Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläckar på sensorn går inte bort ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Har en nikon d300s och har märkt att jag har några fläckar på sensorn som vägrar försvinna. Köpte ett rengöringskit med fuktade och torra sensor svabbar. Gjorde rent sensorn och efter varje rengöring så tog jag ett kort på ett vitt papper, med den minsta bländaren. F22.
Men fläckarna vägrar försvinna.

Måste jag köpa ett starkare medel ?
Känns liksom onödigt att köpa kit efter kit när det inte gör någon skillnad. Tänkte på om jag tex köper torra spatlar plus nåt medel på burk, typ alkohol eller nåt ? Självklart nåt som är gjort för sensor rengöring. Eller hur ska jag få bort fläckarna ?
Alla tips är stort välkomnande..
 
Har en nikon d300s och har märkt att jag har några fläckar på sensorn som vägrar försvinna. Köpte ett rengöringskit med fuktade och torra sensor svabbar. Gjorde rent sensorn och efter varje rengöring så tog jag ett kort på ett vitt papper, med den minsta bländaren. F22.
Men fläckarna vägrar försvinna.

Måste jag köpa ett starkare medel ?
Känns liksom onödigt att köpa kit efter kit när det inte gör någon skillnad. Tänkte på om jag tex köper torra spatlar plus nåt medel på burk, typ alkohol eller nåt ? Självklart nåt som är gjort för sensor rengöring. Eller hur ska jag få bort fläckarna ?
Alla tips är stort välkomnande..

Som jag har för mig att jag rekommenderade förra gången du frågade - lämna in kameran på service så fixar dem det åt dig. Det kostar inte mer än några hundralappar ifall man bor i närheten av något sådant ställe...eller passa på att lämna in kameran när du ändå besöker t.ex. Malmö, Stockholm, Göteborg eller någon annan stad där sådan service utförs. Det tar ju bara kanske ett par timmar av väntan medan dem rengör kameran från fläckar. Det är i alla fall mitt tips till dig!

Det går också att skicka kameran till exempelvis Kamerateknik i Malmö: http://www.kamerateknik.se/sensorrengoring/
 
Jag hade samma problem. Till slut köpte jag Pentax Imagesensor Cleaning Kit 0-ICK 1som löste problemet. Jag köpte från London men det är nog inte rätt just nu, kitet finns på Cyberphoto.
 
Syns det inte på sensorn så kanske det är på objektivet. Har fläcken varit där förr?

/Stefan
Ja dom har varit där hela tiden, iaf sen jag upptäckte dom. Det är inte objektiven, vet att det är sensorn. Fattar inte hur det kan sitta så jävla hårt. Ser ut som små runda fläckar typ när jag zoomar in på bilden i kamerans zoom. Det är ca 3-4st utspridda över bilden.
 
Senast ändrad:
Kan vara så att kameran blivit fuktig pga vädret och det kondenserat på sensorn. Dropparna torkar ut och kvar blir ringar med avlagringar. Dessa borde du iofs se.
Jag hade löst upp dessa med svag syra och sen med vanlig rengöringsmedel igen.
Men detta kräver mod att göra.

/Stefan
 
Okej, försvann fläckarna lätt då eller ?
Inte lätt. jag tror det var pollen som satt som limmat. Sex vändor behövdes för att få bort allt. Kitet har en lagom häftande polyuretankudde som plockar bort joxet. Sen flyttar man över det till ett specialpapper. Ett litet block följer med. Man får se till att följa instruktionerna både för kameran (fulladdat batteri och rätt läge för åtkomst) och rengöringskitet. Används av Leica.
 
Inte lätt. jag tror det var pollen som satt som limmat. Sex vändor behövdes för att få bort allt. Kitet har en lagom häftande polyuretankudde som plockar bort joxet. Sen flyttar man över det till ett specialpapper. Ett litet block följer med. Man får se till att följa instruktionerna både för kameran (fulladdat batteri och rätt läge för åtkomst) och rengöringskitet. Används av Leica.
Är det en tejp man sätter på sensorn ?
Såg kittet på CyberPhoto och det såg inte ut som ett ”vanligt” kit. Har en d300s.
 
Är det en tejp man sätter på sensorn ?
Såg kittet på CyberPhoto och det såg inte ut som ett ”vanligt” kit. Har en d300s.

Är det Pentaxkitet för 599 kr du tänker på?

För dem pengarna skulle du kunna sända kamerahuset till Malmö, få en professionell utförd rengöring av sensorn och sedan ha din kamera igen efter några dagar antagligen. Okej, nu är det juletider..så nu lär det inte gå så snabbt. Men i normala fall skulle jag kunna tänka mig att om du skickar iväg kameran en måndag så har du den tillbaka på fredagen. Det är min gissning i alla fall. Det kommer inte kosta mer än vad sensorrengöringskitet gör och på det måste du ändå vänta några dagar innan det är levererat till dig. Men det viktigaste av allt..du behöver själv inte utföra rengöringen och på så sätt riskera att förvärra det hela eller till och med kanske förstöra sensorn. Men det är förstås upp till dig hur du vill göra! :)
 
Är det Pentaxkitet för 599 kr du tänker på?

För dem pengarna skulle du kunna sända kamerahuset till Malmö, få en professionell utförd rengöring av sensorn och sedan ha din kamera igen efter några dagar antagligen. ...

skicka kameran till proffs... några dagar. Sen några dagars kötid för att få sin fixad, sen några dagars leveranstid.
Göra om proceduren flera gånger under en kameras livstid = pengar = tid
Med gelsticks... några dagars leveranstid, nästan oändligt många gånger man kan använda det och på flera kameror och åt andra kompisar mot en öl :)

/Stefan
 
skicka kameran till proffs... några dagar. Sen några dagars kötid för att få sin fixad, sen några dagars leveranstid.
Göra om proceduren flera gånger under en kameras livstid = pengar = tid
Med gelsticks... några dagars leveranstid, nästan oändligt många gånger man kan använda det och på flera kameror och åt andra kompisar mot en öl :)

/Stefan

Jag utgår att man tar kontakt med företaget som ska rengöra kameran och då bestämmer en dag som den ska rengöras på (t.ex.) en onsdag. Skickar man paketet med kamerahuset på måndagen så lär dem ha det på onsdagen och kan då fixa med rengöringen. Sedan skickar dem tillbaka kameran under onsdagen eller åtminstone torsdagen. Så får man inte tillbaka kameran på fredagen, så troligtvis på måndagen. Ponera istället att du gör rengöringen själv och någonting går fel och fördärvas. Vad gör du då? Ja, du kan ju alltid skicka kamerahuset till Nikon för att få den lagad, men hur lång tid kommer inte det att ta tror du? Och hur mycket kommer inte det att kosta jämfört med att skicka ner kameran till Malmö och låta ett proffs utföra rengöringen? Men visst..kan man göra rengöringen själv så är ju det det smidigaste. Det är bara det att TS har redan försökt och inte lyckats och vill nu ta till "starkare" grejer för att få bort det som sitter så hårt fast. Jag ska inte måla f-n på väggen, utan önskar bara lycka till... :)
 
Jag utgår att man tar kontakt med företaget som ska rengöra kameran och då bestämmer en dag som den ska rengöras på ...

Jo, antagligen gör man väl det. Men låt säga de inte har tid pga jul/nyår den antal kunder före så kanske v2 år 2021.
Men även om det inte är kötid så är det nog 1-2v väntetid från det man skickar till man får tillbaka.
Med gelsticks är enda väntetiden då man köper den.
Själv har jag en för spegellösa kameror och en för DSLR och redan tjänat in det då jag rengjort åt andra.
När kameran är smutsig så rengör man direkt.

/Stefan
 
Jo, antagligen gör man väl det. Men låt säga de inte har tid pga jul/nyår den antal kunder före så kanske v2 år 2021.
Men även om det inte är kötid så är det nog 1-2v väntetid från det man skickar till man får tillbaka.
Med gelsticks är enda väntetiden då man köper den.
Själv har jag en för spegellösa kameror och en för DSLR och redan tjänat in det då jag rengjort åt andra.
När kameran är smutsig så rengör man direkt.

/Stefan

Jo, jag skrev ju det att det är juletid nu så då lär det inte gå så snabbt som normalt sätt. Och varför ska man skicka iväg två veckor innan den ska rengöras? Man kan väl bestämma en dag där arbetet ska utföras? Jag har bara behövt rengöra min sensor en enda gång på typ 7 år. Då lämnade jag in kameran hos Kamerateknik. Jag kan inte minnas att jag bokade någon tid för det men det kanske jag gjorde. Jag var i alla fall där på plats och lämnade in kamerahuset. Ett par timmar senare gick tillbaka till dem och då kunde jag hämta ut min rengjorda kamera. Mycket smidigt, och under tiden åt jag en god lunch om jag inte missminner mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.