en kam och hävda att folk endast vill ha positiva omdömen (medhårsstrykning). För det en attityd jag tycker stinker, det är att se ner på och förakta alla oss som anser att det är utvecklande att få reda på vad man kan bygga vidare på.

Peter, 7 år, sitter i skolan och försöker lära sig forma bokstäver med blyertspennan. Det är svårt, tungan måste hållas precis rätt i mun, med skakiga och ryckande rörelser så lyckas Peter efter många om och men få nästan 20st krumelurer som liknar det fröken ritat på tavlan: A. Fröken tittar på Peters papper och säger "jahaja, det där kunde du allt ha gjort bättre. Du är inte särskilt följsam, du måste ha mjukare linjer. Det är för spretigt. Och ser du inte att alla bokstäverna här inte är lika stora? Bättre kan du."
Peter sitter kvar när fröken går vidare till nästa elev för att "hjälpa" och tittar på sitt papper med alla krumelurer han jobbat så hårt med. Även han kan se att det inte är på pricken likt frökens, men liite duktig måste han väl ändå ha varit? Eller kanske det här med att skriva inte är något för honom ändå?

I en byggnad lite längre bort, på samma skola, sitter Elin, 15 år, med skissblocket framför sig. Uppgiften är att med kolet teckna blomvasen som står på ett bord mitt i salen. När teckningsläraren går förbi henne och sneglar på hennes försök skakar han på huvudet och säger "men snälla Elin, du har ju inte fått några proportioner rätt här. Gör så här istället", och så tar han kolet ifrån henne och drar några snabba streck för att sedan gå vidare. Elin undrar om skuggningarna hon lagt ner så mycket möda på inte heller var bra, men läraren har redan gått vidare. "Proportioner var det ja", tänker Elin och suddar och skissar om på nytt. 20 minuter senare går han förbi igen och kommenterar att "du trycker för hårt med kolet när du gör skuggorna, de blir för hårda jämfört med hur ljuset faller" och hastar sedan vidare till nästa elev. Elin tittar förvirrat på sin teckning och undrar om hon fortfarande inte har fått proportionerna rätt...
 
Grönbeck skrev:
Hur vet vad du gör rätt om ingen talar om det för dig? Och om du tänker lite längre än bara en enda bild så kanske du också förstår att man behöver lite positiva omdömen också, annars är vi alla nog ganska "dumma" enligt ditt eget sätt att se det.

Och jag förstår faktiskt ärligt talat inte varför du måste vara så dryg och otrevlig i tonen, alla tycker inte likadant (diskussioner bygger på det faktumet) och det är bara att gilla läget.

Sedan var faktiskt större delen av mitt inlägg riktat mot, bland många andra, Mats Wendelius som mest verkar hävda att positiva omdömen är att "stryka medhårs" och att vi som emellanåt vill höra positiva saker också endast är ute efter "självbekräftelse".

Jag är inte emot pool-idén som sådan, jag har i ett tidigare inlägg skrivit att jag välkomnar poolen. Men man måste balansera behovet av "negativ" kritik mot behovet av "positiv" kritik och inte dra alla människor över en kam och hävda att folk endast vill ha positiva omdömen (medhårsstrykning). För det en attityd jag tycker stinker, det är att se ner på och förakta alla oss som anser att det är utvecklande att få reda på vad man kan bygga vidare på.

Peter, 7 år, sitter i skolan och försöker lära sig forma bokstäver med blyertspennan. Det är svårt, tungan måste hållas precis rätt i mun, med skakiga och ryckande rörelser så lyckas Peter efter många om och men få nästan 20st krumelurer som liknar det fröken ritat på tavlan: A. Fröken tittar på Peters papper och säger "jahaja, det där kunde du allt ha gjort bättre. Du är inte särskilt följsam, du måste ha mjukare linjer. Det är för spretigt. Och ser du inte att alla bokstäverna här inte är lika stora? Bättre kan du."
Peter sitter kvar när fröken går vidare till nästa elev för att "hjälpa" och tittar på sitt papper med alla krumelurer han jobbat så hårt med. Även han kan se att det inte är på pricken likt frökens, men liite duktig måste han väl ändå ha varit? Eller kanske det här med att skriva inte är något för honom ändå?

I en byggnad lite längre bort, på samma skola, sitter Elin, 15 år, med skissblocket framför sig. Uppgiften är att med kolet teckna blomvasen som står på ett bord mitt i salen. När teckningsläraren går förbi henne och sneglar på hennes försök skakar han på huvudet och säger "men snälla Elin, du har ju inte fått några proportioner rätt här. Gör så här istället", och så tar han kolet ifrån henne och drar några snabba streck för att sedan gå vidare. Elin undrar om skuggningarna hon lagt ner så mycket möda på inte heller var bra, men läraren har redan gått vidare. "Proportioner var det ja", tänker Elin och suddar och skissar om på nytt. 20 minuter senare går han förbi igen och kommenterar att "du trycker för hårt med kolet när du gör skuggorna, de blir för hårda jämfört med hur ljuset faller" och hastar sedan vidare till nästa elev. Elin tittar förvirrat på sin teckning och undrar om hon fortfarande inte har fått proportionerna rätt...

Jag tror att man helt enkelt måste ha kommit till en viss nivå eller vad man ska kalla det för att positiva omdömen till slut inte har nån sån betydelse längre så man måste ha bekfräftat för sig om andra tycker det är "rätt".
 
Men det handlar inte om bekräftelse på något man redan vet eller om bekräftelse för att ens orka fortsätta. Det handlar inte om vad andra tycker är "rätt", för det finns inget "rätt" eller "fel". Vad som är rätt för mig är kanske fel för dig. Alla är vi olika, om jag tycker att kompositionen suger i en bild så säger jag det för att fotografen ska få min synpunkt på det hela. En ny infallsvinkel kanske. Kan vara värdefullt, kan också vara likgiltigt. På samma sätt säger jag om jag tycker att kompositionen är jättebra, det kan också vara värdefullt eller likgiltigt. Helt beroende på vad det är för bild och fotograf. Men om fyra personer säger att kompositionen är dålig, och jag som tycker att den är bra säger det, är min kommentar helt värdelös då? Eftersom den berömmer en del av bilden? Eller kan min kommentar tjäna som en påminnelse om att alla är olika och att bildens komposition visst kan vara tilltalande i olika situationer?

/Bengt, som ska försöka avhålla sig ifrån att råka kommentera några bilder av Peter Ljungkvist i framtiden. Eftersom Peter har kommit till en helt annan "nivå" i sitt fotograferande än amatören Bengt har så vore det nog bra förmätet av Bengt att ge värdelösa positiva omdömen till hans bilder. Bengt ska nog kolla om fotografen är mycket duktig i fortsättningen, innan han ger kommentarer, så att det inte blir fel. Det är nog bara "lägre stående" fotografer som kan ha utbyte av hans sätt att kommentera på.
 
Vill återigen poängtera att jag inte är emot idén om en "flame-pool", jag är bara väldigt mycket emot den stenhårda generaliseringen att det endast handlar om bekräftelse och rövslickeri att vilja ha/ge även positiva omdömen.

Det ska fan till att våga tala om vad man gillar i en bild i fortsättningen, tänk om det är helt värdelöst att berätta sådant?
 
jag får väldigt mycket positiva kommentarer på mina bilder.
det gör mig förstås väldigt glad och ger mig bekräftelse på att jag definitivt gör nånting rätt.
men som nån sa en gång, "det är svårt att som amatör kritisera en duktig yrkesfotograf, för vem är jag att peka på en yrkesfotografs brister..."
jag anar att det är många som kanske tycker att jag borde göra något annorlunda i mina bilder, men vågar inte säga det.
det tycker jag förstås är synd, för man slutar aldrig nånsin utvecklas, så länge man lever och har huvudet i behåll.
så för mig är det kul att få höra mer av det välbehövliga riset mitt i allt härligt rosande, för man behöver båda två lika mycket.
så jag kommer definitivt lägga upp bilder i en sån här pool.
men jag förstår och respekterar att långt ifrån alla skulle gilla eller fixa att ha sina bilder i en sån.

det är inte värdelöst att berätta vad man gillar i en bild. verkligen inte. men det är oxå av stort värde att tala om vad man inte gillar och att ge förslag på vad som kan göras bättre.
jag gissar att det är jämnvikten man är ute efter med en sån här pool. eller om man kanske behöver lite mer kritik för att själv se vad som ev. saknas i ens bilder.

vi tycker alla olika och därför tror jag det är bra med olika pooler.
 
Bengt Grönbeck (Grönbeck) skrev: 2005-07-14 12:25
Efter att ha publicerat den bilden kan du med andra ord sälja kameran och skaffa dig en ny hobby, för du kan ju ingenting...
Det är möjligt att en del inte kan hantera sådan kritik. Men varför i hela friden skulle dessa fotografer då lägga upp sin bild i denna mothårs-pool istället för att lägga den i någon av alla medhårs-pooler?
 
müsli skrev:
Det är möjligt att en del inte kan hantera sådan kritik. Men varför i hela friden skulle dessa fotografer då lägga upp sin bild i denna mothårs-pool istället för att lägga den i någon av alla medhårs-pooler?

Det är just det där jag pratar om, det FINNS ingen "medhårs-pool"! Det är ju bara vad ni själva gör det till, det står ingenstans i någon pool (eller för vanliga album heller för den delen) att man inte ska ge negativ kritik. Ändå skriver du själv, Roger Singleton, väldigt mycket "medhårs-kommentarer". Är det inte lite underligt att du själv väljer att skriva just sådana kommentarer som du vill komma bort ifrån genom att skapa en sådan här pool?

Det finns inget sådant som "medhårs-pooler", det skulle du kanske upptäcka själv om du publicerade lite bilder du också. Man får både ris och ros, visst katten finns det de som inte "kan med" att ge lite negativ kritik men det är inte så utbrett som vissa verkar vilja göra det till.

Och jag måste tydligen säga det igen, jag är inte emot en "flame-pool"! Jag är dock väldigt starkt emot den fördömande generaliseringen som pågår här, att folk bara vill ha ryggdunkar och beröm och bekräftelse, samt att ingen vågar ge negativ kritik. Är det genom er själva som ni känner andra? I just Roger Singletons fall verkar det ju onekligen vara så när man läser kommentarerna han själv givit, det är inte mycket "gör så här istället" eller "jag gillar inte det där du har gjort" på de kommentarerna. Snarare "ååh, perfekt" och "grymt, gillar allt i bilden".

Applicera inte er egen feghet på alla oss andra, för det problem ni beskriver existerar inte i någon större utsträckning. Att vissa fotografer BARA får positiv kritik och "wow, underbart" som feedback på sina bilder hänger antagligen ihop med att de fotograferna faktiskt TAR bra bilder och inte alla sitter och letar fel när de kommenterar. Därför kan en sådan här pool vara bra som sagt, men generalisera inte och förringa inte alla som vill ha lite positiva omdömen också, och förakta inte alla som väljer att peka på det de gillar snarare än att peka ut det de inte gillar.

För det gör mig förbannad...
 
Tycker inte det råder någon tvekan om att bilder här på fotosidan generellt sett får för mycket positiva omdömen jämfört med hur bra de egentligen är. Ger man rak och ärlig negativ kritik så får man oftast väldigt skumma motkommentarer som oftast inte egentligen har man det man kommenterade att göra. Tycker generellt sett är folk dåliga på att ta negativ kritik på fotosidan och kommenterar därför inte längre i samma usträckning som förr.

Jag har laddat upp vissa bilder på fotosidan som fått enbart positiv kritik och för mig är den kritiken inte mycket värd för jag vet själv vad jag gör rätt och vad styrkan i bilderna är. Det är svagheterna som man oftast inte kan sätta fingret på däremot.
 
Grönbeck skrev:
För mig är det oerhört utvecklande att få reda på vad jag gör rätt, så att man har något att bygga vidare på. Jag tror inte att det i längden är speciellt utecklande att alltid få reda på sina brister, då väcks förmodligen frågan "gör jag någonting rätt alls eller blir det bara fel hur jag än gör?" till slut.

Tänk er själva om ni lägger upp en bild, ni får endast negativ kritik för att ni ska kunna "utvecklas". Men eftersom vi alla är olika så reagerar vi på olika saker i bilden.

Betraktare 1 väljer att ge en negativ kommentar angående ljuset i din bild, denne betraktare kanske är helnöjd med kompositionen och kan därför inte skriva något om den.

Betraktare 2 däremot tycker att ljuset sitter som en "smäck" och skriver därför istället att du kunde ha komponerat bilden på ett mycket bättre sätt.

Betraktare 3 anser att du skulle tagit bilden i svartvitt istället för i färg.

Betraktare 4 håller med Betraktare 1.

Betraktare 5 är inne på att du inte gått tillräckligt nära motivet och skriver endast det.

Betraktare 6 är helnöjd med bildens alla element utom en liten detalj, ramen faller inte i smaken. Du får endast en kommentar angående ramen.

Betraktare 7 tycker sig ana lite för mycket oskärpa i bilden och skriver det. Han tycker att ljuset och färgerna är helt kanon men kan inte skriva det för att positiva omdömen är förbjudna. Han tycker även att Nummer 5 har en poäng men orkar inte utveckla det närmare utan nöjer sig med oskärpan.

Vad har du fått ut av det hela då? Du har fått negativ kritik på samtliga element i bilden: ljuset är inget vidare, det skulle varit svartvitt, du är för långt från motivet, bilden är oskarp, du är dålig på att göra ramar och du kan inte ens komponera bilden hyfsat. Utebliven kritik angående exempelvis oskärpan från alla utom en betyder ju inte nödvändigtvis att den delen är bra, som Betraktare 7 visar. Få personer kommenterar väl en bild "fullständigt" utan bara det man reagerar mest på?

Efter att ha publicerat den bilden kan du med andra ord sälja kameran och skaffa dig en ny hobby, för du kan ju ingenting...

Man kan ju tänka sig att man man hivar upp en bild i poolen som man redan fått feedback på, framförallt då de man fått övervägande positiva.

Så skulle nog jag gjort tror jag. Tror inte att jag hade lagt upp helt färska bilder som jag ej ännu fått någon distans till.
 
Bengt Grönbeck (Grönbeck) skrev: 2005-07-15 10:55
[...]
För det gör mig förbannad...
Tycker du griper efter väldigt tunna halmstrån här. Ge gärna exempel på de inlägg som innehåller det som du påstår, så kan vi bemöta detta, som t ex när du säger: "Jag är dock väldigt starkt emot den fördömande generaliseringen som pågår här, att folk bara vill ha ryggdunkar och beröm och bekräftelse, samt att ingen vågar ge negativ kritik."
Var har du sett den generaliseringen?

Du citerar ur mina bildkommentarer på ett bisarrt och lite komiskt vis. Om du t ex kollar mitt medelvärde på givna betyg så ser du att det är ett av de lägsta här på Fotosidan.

Du hävdar att jag skulle ondgöra mig över kritiker som ger beröm.
Det jag besväras av är inte alls att det ges beröm, utan att det idag på Fotosidan inte finns möjlighet för FOTOGRAFEN att begära in en mer ärlig kritik. Det handlar alltså inte om kritikerns behov, kunnande eller brister, utan om fotografens behov att få en effektiv kritik. Det är en stor skillnad.

När man ger kritik i en "flame-pool" vet man ju som kritiker att fotografen medvetet gjort valet att filtrera bort berömmet, med syftet att få en rakare, mer saklig och konstruktiv, och kanske en effektivare kritik.

(Se även tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42740
Den handlar lite om samma sak: att framkalla ärligare kritik, men i perspektivet att en del kritik blir sned p g a att bilden kopplas ihop med fotografens identitet och dennes historik, och hur kritiken då grumlas av förväntningar på just den fotografen, istället för enbart på själva bilden)
 
En idé kan vara att när man lägger upp en bild kan pricka för vilken kritik som SKA ges
*Endast positiv
*Både positiv och negativ
*Endast negativ
antingen eller. Dessa kan ju vara förslagsvis "radioknappar"? Då kan man få negativ kritik i alla forum som Nybörjare, Bildkritik, Bildkritik -B&W istället för att man har en Negativ-kritik-pool med ultrablandat material.
/Johan
 
Många verkade vara positiva till en sån här pool när tråden skapades men det tycks ha runnit ut i sanden. Är det möjligt att testa?

//J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.