Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärilar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna ville inte visa mer men jag gissar på eldsnabbvinge.
 

Bilagor

  • mgl_eldsnabbvinge.jpg.jpg
    mgl_eldsnabbvinge.jpg.jpg
    96.3 KB · Visningar: 571
Det har varit varmt men framförallt extremt fuktigt i Stockholm några dar. Detta tycks ha satt fart på fjärilarna.

Här en snygg `påfågel´
 

Bilagor

  • mgl_påfågel.jpg.jpg
    mgl_påfågel.jpg.jpg
    92.1 KB · Visningar: 503
Det börjar bli ont om fjärilar, men här är en från igår. Orange och lila kanske inte passar så bra ihop, eller?
 

Bilagor

  • mind.jpg
    mind.jpg
    97 KB · Visningar: 407
Befinner mig i Canada, så jag fick tyvärr inte se min vingade fjärilar på Haga i år :)
Men här kommer ett par monarkfjäril som roar sig:
 

Bilagor

  • monarkfjaril.jpg
    monarkfjaril.jpg
    39.8 KB · Visningar: 709
Jag får ett nyhets brev från en frö säljare/grossist. I deras brev så fick jag veta om en blomma som "attraherar" fjärilar. Säljaren är impecta.se för den som är intresserad av blommor.

Monarda fistulosa

Ljust lila-skära blomkransar. Mörkstjälkig med sågtandade mycket aromatiska blad.....Attraherar fjärilar....

Fröerna finns visst inte i deras ordinarie sortiment... och troligen heller inte på deras hemsida..
 
PITCH skrev:
Jag får ett nyhets brev från en frö säljare/grossist. I deras brev så fick jag veta om en blomma som "attraherar" fjärilar. Säljaren är impecta.se för den som är intresserad av blommor.

Monarda fistulosa

Ljust lila-skära blomkransar. Mörkstjälkig med sågtandade mycket aromatiska blad.....Attraherar fjärilar....

Fröerna finns visst inte i deras ordinarie sortiment... och troligen heller inte på deras hemsida..

Verkar vara en kransblommig. Den kan säkert dra till sig fjärilar. Finns bara ett sätt att få reda på. Prova :) . Såg bild på denna site; http://plants.usda.gov/java/profile?symbol=MOFI&photoID=mofi_004_ahp.tif

Det finns en bok om hur man inreder trädgården så att den drar till sig fjärilar; "Fjärilshandboken" http://skarv.snf.se/store/itemdesc.asp?sku=0395&categoryid=bocker
 
Fjärilar 2007

Jaha, då var väl sommarn definitivt slut i hela landet, vilken blev din bästa fjärilsbild 2007?

Min:
 

Bilagor

  • 1356629344_7cc01541c3.jpg
    1356629344_7cc01541c3.jpg
    24.2 KB · Visningar: 603
Tjusig den med. Har letat lite halvhjärtat efter larver i Knisa och våtmarkerna runt Bäckebo. Har dock inte hittat någon. När är lämpligaste tiden att leta? Juli-augusti?
 
Hej
Det beror på sommaren. Förra året hade vi 2 generationer på västkusten.
För första generationen är juni-juli rätt tid att leta larver. Andra generationen kom i augusti, men jag tror att detta är ovanligt.

Larverna är lätta att hitta när dom blivit stora.
Små larver liknar fågelskit.
Dom lever på Strandkvanne och som riktigt stora så sitter dom ofta uppe på blomman och äter.

Jag tycker att dom är vanliga (lätta att hitta) på öarna utanför Fjällbacka och Grebbestad.

Har faktiskt även hittat ägg som jag kläckt fram fjärilar från.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.