Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärilar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna Amiral träffade jag på inne i skogen. Lite sliten men inte alltför mycket. Av blåkärnade fläcken i bakvingarnas hörn finns bara lite kvar på vänster sida.

Skulle tro att de som kommer från medelhavet är betydligt trasigare?
 

Bilagor

  • mgl_amiral1.jpg.jpg
    mgl_amiral1.jpg.jpg
    94.5 KB · Visningar: 715
Sabud skrev:

Skulle tro att de som kommer från medelhavet är betydligt trasigare?

Är osäker på om du har rätt. Det hittades "massor" av amiraler i Sverige redan i slutet maj. Frågan är om dessa fjärilar hunnit komma till Sverige eller om dom trots allt har lyckats att övervintra i Sverige eller möjligen nära Sverige.
Hursom helst så lägger Amiralen ägg på brännässlor. Jag tror inte att dom äggen hunnit att bli fjärilar i år.
Förra året så kläcktes Påfågelsögonen före Amiralerna och i år så är Påfågelsögonen ännu larver.
 
Maria G skrev:
Jag har en bekant som är med i inventeringsprojektet för dagfjärilar här i länet. Hon verkar mycket nöjd med årets fynd. Det soliga vädret lockar ju fram både fjärilar och inventerare ;-)
Här i norra Östergötland ser man massor av Silverstreckad-, Ängs- och Skogspärlemorfjäril just nu.
De här exemplaren av Skogsnätfjäril hittade jag på midsommardagen.


Hittade det här inlägget från förra året. Vad jag kan förstå är skogsnätfjärilen fångad mitt i akten. Den här helgen var det mycket skogsnätfjäril vid vårt torp i södra Roslagen -- och flera som "gjorde det"!
 

Bilagor

  • _mg_1738fs.jpg
    _mg_1738fs.jpg
    60.6 KB · Visningar: 664
Jimbolino skrev:
Luktgräsfjäril till middag!

Det verkar som om du har fått både hona och hane av blomkrabbspindeln. Honorna ser man överallt men jag har inte sett nån hane ännu. Du vill inte ladda upp en större utskärning av bara spindlarna. Så man kan få en ordentlig titt.
Snygg fångst för övrigt :) .
 
Denna satt snällt kvar och käkade medan jag plåtade. :)
 

Bilagor

  • tistel2400.jpg
    tistel2400.jpg
    77.8 KB · Visningar: 586
Snygg nässelfjäril fotad nu i augusti. Kan det vara en 2:a generationare.
 

Bilagor

  • mgl_nässelfjäril.jpg.jpg
    mgl_nässelfjäril.jpg.jpg
    94.1 KB · Visningar: 548
Sabud skrev:
Snygg nässelfjäril fotad nu i augusti. Kan det vara en 2:a generationare.

Nej, det tror jag inte. Första generationens fjärilar bör kläckas nu.
Den övervintrar som fjäril och lägger ägg på brännässlor.
Jag har inte sett några nässelfjärilar sedan tidigt i våras.
 
Sabud skrev:
Snygg nässelfjäril fotad nu i augusti. Kan det vara en 2:a generationare.

Jag är av en annnan åsikt, det kan mycket väl vara ett andragenerationsexemplar. Nu vet jag inte var du tagit fotot, men i skåne flyger nässelfjärilen åtmistone varma sommrar i två tydliga generationer. I år kläcktes massor med nässelfjärilar redan i månadskiftet maj/juni, vilket förstås var extremt tidigt. Vanligen brukar man se nykläckta nässelfjärilar i mitten av juni och sedan en andra våg senare augusti.
 
salt skrev:
Jag är av en annnan åsikt, det kan mycket väl vara ett andragenerationsexemplar. Nu vet jag inte var du tagit fotot, men i skåne flyger nässelfjärilen åtmistone varma sommrar i två tydliga generationer. I år kläcktes massor med nässelfjärilar redan i månadskiftet maj/juni, vilket förstås var extremt tidigt. Vanligen brukar man se nykläckta nässelfjärilar i mitten av juni och sedan en andra våg senare augusti.

Mitt svar gällde norra Bohuslän. Har först i dagarna sett snygga Nässelfjärilar, så hos oss är det säkert första generationen. Men lokala variationer förekommer säkert även här.
 
Den här nässelfjärilen är fotad lite norr om Stockholm och skärgårdsnära.

För övrigt såg jag 4-5 stycken lika snygga på samma plats samt invid ett enormt nässelbestånd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.