Annons

Fjärrutlösare, Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnNiMa

Aktiv medlem
Har köpt DENNA fjärrutlösare och fått den idag, men jag måste va lite trög eller nåt för jag begriper mig inte på den! I användarbeskrivningen läser jag ex. för att använda långa exponeringar ska man se till att kameran är i glödlampsläget??? VARFÖR? vad är glödlampsläge? Dom menar väl inte vitbalansen för då är det ju meningslös att använda långa exponeringar ute mitt på dagen för att ex fota rinnande vatten mm med vitbalansen på glödlampa??? Fatar nada. Vid enbildsläge har den ingen effekt, läser jag vidare??? Kan någon med enkla ord förklara hur denne funkar? Hur använder jag den? Hur gör du? Har en Nikon D700. Tacksam för hjälp. Anna

Det låter som en lurig översättning av begreppet "bulb", som betyder långtidsexponering.

Jag har ingen D700, men det är väl bara att köra kameran i "M"-läget och ratta fram slutartiden till "bulb"-läget. Då är slutaren öppen, så länge avtryckaren är nedtryckt.....

Det låter som en lurig översättning av begreppet "bulb", som betyder långtidsexponering.

Jag har ingen D700, men det är väl bara att köra kameran i "M"-läget och ratta fram slutartiden till "bulb"-läget. Då är slutaren öppen, så länge avtryckaren är nedtryckt.....

Ok. tack. Men om jag vill ställa in slutartiden på en bestämd tid ex 1/30 eller 1´´ då?

Ok. tack. Men om jag vill ställa in slutartiden på en bestämd tid ex 1/30 eller 1´´ då?

ok, nu såg jag det, den räknar hur länge slutaren är öppen och det ser man på displayen...då är det bara att släppa avtryckaren vid slutartiden man hade tänkt sig att använda. ska testa lite....Ha de bra

Synnerligen "lurig" översättning. "B" eller "Bulb" står i detta fall på engelska inte för en glödlampa utan för den "gummiboll" som fanns i ändan av en pnemumatisk trådutlösare.

Synnerligen "lurig" översättning. "B" eller "Bulb" står i detta fall på engelska inte för en glödlampa utan för den "gummiboll" som fanns i ändan av en pnemumatisk trådutlösare.

Tack för dit svar. ja. håller med om att det var en lurig översättning Bulb>>glödlampa står inte ens i närheten haha...

ok, nu såg jag det, den räknar hur länge slutaren är öppen och det ser man på displayen...då är det bara att släppa avtryckaren vid slutartiden man hade tänkt sig att använda. ska testa lite....Ha de bra

Du borde ju också kunna ställa in slutartiden (t.ex. 1/30) på kameran (i manuellt läge eller med slutartidsprioritering) och sen bara knäppa bilden. Tror inte Bulb är ett måste för att kunna använda fjärrutlösare... Men det kanske har framgått redan?

/Eric

haha, EXCUSE ME my english! Bulb betyder visst glödlampa, ni har rätt. Jag läste instruktionerna på svenska och blev lite förvirrad att jag ska ställa in kameran på glödlampan för långa slutartider därav min, så hastigt ställd, fråga. Men tack för hjälpen och förklaringen. Hälsn. Anna

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar