Annons

Fixa "nattkänsla"?

Produkter
(logga in för att koppla)

crillux

Medlem
Har skaffat en extern blixt och det förenklar ju livet en del vid fotografering inomhus. Tog en bild på 7-åringen när han sov i helt mörkt rum. Studsade blixten i taket och bilden blev jättefin, men ser ut att vara tagen i fullt dagsljus. Vilket är syftet med blixten kanske... :)

Hur som helst så skulle jag vilja ge bilden lite mer "nattkänsla". Någon som har koll på hur man kan åstadkomma en sån effekt i Elements 10?

Nästa gång ska jag kanske blända ner, men gjort är gjort och jag tog inte bilden i RAW.

Blända inte ner utan ha samma bländare som du skulle ha haft som om du tog bilden i skymning, så att skärpedjupet blir kort. Rikta blixten mot väggen och helst med blixten i zoomat läge, så att allt ljuset faller snett in på barnet. Då blir det mer som om solen står lågt = kväll. (Undvik allt för färgad vägg då det blir svårt att rätta till färgerna.) Ha en kall vitbalans. Sota igen skuggorna och underexponera en smula.
Nu borde det se mer natt ut.

Prova att styra uteffekten från blixten. Den kan du nog dra ner från kameran eller direkt på själva blixten beroende på vad du har för något. Slår du den i taket blir nog det mesta ljust, men dra ner blixtljuset och sätt en diffusor framför blixten (kan vara en dubbelvikt näsduk tex).

Ska du göra det i efterbehandlingen får du skapa någon ring eller oval runt grabben och mjuka upp kanterna ordentligt samt dra ner exponeringen utanför. Enkelt att göra i Lightroom 5 eller PS, dock vet jag inte hur det fungerar i Elements.

Jag hade sänkt exponeringen i LR istället såvida man inte man ljussat det på ett speciellt sett, dvs man är noga med var exakt alla skuggor faller etc.

/Stefan

Nästa gång ska jag kanske blända ner, men gjort är gjort och jag tog inte bilden i RAW.

Blända ner så att exponeringstiden ökar, då framstår det naturliga ljuset tydligare. Den bästa "nattbilden med blixt" jag har fått till innomhus hade jag kameran på stativ och 10 s slutartid. Jag utlöste blixten manuellt och slog den i väggen i rummet intill vilket gjorde att ljuset genom dörröppningen såg helt naturligt ut.

Blända ner så att exponeringstiden ökar, då framstår det naturliga ljuset tydligare. Den bästa "nattbilden med blixt" jag har fått till innomhus hade jag kameran på stativ och 10 s slutartid. Jag utlöste blixten manuellt och slog den i väggen i rummet intill vilket gjorde att ljuset genom dörröppningen såg helt naturligt ut.

Den måste jag prova! När under de 10 sekunderna utlöste du blixten?

Håller på och försöker lära mig Elements, så bilden jag redan har får bli övningsobjekt. Så får jag montera upp stativet och lattja med blixten.

Den måste jag prova! När under de 10 sekunderna utlöste du blixten?

Så snabbt jag kunde, dvs så snart jag hade utlöst kameran så gick jag ut med blixten i handen och utlöste den utanför. Men om inget rör sig under exponeringen spelar det ingen större roll när du utlöser blixten.

Ett annat tips är att ha ett tungstensfilter på blixten och vitbalansen inställd på tungsten/glödljus. Då kommer skuggorna att få en blåaktig ton som ser mer "nattlig" ut.

ANNONS