Annons

Fläck på korten vid mörkertagning med D80

Produkter
(logga in för att koppla)

peckaw

Medlem
Hejsan

En snabb fråga till er här på fotosidan ni är alltid hjälpsamma mot oss nykommlingar.

Jo det är så här jag var ute o kvällsfota lite,
sen när jag kommer hem o ska kolla på bilderna idatan så får jag se en liten svart prick på en hel del kort.jag har kollat upp det är inte smuts på ccd eller ikameran vad kan det vara???

Jag körde allt M inställnigar den kvällen
Lägger upp en bild omg
kolla c:a 5cm ovanför den mittersta skorstenen så ser ni en prick :)

Hoppas nån kan lösa detta med,,,

Tack på förhand

/pecka
 
God morgon

Jag tycker absolut att det ser ut att vara smuts/damm på sensorn. Prova att ta en bild mot en jämn yta med lägsta respektive högsta bländare. Vid höga bländartal bör fläcken bli skarpare i konturerna. Vid låga bör den bli lite difus som den ser ut att vara nu...

Vad får dig att tro att det inte är smuts?

/Jon - som nu letar upp en kopp te.
 
Okey....

Jag har haft maximal otur med denna kamera.
Den paja efter 5dgr, så skicka dom upp den till Nikon o sen efter det upptäckte jag det.
Fick tilbaka den 30/1 -07
För det var inget innan.

Men hur gör jag för att kanske lyckas få bort smutsen då??

Jag har en sån där lite blåsbälj att försiktgt blåsa bort,

Men jag tycker att Nikon ska fixa detta!!!
men då blir man ju av med kameran igen "Suck"

måste ta o mata barnen här =)

Mvh

Pecka
 
Om det är smuts/damm på sensorn är det något du måste acceptera. Det är inte "otur". Det ingår liksom i att ha digital systemkamera. Sensorn måste blåsas av då och då med en bälg och det är inte något som du ska behöva skicka kameran till Nikon för. Det är lätt och du kan läsa i instruktionsboken hur man gör.

Lycka till.
 
Slowfinger skrev:
Om det är smuts/damm på sensorn är det något du måste acceptera. Det är inte "otur". Det ingår liksom i att ha digital systemkamera. Sensorn måste blåsas av då och då med en bälg och det är inte något som du ska behöva skicka kameran till Nikon för. Det är lätt och du kan läsa i instruktionsboken hur man gör.

Lycka till.


okey

Tack för svaret

Jo jag är fullt medveten om att det kan komma in smuts i dom

Men jag mena maxímal otur att den gick sönder efter 5dgr.

/pecka
 
Okej - jag syftade mest på din åsikt att "Nikon borde fixa detta" - damm på sensorn är ungefär lika jobbigt som att byta film och det brukade man ju inte skicka kameran till tillverkaren för att göra ;-)

Och din "mystiska fläck" är vanlig standardsmuts på sensorn ser det ut som. Bara att ta fram blåsbälgen alltså...
 
Bara försöka att inte vara så rädd blåsa rent :))

Jag tog bort gluggen o kika in tyckte såg nått litet på ccd.

Men jag lyckas inte blåsa bort det,men ska kika vidare sen,

Nått tips hur man gör då ??

När det inte går att blåsa bort det.

Obs jag är en färskning på detta område måste få lite tips =)
 
Ja, tack för att du lade upp bilden igen !

Jodå, det ser ut som smuts på sensorn. Har sett andra bilder (med smutsiga sensorer) som påminner mycket om detta.

Har själv klarat mig hittills från smuts, men det är bara en tidsfråga, för det får man förr eller senare har jag hört från säkra källor...

Hoppas du får fixat detta, skriv gärna hur det går för dig...

Lycka till !

/Mats
 
Använd sökfunktionen på Fotosidan så kommer du att hitta hur många trådar som helst om rengöring av sensorer. Massor av tips och råd. Det är ett av Fotosidans mest avhandlade ämnen.
 
eller ännu bättre läs manualen där står utförligt hur man gör (åtminstonde inbillar jag mig det för det står väldigt bra i d80(jag råkade ut för samma sak se))
 
idiom skrev:
eller ännu bättre läs manualen där står utförligt hur man gör (åtminstonde inbillar jag mig det för det står väldigt bra i d80(jag råkade ut för samma sak se))


Hehehe

Hur många ggr har jag inte läst denna....
Lite svårt att få bort fläckar när det inte är damm =)
Där går gränsen för mig att rengöra, det är bättre proffs får göra det.

Mvh

Pecka
 
peckaw skrev:
Hehehe

Hur många ggr har jag inte läst denna....
Lite svårt att få bort fläckar när det inte är damm =)
Där går gränsen för mig att rengöra, det är bättre proffs får göra det.

Mvh

Pecka

Om du vill bli robbad på stålar så är det väl ok, annars så kan du göra som dom flesta rävar, dvs, göra det själv, sitter skiten fast så är det våtsvabbning som gäller, det är inte alls svårt att göra själv, har du inte tummen mitt i näven är det inga som helst problem, börja med att skaffa dig prylar för ändamålet, dom kostar lite, men det blir garanterat billigast i längden.

Allt du behöver veta om sensorrengöring kan du läsa här, lycka till...

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

/kent.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.