Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjädrande piggen på Stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
På de flesta, om inte alla t.om, stativ jag sett så är det bredvid eller framför eller bakom själva skruven för att sätta fast kameran en liten "pigg" som fjädrar ner i plattan.

Vad sitter den där för?

Känns som den saknar funktion iochmed att den fjädrar ner, men den måste juh sitta där av en anledning?

/Jocce

på min videokamera har jag ett hål för den "piggen", har inte nyttjat det men det blir väl stadigare, kameran "vrider" sig väl inte runt så lätt.

Vissa videokameror och tubkikare har ett litet hål framför/bakom gägningen till stativet. Den lilla piggen du nämner skall passa in i detta hålet. Detta gör att kameran/kikaren sitter rakt på stativet.

/Johannes

Ah, ok, tackar!
Då vet jag :)

Då kommer en till fråga, varför har man inte motsvarande hål på Vanliga kameror då oxo? Så man även får dem rakt fram? (Även om det inte behövs lika mycket där)?

/Jocce

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar