Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrkontroll till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Nu med 20D så kan jag inte använda min smidiga lilla IR kontroll (RC-1) längre.
Vill ha en fjärr/tråd utlösare för stativbilder och tittade i tillbehörslistan. Det verkar bara finnas en exklusiv variant med en massa för mig onödiga timerfunktioner etc som känns onödigt dyr.
Såg på Tradera att dom säljer billiga trådutlösare för 300D/350D, passar dom till 20D också?
Eller finns det andra alternativ?
 
...jag har en likadan, fungerar perfekt och kostar (fortfarande) 179:- på Ebay (direkt levererad i din brevlåda). Har man tur kan man få den ännu billigare där just nu...

/Håkan
 
Kommer inte ihåg vad dom tar i frakt på eBay, men killen i Malmö som säljer dom på tradera tar 15:- i frakt...
 
Tack,

Jag har redan varit i kontakt med säljaren och betalat 229:- + 15 i porto och den är skickad till mig. Kanske kunde ha sparat ett par tior till men detta var billigt nog.
 
...priset jag betalade på eBay inkluderade allting. Alltså, allt som allt 179:- direkt i brevlådan...

244:- är ett bra pris det med, om man jämför med originalet...
/Håkan
 
Tjena!

Tänkte fråga om det skiljer någonting i egenskaperna förutom sladd mellan en IR och en trådbunden fjärr.

/Maziyar
 
Det är en grej med den infraröda som skiljer, man kan inte ta ett nytt kort innan bufferten är tömd till minneskortet när man använder den. Knappast ett problem med 350D men ibland lite grann irriterande på 300D där det tar några sekunder att lägga en raw på kortet. Men den infraröda har varit suverän att ha och hade det funnits till 20D hade jag köpt det till den också.
Det finns två lägen på RC-1 kontrollen, i det ena tar den kortet direkt du trycker på knappen, i det andra väntar den ett par sekunder så du hinner gömma kontrollen.
 
Tjena!

Ahh där ser man, tackar så mycket för svaret. Då får vi se när jag får ett ryck och beställer ifrån ebay :). Så rc-1 är att föredra över rc-5!

Mvh

Maziyar
 
Senast ändrad:
RC-1 är liten och smidig och billig, 345:- hos scnadinavianphoto.se nu. Sitter fast i kameraremmen i en hållare. RC-5 har en flera funktioner men är större och dyrare. Den lilla ersätter trådutlösare samt möjliggör att själv vara med på bild utan att vänta på kamerans timer.
 
Prylen kom redan idag och funkar perfekt.
Tack igen Johan kakelgast för att du hittade den åt mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.