Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fläck på sensorn som ej är damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

zwei

Aktiv medlem
Hej.
Jag har precis haft inne min D70s på rengöring för att det var en massa damm på sensorn. När jag fick tillbaka kameran sa mannen som rengjort den att det fanns andra fläckar som inte är damm. Dessa fläckar kunde ligga mellan sensorn och sensorns filter och han kunde inte få bort dem.

Är det nån annan som har haft samma problem? Hur löser man det i så fall, täcker garantin det eller?
 

Bilagor

  • fläck på sensor.jpg
    fläck på sensor.jpg
    31.3 KB · Visningar: 441
Jag tycker att du ska studera gamla kort innan avdammningen och titta om den där fläcken var där innan. Det kan ju vara den som tog bort dammet som orsakade fläcken. Om man byter objektiv i torr miljö så ska det väl inte kunna komma in sådant.
 
yes - jag har haft exakt likadan fläck på cellen, måste vara ngn sort fuktfläck. Tog bort med kaffefilter inlindad pensel fuktat varsamt med "batterivatten". Klokt eller ej - fungerade bra
 
Oj det där lät lite väl riskabelt för min del, kunde du se den fläcken på sensorn för det kunde inte han i affären göra, han såg den bara på bilderna. Får nog kontakta Nikon och höra vad de säger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.