Annons

Fjällfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

jonsa

Aktiv medlem
Hej!

Skall till Sarek på fredag och undrar om det inte sitter ngn här som har tips om hur mina bilder blir bättre!

Jag har tidigare använt: Systemkamera och Fuji superia 100 och inget mer.

I år har jag försett min vandrarstav med en skruv på toppen så att den fungerar som ett enbensstativ. Detta borde ju göra bilderna lite bättre. Min fråga blir då, vilken film skall jag använda, vilken slutartid och vilken bländare? Alla förhållande gäller, sol moln, ljust och mörkt.

Tacksam för svar!"

/Jonas Paurell

Oj ingen lätt fråga...

Tyvärr är det omöjligt att i förhand säga vilken slutartid och bländare du ska använda. Situationen styr ju det. Generellt sett så är det väl bra att försöka köra med så lång slutartid som möjligt så att du får ett stort skärpedjup.

Har du provat dia någon gång? Personligen tycker jag det är ett lyft. Bättre tryck i färgerna framförallt. Prova tex Fuji Velvia eller Kodak E100VS.

Men det är nog bra att ha provat några rullar innan man ger sig iväg så att man vet hur de fungerar och att de är lite känsligare för exaktare exponering. Skulle ju vara synd att komma hem från vandringen och bilderna är totalt kass för att du kört med en film som du inte provat tidigare.

Ett tips om du är i närheten är att bestiga Niak med fin utsikt över dalarna och utöver Akka-massivet.

Ganska lättbestiget (inte tekniskt svårt även om det tar på pulsen).

I passet söder (?) om Niaks topp ligger en liten sjö som är väldigt trevlig att tälta bredvid.

Har för mig att det var söder men du ser sjönt om du tittar kring Niak.

Trevlig vandring!

Svante

Håller med Svante. Jag kör ofta med dia, 100VS när jag vill ha fina färger. En god idé kan vara att alternativexponera.

Mvh/Roland

Har aldrig funderat på att använda diafilm. Så den kanske naturliga frågan blir ju: kan man få bilderna på papper? Eller får man diabilder? Kostar det extra att framkalla?

Tacck för svaren!

Ja, visst kan man få papperskopior av dom, men det kostar lite mer. Brukar välja ut några av diorna som är bra och göra vanliga 10*15 kort av dom, och ibland förstoringar. Diabolaget kan fixa sånt, har för mej att det kostar 10 spänn per bild där, om man tar femdagars-service. Om man vill ha kort av hela rullen blir det ju betydligt billigare att använda negativfilm.

Mvh/Roland

I fjällen är det ofta mulet väder (iaf alla de gånger jag har varit där...). Om man tar landskapsbilder finns det därför risk för att den ljusa himlen lurar kameran att underexponera. Ett enkelt tips är då att vinkla ned kameran så att himlen inte syns i sökaren, mät ljuset, komponera om och ta bilden. Denna metod är speciellt användbar för negativ färgfilm, som ju tål överexponering betydligt bättre än underexponering.

Glömde säga: Håll dig till negativ färgfilm som du har använt förut. Diafilm bör man ha testat ordentligt innan ett viktigt projekt, som Svante säger.

Det är ljuset som gör allt. Se till att vara uppe i gryning och skymning. Mitt på dagen blir allt tråkigt och platt. Förutom om det är riktigt dåligt väder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar