Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fiskgjuse eller Bivråk eller ..?

Produkter
(logga in för att koppla)
läsa text

Ofta är det bra att läsa texten också, oavsett om man har en kass fågelbok. Att fiskgjuse och bivråk är långväga afrikaflyttare och återkommer sent på våren torde framgå av alla fågelböcker. Skaffa fågelguiden eller Lars Jonssons så kan ni jämföra olika dräkter av sammma art. På bilden ur fågelguiden framgår ju det säkert för alla att det är en ordinär ormvråk av mörk fas.
 
Många som besvarat men! Vingspannet är betydligt större på en fiskgjuse.Ett tränat öga ser direkt skillnad utan att fundera.
 
Jag fortsätter lite även om ämnet är utrett.

Skillnaden på bivråk och ormvråk är (åtminstone för mitt ganska tränade öga) ganska stor. Tydligaste kännetecken på en bivråk är att huvudet ser tydligt litet ut, dessutom har den en längre och mer markerad stjärt...

Bivråk ses dessutom oftast under slutet av sommaren och hösten i södra sverige... (om jag inte har helt galet)

Hälsar, Gustav
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.