Annons

fjärilar....

Produkter
(logga in för att koppla)

malin.foto

Ny medlem
Hejhej!

Jag tar ju mycket foton på fjärilar o tycker det går rätt bra....

men vill någon som är liite mer "proffs" än jag (gärna tar mycket macro)
kan ge mej tips?!

jadu, såg din hemsida snygga foton men det som slog mig var att du bara hade liggande bilder. Testa stående! Några andra tips kan jag inte komma på mer än att du kan söka på makrobilder här på fotosidan och få lite insperation annars är det bara att öva. Lycka till.

Kikade på dina bilder och tycker de är kalasfina! Bra jobbat!

Mitt tips får bli att fösöka tänka på bakrunden när du fotograferar - den är ofta ännu viktigare är själva motivet! En rörig och framträdande bakgrund 'stjäl' intresse från motivet, och kan gör att ett fantastiskt motiv inte kommer till sin fulla rätt. Testa t.ex. att lägga motivet mot en skuggad bakgrund, som ligger lite längre bort (innebär ofta att man fotar från en lägre vinkel). Det kan oxå vara spännande att ha något färgstarkt i bakgrunden, som kontrasterar mot färgerna i motivet.

mvh
/Per

Fjärilar är mina favoritmotiv! Jag antar att du är ute efter att fotografera dagfjärilar. först två generella tips. Det första är att läsa på så mycket du kan, vad fjärilarna heter, hur dom lever och i vilka miljöer du kan hitta dom. Det bästa boktipset är den nya nationalnykel om dagfjärilar. Mycket bra och billig! Nästa tips är att studera fjärilar i naturen. Hur flyger dom olika arterna, vilka blommor besöker dom, vilka arter är skygga och vilka kan man smyga nära.

Så till konkreta tips. Det lättaste sättet att fotografera fjärilar på är när dom är minst aktiva. Tidiga mornar, sena kvällar och mulna dagar. Problemet är då att hitta fjärilarna när dom sitter och vilar, men det går med lite övning. När man har hittat en har man gått om tid att sätta upp stativ och komponera. Enda problemet är att minsta vindpust gör bilderna oskarpa, välj lugna dagar!

Sen kommer vi till min favoritmetod. Det är helt enkelt att jaga efter fjärilarna och ta bilder på frihand. Välj en fjäril och följ den, man kan faktiskt komma ganska nära om man är envis. Varje gång man skrämmer iväg den så gå efter och försök igen. Fortsätt tills du kommer riktigt nära och kan ta bilderna du vill ha. Vissa rekommenderar att man ska sätta sig vid en blomma och vänta tills det kommer någon fjäril, men det tycker jag är lite trist.

Och så bildmässigt. Försök få en bra och ren bakgrund. Ibland behöver man inte gå så nära, försök få med lite miljö runt ibland. Svagt motljus kan vara väldigt effektfullt! Tja, det var väl allt. Och lycka till!!!:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar