ANNONS
Annons

Fixa bakfokus själv på Sony!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är vanskligt att fokusera mot ett lutande plan. Bättre att göra en rigg ungefär såhär:

Var noga med att kameran är i samma höjd och i vinkel med asken.
Parallellförflytta kameran (som står på stativ) när du byter af-punkt så du inte siktar, låser af och riktar om. Du kan då få stora vinkelfel och skärpeplanet flyttas framåt/bakåt.

Intressant! Om jag tolkar dig rätt så skjuter du från denna vinkel som bilden visar mot tändsticksasken. Siktar du på t-askens kant eller texten eller skärningen mellan mätbandet/t-asken? Eller tolkar jag dig fel. Kanske du menar att kameran är vinkelrät mot t-asken och att höjden är samma som t-asken?

Peter

På vilket avstånd har du testat? min funkar klockrent under ca 2-2.5meter och sedan blir det fel...jag få under 2 meter också "skärpedjupsförhållandet" till 1/3-2/3 precis som det ska vara och fokus helt perfekt!
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=77921&stc=1&d=1211873145

Om jag tolkade Tim Jacksson rätt skulle man "fylla" arket med hela bilden. På mitt fasta 50 objektiv hamnade jag "hyggligt" nära, ca 0,5 meter.

Jag har kanske inte lärt mig hela läxan och utelämnar viss basinformation. Det enda jag gjort är vad som stod i hans pdf. När jag läser ditt inlägg så kanske man skall testa på lite olika avstånd??
/Peter

Inte ens detta stämmer ifall man fokuserar på nära håll. :)
.......a lot of text....

Tack för den "uppläxningen" :). Jag är väl lite av ett teknologifreak och vill gärna veta bakomliggande vetenskap. Ännu är man i startgropen på fotoresan, dagligen lär man sig något nytt, tack vare er på forumet.

Peter

Intressant! Om jag tolkar dig rätt så skjuter du från denna vinkel som bilden visar mot tändsticksasken. Siktar du på t-askens kant eller texten eller skärningen mellan mätbandet/t-asken?

Nej,nej! Den här bilden tog för att lättare illustrera uppställningen.

Kanske du menar att kameran är vinkelrät mot t-asken och att höjden är samma som t-asken?

Ja. Kameran ska vara i linje med linjalen, vinkelrätt mot asken och i samma höjd som "linjalen skär asken" alltså vid 10cm märket.

Jag blir inte klok!!

Jag har lyckats att räta upp "mätplanet" och förbättrat fokusläget rejält,

Det har medfört att området som jag får "rätt focus" i nu är upp till 4.5m. då står objektivets skala på nästan 5 meter.

Om jag går över 5 meter på skalan så är oändligt nästa markering och innom det området är den ju helkännslig jag börjar tror att mekaniken är inte tillräckligt bra för att klara det här! :(

När fokus har låst så finns det ett minimaliskt glapp (vridglapp), å nära oändligt blir det glappet en fokusförflyttning på flera decimeter.

Om du låter kameran fokusera omväxlande från närgränsen resp från oändligt, låser den skärpan på olika ställen då?
Isåfall tyder det på glapp i mekanismen.

Om du låter kameran fokusera omväxlande från närgränsen resp från oändligt, låser den skärpan på olika ställen då?
Isåfall tyder det på glapp i mekanismen.

Ju längre mot oändligt jag går desto sannolikare blir det att den missar.

ibland blir det bra och ibland BF.

japp på mm vid närgränsen.

har kollat lite nogrannare nu.
efter justeringen som är gjord på längre håll så ligget nu objektet man siktar på i bakre delen av skärpedjupet, på gränsen till FF.

Men ju längre ifrån objektet man kommer desto mer i mitten på skärpedjupet hamnar objektet, och ligger mitt i på ca 2m. hmm märkligt... men det stämmer ju överens med ju jag justerat.

Skruvarna du har gett dig på är inte den enda justeringsmöjligheten för AF-systemet. Du ändrar grovjusteringen för sensorerna som mäter in AF och finjusteringen görs med ansluten dator och ett speciellt program. Det du inte justerar alls är hur AF-systemet ställer in uppmätt fokus, dvs hur mycket AF-skruven på objektivet ska vridas beroende på hur fel fokus är. Observera att denna vridning endast göras en gång då A100, likt de flesta systemkameror, inte verifierar att korrekt fokus har erhållits. Även detta är mjukvara och antagligen grunden till att din justering inte hjälper.

Observera att denna vridning endast göras en gång då A100, likt de flesta systemkameror, inte verifierar att korrekt fokus har erhållits.

Är du säker?
Jag har läst att t ex Canons system fungerar så men att Sonys system ska vara återkopplat. Af:en gör ibland en finjustering innan den låser vilket tyder på det.
Likaså i manuellt läge när du själv vrider på objektivet så får du indikering om rätt fokus genom gröna pricken i sökaren.

Skruvarna du har gett dig på är inte den enda justeringsmöjligheten för AF-systemet. Du ändrar grovjusteringen för sensorerna som mäter in AF och finjusteringen görs med ansluten dator och ett speciellt program. Det du inte justerar alls är hur AF-systemet ställer in uppmätt fokus, dvs hur mycket AF-skruven på objektivet ska vridas beroende på hur fel fokus är. Observera att denna vridning endast göras en gång då A100, likt de flesta systemkameror, inte verifierar att korrekt fokus har erhållits. Även detta är mjukvara och antagligen grunden till att din justering inte hjälper.

Är just så det känns att mätningen fungerar som den ska men inte justeringen och ingen återkoppling till det, mer är det så att den inte verifierar focus? den piper ju till när den är klar efter den gjort fokusering.

Har testat 35-70/4 nu där är det inga problem mycket "långsammare fokusmekanik" på den mindre stigning på gängan? så det blir mycket mer exakt, men så är det ju en 1:4 å blir ju inte lika krävande.

Har tänk om lite, är det helt enkelt meningen att det inte ska fungera?

Om man tänker sig vad mitt krav varit, att med ett fast 50mm 1:1.7 objektiv sätta fokus på ett objekt stort som en apelsin på över 5meters håll och inte få bakfokus på 20cm, objektivets fokus står näst intill mot oändligt fokus på 5-6m.

Betänk detta på en fullformats filmruta med den fulla bildvinkeln som 50mm ger där, var det ens tänkt att man skulle vilja eller kunna beskära bilden så mycket att man såg att fokus faktiskt felade 15cm,innan andra saker tex filmen inte klarade mer.
Skulle filmen klara det eller skulle den vara begränsningen?
Var det tänkt att man skulle kunna se felet på en färdig förstoring med korekt betraktningsavstånd inräknat?

Om man som jag det här fallet fotar med dslr med "beskärning" redan i kameran (aps-c) och sedan blåser upp dem till nära nog 100% i datorn är det då så konstigt att man ser fel?

Så här ligger det till, jag har justerat fokus så bra det går att få på ca 5-6 meters håll fokus diffar på det avståndet nu innom +/- 15-30cm alltså både BF och FF.

Om jag gör ett fokustest alldeles vid närgränsen (0.5m) så har jag konsekvent ett FF på ca 1-2cm,(det varierar inte har bara inte mätt exakt) vilket är ganska mycket, när skärpedjupet känns som under 1 cm, alla tester utförda med minoltas 50mm/1.7 testat med 2 olika objektiv exemplar.

Så jag funderar nu om jag ska ställa tillbaka som det var innan eller bara lite kanske till hälften som kompromiss och hamna mitt i mellan?

Senast ändrad:
Tidigare frågeställning kvarstår:.

Är det helt enkelt meningen att det inte ska fungera?

(Om man tänker sig vad mitt krav varit, att med ett fast 50mm 1:1.7 objektiv sätta fokus på ett objekt stort som en apelsin på över 5meters håll och inte få bakfokus på 20cm, objektivets fokus står näst intill mot oändligt fokus på 5-6m.

Betänk detta på en fullformats filmruta med den fulla bildvinkeln som 50mm ger där, var det ens tänkt att man skulle vilja eller kunna beskära bilden så mycket att man såg att fokus faktiskt felade 15cm,innan andra saker tex filmen inte klarade mer.
Skulle filmen klara det eller skulle den vara begränsningen?
Var det tänkt att man skulle kunna se felet på en färdig förstoring med korekt betraktningsavstånd inräknat?

Om man som jag det här fallet fotar med dslr med "beskärning" redan i kameran (aps-c) och sedan blåser upp dem till nära nog 100% i datorn är det då så konstigt att man ser fel?)

Är det därför dom har börjat stoppa in motorerna i objektiven, när kraven på fokussystemet stiger så är dom tvungna att ha ultraljudsmotorer, HSM och allt vad det heter, för att få en mycket mer exakt autofokus funktion?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar