** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

fjärrutlösare nikon d610

Produkter
(logga in för att koppla)

IsaW

Aktiv medlem
Hej, det är så att jag inte kan få min fjärrutlösare att fungera och jag vet inte varför. Jag har läst manualen och där står det bara att man ska vrida ratten till färrutlösnings-läge vilket jag gjort och man ska dra ut platsbiten som sitter på batteriet på fjärrutlösaren- gjort. Men det händer ingenting alls. Batteriet är nytt, kameran är sprillans ny, jag har provat 2 olika fjärrutlösare, de har rätt namn enligt sidan (ML-L3) jag handade från. Hegethorns och den är Nikons. Köpte även en annan second hand först som också var Nikon. Ingen av dessa fungerar och tvivlar på att dte är fel på båda och framförallt den som är helt ny!
Behöver akut hjälp med detta för ska snart resa bort och behöver en fjärrutlösare som fungerar, vad har jag missat?

Tack på förhand!
Isabella

Pillat ur batterisläden och kollat så det inte blev kvar plast? ..annars gör du rätt, om jag står bakom kameran kan det vara lite knepigt ibland..

När ratten är vriden till fjärrutlösning ska det inte gå att fota på vanliga avtryckaren heller(prova det)...och om du trycker på infoknappen på baksidan ska symbolen för fjärr synas på lcd:n...även tiden om det är fördröjning.

När ratten är vriden till fjärrutlösning ska det inte gå att fota på vanliga avtryckaren heller(prova det)...och om du trycker på infoknappen på baksidan ska symbolen för fjärr synas på lcd:n...även tiden om det är fördröjning.

Det går inte nej, provade det också!

Du måste välja i snabbmenyn vad fjärrutlösaren ska göra också. Jag har för mig att alternativen är "ta bild", "ta bild efter fördröjning", "fäll upp spegeln" och "ingenting" varav det sistnämnda är default.

Vet inte om det är exakt samma på D610, men på min D750 (som är väldigt lik D610 i övrigt) så måste jag in i Fotograferingsmenyn och välja Fjärrstyrningsläge (ML-L3) och aktivera den varje gång jag skall använda min IR-fjärr (stängs av med en timer efter ett visst antal minuter).

Vet inte om det är exakt samma på D610, men på min D750 (som är väldigt lik D610 i övrigt) så måste jag in i Fotograferingsmenyn och välja Fjärrstyrningsläge (ML-L3) och aktivera den varje gång jag skall använda min IR-fjärr (stängs av med en timer efter ett visst antal minuter).

Kanske det som spökar...jag har en D600 och där är det inte så..(tack och lov)

Jag antar att timern går att stänga av helt på D750? Jag tror på svaret från eskil23 :)

På min Sonykamera finns ingen timer för fjärrläge, vilket kan vara en nackdel då kameran drar mer batteri i det läget (och med en kamera som gör slut på batterierna onödigt fort ändå gäller det att komma i håg det).

Jag antar att timern går att stänga av helt på D750? Jag tror på svaret från eskil23 :)

På min Sonykamera finns ingen timer för fjärrläge, vilket kan vara en nackdel då kameran drar mer batteri i det läget (och med en kamera som gör slut på batterierna onödigt fort ändå gäller det att komma i håg det).

Tror det finns någon inställning för hur många minuter den skall vara aktiverad, men jag och Eskil snackar nog om samma meny.

Tog ett skärmklipp på den menyn som jag måste gå in och aktivera när jag använder min ML-L3 (oftast använder jag min trådade fjärr, och där är ju detta aldrig något problem).

Fotograferingsmenyn och undermenyn Fjärrstyrningsläge (ML-L3):
http://postimg.org/image/ckoet489l/

Tror det finns någon inställning för hur många minuter den skall vara aktiverad, men jag och Eskil snackar nog om samma meny.

Tog ett skärmklipp på den menyn som jag måste gå in och aktivera när jag använder min ML-L3 (oftast använder jag min trådade fjärr, och där är ju detta aldrig något problem).

Fotograferingsmenyn och undermenyn Fjärrstyrningsläge (ML-L3):
http://postimg.org/image/ckoet489l/

Precis den där, ja. På min D7100 kan jag komma åt den menyn direkt med i-knappen. D600 saknar sådan, men jag tror att man kan åstadkomma samma sak med info-knappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar