Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrutlösare för astrofoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Vad rekommenderar ni för fjärrutlösare för astrofoto? Jag ska köra igång min AstroTrack i höst och behöver tips. En med sladd, med risk att man gör skakningar med sladden, eller en trådlös? Det viktiga är att kunna göra serietagning med ganska många exponeringar och med tider upp till åtminstone 5 min.

Kompletterande info kanske behövs: Jag har en Nikon D700.

Jaha, det ställer ju till det en smula.
Nikon säljer den enkla och billiga infraröda fjärrutlösaren ML-M3 för en spottstyver, men dessvärre fungerar den inte med D700, D800 eller andra "proffskameror".

Jag tror att det man får använda i stället är WR-T10 (sändare) och WR-R10 (mottagare) och eventuellt en WR-A10 (10-pinnars adapter). Eller, om man kan nöja sig med trådutlösare, MC-30.

Jaha, det ställer ju till det en smula.
Nikon säljer den enkla och billiga infraröda fjärrutlösaren ML-M3 för en spottstyver, men dessvärre fungerar den inte med D700, D800 eller andra "proffskameror".

Jag tror att det man får använda i stället är WR-T10 (sändare) och WR-R10 (mottagare) och eventuellt en WR-A10 (10-pinnars adapter). Eller, om man kan nöja sig med trådutlösare, MC-30.

Jag blir inte klok på vad/var/hur man ställer in kamerans inställningar och styr kameran med WR-T/WR-R eller om timer ingår. Verkar inte riktigt vara vad jag är ute efter. MC-30 duger inte alls. Liknande har jag redan.

Har du någon uppfattning om någon av dessa?

Phottix Cleon II
Yougnuo MC-36R
Hähnel Gigapro T I
CamRanger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar