Annons

Fjärilar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag skrev i inledningen av detta forum, så var 2006 ett av dom bästa fjärilsår som jag upplevt och 2007 verkar bli lika bra.
Har sett dom övervintrande fjärilarna flyga nu i vårsolen nu i ovanligt stora antal.
Skall börja jobba med båten så, att jag kan ta mig ut till öarna här i Bohuslän och plåta Makaoner. Dom kläcks nu i början av maj.

Om någon känner till ett "säkert" ställe för Apollofjärilar så tar jag tacksamt emot tips. Har aldrig sett den och kan tänka mig att åka till ostkusten för några fina bilder på den.
 
Den övre är pärlgräsfjäril. Blåvingen törs jag inte svara på. Ett tips om man är osäker på fjärilar är att gå in på Artportalen.se och maila frågan till någon av de kunniga som rapporterar där!
 

Bilagor

  • _mg_0796ass.jpg
    _mg_0796ass.jpg
    47.5 KB · Visningar: 1,036
Hej!
Inte ofta man ser en Aspfjäril.
Jag satt och läste en deckare av Stieg Larsson då den här gynnaren kom och ville vara med på ett hörn.

Christer
 

Bilagor

  • aspfjäril.jpg
    aspfjäril.jpg
    98.7 KB · Visningar: 1,011
staika skrev:
Hej!
Inte ofta man ser en Aspfjäril.
Jag satt och läste en deckare av Stieg Larsson då den här gynnaren kom och ville vara med på ett hörn.

Kul bild! Aspfjärilen brukar ju sitta vid vattenpölar, kanske bokomslaget såg lite blött ut med sin blågröna färg?

/Per
 
Jan Åhman skrev:
Den övre är pärlgräsfjäril. Blåvingen törs jag inte svara på. Ett tips om man är osäker på fjärilar är att gå in på Artportalen.se och maila frågan till någon av de kunniga som rapporterar där!

Pälsgräsfjäril........pinsamt! ;-)

Jag har både Svenska Fjärilar och Fältnyckeln men tycker att det kan vara rätt knepigt ibland.

Tack för ditt svar!
 
Makaonfjäril

Såg den här Makaonfjärilen i NV Västernorrland vid en skogsbilväg. Blev lite förvånad över att den höll till så långt norrut men den tycks trivas bra i nästan hela landet. Läste att den även kan synas på upp till 1800m i alperna...
 

Bilagor

  • makaonfjäril.jpg
    makaonfjäril.jpg
    86.6 KB · Visningar: 843
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.