Annons

Fjärrstyra blixt från Canon 50D med E-TTL stöd?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Hello..

Vad behöver jag för grejor om jag vill kunna ställa blixten på en hylla och gå runt i ett rum och ta festbilder? Har idag en Sigma 530 ST blixt.

Vad vinner jag i detta avseende att byta till en Canonblixt. 430 EX II 580 EX II etc?

Tacksam för tips..
 
Canons eget system kräver exempelvis en 580 EX II (eller något annat som kan vara styrenhet) på kameran. Sedan går det att ställa ut blixtar som 430 EX II och 580 EX II, som kommer att fungera som slavar till din kamera/blixt. För att detta ska fungera krävs det att slavarna kan se blixtrandet från mastern. I någorlunda normala rum fungerar det i regel utmärkt.

Utomhus, eller om det finns starka ljuskällor som bländar mottagarna, fungerar det dåligt eller inte alls.
Det finns några tredjepartsfabrikat som fungerar likadant.

Sen finns det de mest avancerade radiomojängerna, som även överför de signaler som behövs för E-TTL.

Fundera på om du verkligen behöver E-TTL för detta. Kan du klara dig med att ställa in blixten manuellt ökar alternativen samtidigt som kostnaderna minskar. Tänk på att om avståndet blixt - motiv är konstant kan du gå så mycket du orkar med kameran, utan att behöva ändra styrkan på blixten. Speciellt med tanke på att om du ska gå omkring i ett rum och ta festbilder, kommer vinkeln mellan blixtens ljusriktning och den vinkel du ser dina motiv i att ändra sig, så det är kanske snarare några blixtar du vill sätta ut, inte en enstaka?
 
En dyr lösning men som verkligen fungerar är Pocket Wizards E-TTL sändare/mottagare till Canon. Ett radiosystem som sänder över "all" info mellan huset och blixten men det krävs att du har en originalblixt. (FlexTT5 & MiniTT1) Jag har tagit steget och investerat och är väldigt nöjd efter ca 1 månads prövotid.
 
Vad jag förstår behöver man som minst en MiniTT1 på kameran och en FlexTT5 som jag sätter blixten i. Stämmer?

Förstår att med Canons blixt så kan man dra nytta av att ALL information överförs och på så sätt göra instaällningar från kameran, men borde inte en 3:e parts blixt fungera åtminstone lika bra som den gjort om jag satt den direkt i kameran hot-shoe (förutsatt ETTL-stöd åtminstone) Stämmer?

En dyr lösning men som verkligen fungerar är Pocket Wizards E-TTL sändare/mottagare till Canon. Ett radiosystem som sänder över "all" info mellan huset och blixten men det krävs att du har en originalblixt. (FlexTT5 & MiniTT1) Jag har tagit steget och investerat och är väldigt nöjd efter ca 1 månads prövotid.
 
Japp. En av varje men jag såg en bild där de använde yvå Flex enheter. En på huset och en på blixten.

Den enda infon som inte överförs är zoomningen av blixthuvudet. Där blir det till att ställa in huvudet manuellt och framför allt komma ihåg dennna inställningen innan du flyttar blixten till huset.

Om 3:e parts blixtar fungerar eller inte, det vet jag inte. Jag har ingen själv att testa med. Teori och praktik är som bekant inte samma sak.....
 
Skiljer 300 spänn på en Mini och en Flex på Scandianvian Photo, så en Mini känns väl inte aktuellt. Förstod när jag läste att det är skillnad på USA och Europaversionen (annan radiofrekvens) så att spara ett par hundralappar på köp i USA är ju inte att tänka på.

Japp. En av varje men jag såg en bild där de använde yvå Flex enheter. En på huset och en på blixten.
 
Det är väl för att slippa ha ett "flygande tefat" på huset....... (Flex)

Jag köpte faktiskt en av varje för att den på huset skulle vara liten och diskret. Kanske lite kortsiktigt tänkt men blir det aktuellt med att styra ytterliggare en blixt så köper jag en Flex. Tittade in på deras forum sida och det verkar inte helt enkelt, konstigt nog, att styra fler blixtar med flera Flex enheter. Måhända användarfel de mesta.

Köpa från USA eller inte. I mitt fall har jag företag och uppskattar enkelheten att köpa från butik, speciellt när jag har såpass nära till Scandinavian P i Mölndal. Hämtar prylarna, får en faktura och minimalt med tid har gått åt. Har en såpass bra relation med dem, att de skickar prylarna om det inte är allt för stort eller skrymmande. Tycker att tiden och när det strular att en bra relation till säljaren uppväger "småpengarna" man kan spara via köp från utlandet. Oftast är det bara en tidsfråga innan strulet kommer.....
 
Speedlite vs Pocketwizard

Så slutligen... Vad väljer du? Varför?

Paket 1:
PocketWizard Transmitter MiniTT1 till Canon 2 395,00 kr
PocketWizard Transceiver FlexTT5 till Canon 2 695,00 kr
Canon SpeedLite 430EX II 2 429,00 kr
Canon SpeedLite 430EX II 2 429,00 kr
---------------------------------------------------------------------------------
9 948,00 kr

Paket 2:
Canon SpeedLite 430EX II 2 429,00 kr
Canon SpeedLite 580EX II 4 479,00 kr
---------------------------------------------------------------------------------
6 908,00 kr
 
Blev en 580 EX II och en Cactus v4.

Tanken är väl att skaffa en 430 EX II också och därmed kunna nyttja ETTL stödet hos Canon, men nu är pengarna slut och med Cactus är det väl ett bra tillfälle att öva manuellt.
 
Cactus V4 över förväntan även för en rookie

Testkört Cactusen lite för inomhusfotografering. Funkar fint och att köra helt manuellt är betydligt enklare än jag trodde. Så du som sitter och funderar på att slanta upp till en Pocketwizard, ge något av alternativen utan TTL-stöd en chans först.

Hmm.. fyller min egen tråd med inlägg. Kanske skulle haft en blogg som ingen läser i stället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.