Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärr/trådutlösare D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Är det endast Nikon ML-3 som finns till D300:an om man vill kunna utlösa via fjärr?

Det funkar precis lika bra för mig att göra det med en trådutlösare med. Men jag verkar ingen hitta. Känns lite surt att lägga 2'500:- på en sån utlösare, men finns inget annat så måste man ju göra det. Nån som vet nån annan lösning?

Och NEJ, jag vill inte använda självutlösarläge utan vill ha kontroll själv i form av fjärr av nått slag.

Tacksam för förslag!
 
Joel.S skrev:
Står inget om den funkar till d300. är du säker?


tack för övriga tips ;)

Jag har en sådan också. Jodå, den funkar. Kvalitet? Nja, sladden åkte ur handgrepet nästan med en gång. har limmat och det verkar hålla. /FW
 
Annars finns ju alltid Nikons egen MC-30, kostar strax under 1000-lappen. Utmärkt kvalitet och funktion.
 
Den här beställde jag från Hong Komg:

http://cgi.ebay.com/Phottix-Wireles...ryZ43443QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Funkar utmärkt till min D300 och kostade runt 180:- inklusive frakt.
De skickade dessutom den nyare varianten (som inte ses på den här bilden) som är lite smidigare. Såklart är inte kvalitetskänslan som Nikongrejen men jag har nog inte tänkt använda min dagligen så lite plastighet gjorde inte mig något.

Har besällt från dem tidigare utan problem.
 
Tack för alla svar.

Ang hama från scandinavianphoto så skrev frode att sladden lossna. Jag har köpt några mindre hama prylar så som objektiv lock etc. och upplevt det mesta som mer eller mindre värdelöst. Är det nått som stämmer överlag med deras sortiment? Jag har åtminstone fått den känslan.

Vad bra att Nikons MC-30 funkar det visste jag inte. Valet kommer någ falla på den i sånna fall.

Tack för hjälpen!
 
Tycker det är synd att Nikon inte fortsatte med den smidiga trådlösa fjärren som D70 hade, som ingick i kamerahuset. Tror en sån enkel grej skulle funka tillräckligt bra för merparten av alla användare.
Enda kruxet var väl att man var tvungen att rikta den framför kameran... (vill jag minnas) men det skulle de enkelt kunnat utvecklat.
 
Det finns som nämnts ovan flera andra alternativ än Nikons egna. Jag ville gärna ha en trådlös fjärr till min D300 och beställde en Phottix Cleon N8 från Hong Kong:

http://cgi.ebay.com/Phottix-Cleon-W...ryZ43443QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Den kostade ungefär 318 kr med frakt och allt och den kom på en vecka. De kräver dock att du har ett så kallat verifierat PayPal-konto för betalningen (det är bara då PayPal garanterar säljaren pengarna för kreditkortsbetalningen) så har du inte det tar det några knapptryck och några dagars väntan till på att få sitt PayPal-konto verifierat.

Hur som helst, själva fjärren kan användas antingen i trådläge (där man trycker på sändarenheten för att ta kort) eller trådlöst. Det finns stöd för både vanlig foto med fokusering för halvnedtryckt knapp och bulb (dock inte timers eller liknande). Fjärren fungerar utmärkt, även på långt håll, men är lite plastig i utförandet.
 
Angående Phottix-fjärrisar så kan det ju vara intressant att de som sänder på 315MHz är olagliga i Sverige/EU, här använder vi normalt 433,050 - 434,790 MHz. 315MHz är det som används i USA...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.