Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fiskgjuse eller Bivråk eller ..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Får inte riktigt ihop det med min fågelbok..

Mest täckningen och huvudformen som gör mig något förbryllad. Men de varierar kanske något mellan årstiderna?
 

Bilagor

  • _i9y4268.jpg
    _i9y4268.jpg
    23.3 KB · Visningar: 2,816
Okej, lustig, för i min fågelbok så har ormråken inget band över bröstet utan är mer fläckig i teckningen.
Det kanske är stor variation på ormvråkarnas teckning.
 
Spanar lite här i Lars Jonssons fågelböcker. Lutar åt en vråk, teckningen på vingarnas undersida har en omvänd teckning på fiskgjusen.
Orm- eller bivråk? De där är riktiga rackare att skilja åt.
 
Täckningen stämmer ju bra med en ormvråk, men stjärten brukar väl spreta mer? Men det kan ju vara olika beroende på flyktens olika faser.

Tack Christer.
 
Fjällvråken kan ibland ha detta band, men är generellt mycket ljusare under vingarna. Plus att den har ljusare stjärt med mörk ändband.
 
Börringevråk

Tycker denna ormvråk har en väldigt ljus fas. Att det är ormvråk är jag ganska säker på, den har en ganska stor variation i färg och teckning. De väldigt ljusa variationerna kallas också börringevråkar. Denna tycks ligga åt det hållet.
 
Så här ser ormvråken ut i min fågelbok:
 

Bilagor

  • orm.jpg
    orm.jpg
    42.5 KB · Visningar: 2,841
Jo nog har du rätt Omar angående Börringevråkar. Hittade en i min atlasruta som var nästan helt vit. Den gav mig ett riktigt huvudbry innan jag fick reda på vad det var :)
 
Oavsett om det är en vråk eller gjuse så måste jag säga den är riktigt vacker på bilden.
 
Ormvråk (bilden) är den svenska rovfågel som har störst variation i sin teckning, alltifrån nästan helvita/gulvita till ganska mörka exemplar. Frågan är väl om det finns två ormvråkar som ser likadana ut?

Fiskgjusen har bl a mycket slankare vingar i förhållande till kroppen

/tc
 
Ljuvenil ormvråk alternativt den sk Börringevråkenk

Fiskgjuse är det absolut inte Det är jag helt förvissad om. Den är onekligen mycket lik en ormvråk, bortsett från den i mitt tycke allt för ljusa undersidan.

En av mina funderingar går åt fjällvråks hållet just pga av den ljusa teckningen, men upplever att huvudet är lite väl kraftigt för att det ska stämma.

För att göra det ännu mer komplicerat så kan det vara en juvenil ormvråk eller en som härstammar från den här ljusa stammen som jag vill minnas finns i sydvästra Sverige.
Vad som stör mig är det örnlika huvudet .Men det vi kan vara helt förvissade om är att det INTE är en fiskgjuse, så jag satsar en slant på en juvenil ormvråk.
 
Något av det mäktigaste jag sett i rovfågelväg, var en s.k. ormvråkspiral bestående av 15 ormvråkar, kan ha varit ännu fler, som i en korkskruvliknande formation seglade på uppåtvindarna. Händelsen skedde på järvafältet, strax utanför Barkaby flyfält i början på 80-talet. F.ö. kunde man även beskåda fjällvråk, som var ganska vanliga där då.
 
En fråga bara

...till er som har både fågel- och fotointresse,
var kan jag hitta lokaler med bra möjlighet att ta bilder av bl.a. rovfåglar - söder om stockholm?

/RL
 
Fiskgjuse gick fetbort direkt. Får överhuvudtaget ingen sådan association. Att det är en vråk är däremot solklart.
Eftersom den saknar ett distinkt stjärtband och har relativt tät bandning på stjärten i övrigt och dessutom har ormvråkens chokladbruna färg så tycker jag att den påminner väldigt mycket om just en ormvråk. Helt säker vill jag dock inte ställa mig då jag känner mig ringrostig på ormvråk/bivråk vilket jag tycker är förvånande svårt att bestämma på bild. Dock brukar bivråkens vinge kännas bra mycket smalare och stjärten längre än vad det gör på denna bild. Så det slutgiltiga svaret blir nog ändå ormvråk (Buteo buteo)...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.