ANNONS
Annons

Fjärrstyra blixt med intern blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har en 10D och en 550EX. Har en fundering fall man kan skjuta den interna blixten i taket (mha en plastbit med folie eller ngt) och fjärrstyra 550:n mha den interna blixten eller kabel. Är det möjligt att göra såhär eller e jag helt ute och cyklar?

- Johan

Nej du kan inte fjärrstyra en 550EX från den interna blixten. Det krävs att en EX-blixt som kan agera "master" sitter på kameran, eller en Speedlite Sändare ST-E2. Med någon av kablarna i Canons blixtsystem går det däremot bra.

550:n borde kunna sättas i Slave-läge och då triggas av den interna blixten, så jo, det går. Men du måste i så fall använda 550EX med helmanuella inställningar .

Se också upp med att förblixten från kameran kommer att trigga den externa blixten, så att använda FEL före är en bra idé.

550ex kan bara triggas via ir från sändaren eller andra 550ex. Den har inget stöd för att triggas av vanligt ljus oavsett läge på blixten, och kameran har inte ir-sändare inbyggd.

Ett alternativ är att köpa en billig slavtändare på Photax, finns från hundralappen och uppåt.
Jag har 4 stycken som jag köpte för några år sedan och använder med små elektronblixtar. Fungerar hur bra so hellst.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar