Annons

Fixa för utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Jag ska eventuellt ställa ut fyra av mina bilder i Februari 2003. De ska vara minst 50X70 och därför tänkte jag anlita ett labb för att kopiera upp dem. Sanningen är att jag är totalt novis inom detta och behöver nog alla råd jag kan få. Tips på lab? Mitt namn måste stå på kopiorna, vilken penna är bäst? Vart kan jag få bilderna inglasade utan ram runt? Tänka på något speciellt glas kanske? Vad ska jag räkna med för utlägg med kopiering och glasning?
/Lotta

Lab, ingen aning. Varför bara glas? Skall du göra ramen själv? Hursomhelst är det alltid mycket dyrare att specialbeställa. Jag kör alltid med standard storlekar. 50x70 finns. Om du bara vill ha glas och ej har krav på reflexfritt, köp en sån där enkel "tavla" med glas och plåtklips. "Finns i ett varuhus nära dej". Om du planerar att göra ramen själv kan du bara ta bort plåtklipsen så har du glas och baksida.

Jag hade tänkt slopa ramen helt och hållet och är ute efter att glasa in bilderna snyggt så de ändå går att hänga. Naturligtvis så att ingen ful kant syns. Klart jag kan ändra mig men bilderna det rör sig om tycker jag funkar så bra utan ram att jag bara inte lyckas tänka ut något passande.
/Lotta

Hej!
Proffskopia eller Crimson kan hjälpa dig. De kan också montera bilden på kartong eller kapa. Själv föredrar jag kapa för att det är mycket lättare.
Du kan också laminera bilden. Då behövs inget glas.
MVH
Magnus

Tack Magnus. Då blir det Crimson som får kopiera dem, de har jag bara bra erfarenheter av och litar på. Kanske de tipsar mig om penna också. Om jag laminerar bilden, vad/hur gör jag då? Vem är det som utför sånt? Skrev ju att jag är novis och det blev inte bättre av ett ord jag inte förstår, laminera? På utställningen "Stockholm to close" som var på Kulturhuset i somras vet jag att en av fotograferna glasat sina bilder på det sättet jag tänkt mig fast tyvärr har jag glömt vem det var.
/Lotta

Varför måste ditt namn stå på bilden? Signering direkt på bildytan drar ner intrycket och det är mycket ovanligt i utställningssammanhang. Bland konstfotografer är det kutym att signera på baksidan eller utanför bildytan om man har kopierat med en vit kant.

Det är just det som irriterar mig, det där med namnet fast när jag pratade med galleriet för att få lite råd så sa de till mig att signera bilden. Själv skulle jag föredra att märka baksidan eftersom namnet ändå kommer att synas där bilderna ska hänga..
/Lotta

Jag har varit ansvarig för att hängningar på Fotogalleriet i Lund ett antal år och har hängt upp ett trettiotal utställningar. De få gånger fotografen har signerat direkt på bilderna har detta gett upphov till kommentarer från besökare och föreningens medlemmar. De flesta tycker att det ser billigt ut, och jag håller med. Vissa använder silver- eller guldpennor!

Jag har aldrig signerat en bild på det viset, och kommer inte att göra det heller. Jag signerar på baksidan eller utanför själva bliden.

Om man tittar i auktionskataloger för fotografier står det nästan alltid "signed verso", vilket betyder signerad på baksidan.

Tur att ni kloka finns här. Det var en missuppfattning att namnet skulle stå på framsidan. De hade sagt på bilden och då menat baksidan. Kanske var det jag som hade lite problem att förstå danskan. Nu kollade jag i alla fall upp det tack vare ditt inlägg Steinick och det är jag glad för.
/Lotta

Hej Lotta.
Laminerar och monterar gör crimson. Om du besöker den i sthlm så kan de nog visa dig exempel.
Laminering är en skyddsfilm på bilden.
Den finns i olika ytor så det kan vara bra om du kollar upp det noga.
MVH
Magnus

Pris

Men vad kostar det med en 50 ggr 70 cm foto då?
Att trycka upp, alltså.Vad tar labbet?

NIKLAS, i storformat

Priser

Varje kopia på lågprioritet kommer att kosta 348kr, sen tillkommer montering som kostar mellan 130-720kr per kopia och så ramning till det då. Jag bestämmer mig inte för vilken montering/kantning det ska bli förrän jag ser exempel. Ram önskar jag att jag kan fixa av den stilen "jag fått på skallen". Det kommer alltså att dra i väg på några tusen totalt men det tycker jag är ok. Jag betalar inget för att delta i utställningen i övrigt. Priserna är de Crimson har.
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar