Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläck runt autofokuspunkt

Produkter
(logga in för att koppla)

rednilob

Ny medlem
Hejsan har nyligen köpt en nikon D90 och är väldigt nöjd med den. jag har fotat ungefär i en månad utan att ha sett detta tidigare skulle ta en bild på himlen och då såg jag en rund ljus fläck runt af punkten i mitten. vet inte om det alltid vart så eller om det har uppstått nyligen, det vart ganska irriterande när jag började tänka på den. vore tacksamm för hjälp. detta är min första systemkamera så är inte så kunnig.

MVH Daniel

Min D80 har samma ljusa fält i centrum. Jag tror att det beror på mattskivans beskaffenhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattskiva

Enligt artikeln på Wikipedia kan kamerans mattskiva ersättas av en Fresnel-lins. Min gamla Yashica TLR har ett tydligt Fresnel-mönster på mattskivan, där den innersta cirkeln är en aning ljusare än resten. Så kanske Fresnellinser beter sig så, att de är lite ljusstarkare mot mitten - och våra Nikonkameror har samma typ av motsvarighet till mattskiva.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fresnellins

Det är min teori, inga garantier på att allt är sanning!

Tack för snabbt svar, men med min erfarenhet fattade jag i stort sätt ingenting. Går det att förklara enklare? det du säger att du upplevt på din kamera verkar vara detsamma, den ljusa punkten i mitten av sökaren är inte mycket större än att den täcker autofokuspunkten. det jag inte förstår är hur det har kunnat blivit så eftersom jag inte sätt det tidigare, och jag såg det direkt när jag skulle ta en bild idag.

hur ska jag gå till väga med detta, är det något som går att åtgärda eller har kameran den här ljusa cirkeln från fabrik?

Det ska vara så. Jag uppmärksammade inte heller fenomenet till en början, det syns nog bättre i vissa ljusförhållanden.

Jag tycker inte att det borde vara så för det är sjukt irriterande finns det inget annat som skapar ljusa fläckar?
Den runda ljusa fläck jag ser är inte 100% centrerad utan den är lite åt höger, skulle det vara så att den skulle vara där borde den inte vara helt centrerad då?

MVH Daniel

Mailade Nikons support angående detta när jag precis köpt min D90 i januari - det ska vara så!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar