ANNONS
Annons

Fläck på bilden??

Produkter
(logga in för att koppla)

badanaken

Medlem
Har en d300 och ett 14-24 2,8 objektiv. har bytt en del med objektivet. använder mig av en fast 50 glugg också. men när jag ser mina bilder i datorn har de en "fläck" i bilden som alltid ligger på samma ställe. Är det skit på bildsensorn? eller skit på insidan av objektivet? Vågar inte pilla på sensrons för jag vet inte hur man ör rent den..

tacksam för lite hjäp..

Skit på sensorn. Sök här i forumet så får du reda på exakt hur du ska gå till väga, mycket enkelt att blåsa rent själv! (använd för guds skull inte munnen för att blåsa bara!!)

aight...fan..fast ja ska gå till någon som kan det där. vågar inte pilla. kameran är helt ny och har ingen försäkring då den är köpt i Usa... det är som att se sin flickvän bli överkörd av en lastbil...

badanaken skrev:
aight...fan..fast ja ska gå till någon som kan det där. vågar inte pilla. kameran är helt ny och har ingen försäkring då den är köpt i Usa... det är som att se sin flickvän bli överkörd av en lastbil...

Gløm inte att ta registreringsnummret på lastbilen...

Det är bara nervöst första gången :D

Fäll upp spegeln enligt instruktionsboken. När jag gör det på min D80 har jag alternativet spegellås i "skiftnyckelmenyn" Det är viktigt att ha bra batterikapacitet när man gör detta. Spegeln fälls upp och kameran blåses med blåsbälg. Håll kameran med objektivfattningen nedåt.

Detta är något jag gör regelbundet då jag byter objektiv flitigt och dessutom använder macrobälg, som verkligen skyfflar damm in i kameran.

Här är nog den mest prisvärda blåsbälgen på marknaden idag.
http://www.kjell.com/?item=58347&path=360000000,372000000

//Martin

http://www.kikarforum.se

Fan vad impad jag blir av alla själar som kan sånt här. Jag fotar bara å hoppsa det funkar.. men sånt här borde de kunna i fotoaffärer va? för jag e född med tummen mitt i armhålan så jag e lite skeptiskt att rota i hjärtat på min käresta...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar