ANNONS
Annons

Fläckar på bilden...

Produkter
(logga in för att koppla)

adan

Aktiv medlem
Jag har fått än en gång till fläckar på mina bilder! Precis likadant som ligger på min landskapsalbum- skånsk vinter-
Jag har haft Patterson FX-39, Ilford Stopbad och Ilford Rapid Fixer.
Först trodde jag att det berodde på dålig fixering och i dag fixerade jag om, fast inte på patterson tank utan på en skål! Tycker ni att om det spelar nån roll att agitera filmen på en skål eller ej...
Det gick utan problem när jag utförde samma process
för en bladfilm på en skål...
Har någon nån erfarenhet av samma typ av problem?

Bilagor

• fläckapabilden.jpg
    fläckapabilden.jpg
    13.7 KB · Visningar: 335
Ser ut som du har haft luftbubblor i framkallaren tycker jag. Slår du framkallningstanken i bordet lite lätt efter agitering (för att lösgöra luftbubblor från filmen)?

/F

Jag har inte haft samma problem på senaste tiden trots jag inte slog framkallningstanken i bordet...
Men om det är luftbublor kan man undvika detta genom att lägga filmen i blött förre framkallningen?

Ja, att förblöta filmen kan hjälpa, men om du agiterar normalt (en eller två gånger i minuten) och inte använder väldigt kort framkallningstid skall agitering och "dunk i bordet" räcka.

/F

Jag tippar att fläckarna beror på för lite framkallare i dosan. På vätskeytan bildas det skum, och har man för lite vätska kan det visa sig som bubblor på en linje, precis som i det här fallet.

Försök med en halv deciliter mer framkallare nästa gång, och dunka dosan i bordet lite lätt efter varje agitering.

Det kan också bero på "dålig" agitation. Om du kör Patersondosa och Patersonspiral är det bra att agitera ordentligt och metodiskt.

Jag vet inte om detta är ditt problem, men jag har haft fläckar mycket lika dessa, och det var inte för lite framkallare. Problemet löstes genom att jag förändrade och förbättrade min agiteringsteknik.

Den ser ut så här:
Börja med dosan i stående position, med händerna runt om mitten på den. Tippa dosan åt höger, 90° inte mer. Ställ den upp igen. Gör en snabb cirkelrörelse med dosan för att skapa en "virvelvind" i vätskan. Tippa dosan på vänster, 90°. Ställ upp igen, gör en virvelvind. Repetera tills du agiterat 10 sek, eller hur du nu gör.

Det tar lite tid att få in metoden, men det lönar sig. Jag har inte haft problem med fläckar sen dess jag ändrade min teknik.

En varning: använd inte denna teknik om du använder stålspiraler, typ Hewes.

Lycka till!

Jag har haft liknande problem med några mellanformatsfilmer som jag framkallat i Acutol. Blev inte klok på vad det berodde på. Men in mitt fall var det mer som en rand än fläckar i kanten. Har inte haft problem med småbildsfilmer och har återinfört D76 i dosan. Problemet försvann lika oförklarligt som det dök upp.

En enda misstanke har jag: Att jag borde rört om mer i Acutolen när jag spätt den till brukslösning, alltså innan jag hällde i den i dosan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar