Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrfota med fjärrsökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Just det vad finns för alternativ - gärna billiga - för att plåta några meter upp i luften t ex om man inte kan ställa stegar, bygga plattformar, hyra helikopter? Tänker lång pinne typ, men frågan framförallt är något sätt att kunna se sökaren för att kunna sikta men jag kan inte komma på ngt annat än dyra elektroniska lösningar (?), såg på teve en kille som hängde kameran i en luftballong, han måste ju ha löst detta på ngt sätt?

Tack för förslag!
Fråga: kan man fokusera den kameran på så nära håll i sökaren på kameran så man ser sökaren hyfsat bra?
Invändning: trådlöst är inget krav när man ändå har en bom/mast/teleskoprör, en sladd fr kameran till skärmen går bra, borde bli billigare och kanske enklare, sen gäller att hitta en billig skärm oxå.

Finns det typ inga glasfiberkablar el annat som kan överföra bild - sökare–öga - ?

Annars så dennna kamera plus skärm skulle ju kunna ersätta oxå vinkelsökaren jag just beställt… typiskt. :)

Jag har läst om folk som skickat upp kameror i modellflygplan, hissat upp dem i flaggstänger och under drakar.

I de två senare fallen var det antingen utlösning via snöre eller timer. På modellflygplanet tror jag det var ett extra servo.

Att rikta in den gjordes genom att man försökte höfta från början, bländade ned en bit, använde lite mer vidvinkliga objektiv och en hel del tur.

Men har du tid, pengar och tekniken så finns många möjligheter. Där är nog fantasin det som begränsar dig mest. Det finns väldigt små videokameror att köpa, exempelvis för övervakningsbruk. Kolla med Elfa. Att göra en liten adapter som möjliggör montering på sökaren är nog ganska lätt i sammanhanget.

Glasfiberkabel kan du nog utesluta. De är bra att skicka en signal genom, men inte en bild (om du inte kodar om den i vardera ände dvs).

Och vinkelsökare ger dig bättre upplösning än motsvarande kamerabaserad lösning i dagsläget. Något som är kritiskt vid fokusering. Det kan vara svårt att på även en högupplöst skärm se fokus.

Ett tag funderade jag på såna där teleskop publiken har på golf-banor men det går nog inte, sökaren blir nog väldigt liten. :)

ClasOhlsson har en Babymonitor med kamera och färgmonitor för 1500kr, nackdelen väldigt liten skärm men stor kameraenhet, sen vet man inte om den fokuserar på nära håll, men där köper man ett helt fungerande set s a s.

Men de har oxå en kamera med sladd för 500kr, bara skärmen fattas… skulle va coolt om man kunde koppla den till min nya mobiltelefons hyfsat fina och skarpa skärm. El om det finns bara såna skärmar nånstans…?

Hade jag haft pengar kunde jag köpt en zigview och demonterat den och låtit ngn göra en sladd mellan kameran och skärmen…

att använda trådlösa minikameror för fjärrsökare fungerar aldeles utmärkt.

Jag har en sån här: http://www.mft.nu/?pid=221899

Håller man den mot sökaren på kameran så kan man både se siffrorna i displayen i sökaren, samt givetvis även vart man riktar kameran. Att köpa en kamera på ELFA är vansinne, då de har sanslöst mycket pålägg på sina priser. Samma kamera tog de 2000:- för förut. Och då fick man även köpa mottagaren separat för runt 1000:-!!!

Häftigt Christoffer! Cool flygfilm de gjorde, konstigt bara att propellern stod blickstilla?? Den tredje filmen jag tänkte på alltså.

Hur billigast och bäst koppla den till en liten bildskärm då, ngt förslag på det oxå? :)

Senast ändrad:
Propellern stod blickstilla mot slutet av flygningen helt enkelt för att han var på väg att landa planet. Då det är eldrivet med borstlös motor rotarar inte propellern av vinddraget.

Skärmar har jag inte lika bra koll på tyvärr. Jag har två stycken små skärmar som jag köpte begagnat av en polare.

Oki, tack!
Hmm… här hitta jag en nästan perfekt skärm:
http://www.kjell.com/?item=57227&path=

Problemet är strömmen, kräver en bil i väldig närhet… ska leta vidare.

Hade iofs inte tänkt sätta ihop sakerna nu, men till sommaren kanske.

Nu hittar jag två babymonitorer för 999kr där, kanske perfekt, hela kitet färdigt. Batteridrivna. Kanske sämre upplösning men räcker kanske.

Senast ändrad:
Canon G6 och en Laptop.
Använd Canons program för att göra "remote capture", fungerar utmärkt.
Går givetvis med annan kamera än G6 men vill man ha RAW-format så är det inte så många kameror att välja mellan.

Nja, bra idé Lundberg men jag vill använda min nuvarande kamera, 350D. :) Å inte har jag bärbart heller.

Bra idé kanske med en mobil till, kostar en ny mobil till men, hade jag haft bärbar dator kunde man kanske sätta mobilen på kameran och bluetoothat till datorn via videosamtal el nåt. Högst osäker på hur videosamtal funkar men tack för ideer!

Förresten det är ju liknande idé som H Lundbergs, smidiga förslag båda två!

Bildexempel

Här är ett exempel med G6, 8,5 meter över marken.
Tagen i morse och visar första huset på nya området.
ISO 400, f 2.8, 0.3 sek

Bilagor

• horstorp_nybygge_detalj_web.jpg
    horstorp_nybygge_detalj_web.jpg
    28.4 KB · Visningar: 433
Senast ändrad:
Så här ser hela bilden ut.
Lite svårt att se med bara 400 pixel på längsta sidan.

Bilagor

• horstorp_nybygge_pano-web.jpg
    horstorp_nybygge_pano-web.jpg
    11.9 KB · Visningar: 429
Ser ju ut som ett panorama det sista! Vad för sorts mast/bom använder du för att komma så högt?

Den minikamera som Wallstenius tipsade om måste gå att koppla direkt till en monitor på ngt sätt tycker man, så slipper man kostnad/batterikrävande elektronik för det trådlösa, eftersom sladdar inte är ngt hinder i detta fall. Kanske ska prata med grabbarna på Kjell kanske.

just den som jag länkade till går inte att koppla direkt. Den har inbygd sändare och antenn, och det är enda sättet att få ut signal. Den kan dock kopplas direkt till ett vanligt 9V-batteri med en medföljande kabel. Batteriet räcker ett antal timmar.

Mottagaren drivs dock med 12v (adapter för 230V medföljer).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar