Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fisheye till D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

4bbegation

Ny medlem
Hej! Har kollat runt lite på fisheye-objektiv till min D7100, och det finns ju ett par alternativ..
Några rekommendationer? Några erfarenheter? :)
Tack på förhand!

Samyang 8 mm, Samyang 8 mm, Samyang 8 mm, kan inte bli bättre för så få pengar :)

Ja den ser ju helfin ut, bra betyg överallt o galet pris!

Men vad tror du om Nikons 10,5mm? Kortare närgräns vilket jag tycker är ett stort plus, och 2,8 I största bländaröppning.. om man skulle hitta ett sånt till ett bra pris då.

Tack för snabbt svar!

Nikon Fisheye 10,5 mm/2.8 (DX)

Men vad tror du om Nikons 10,5mm? Kortare närgräns vilket jag tycker är ett stort plus, och 2,8 I största bländaröppning.. om man skulle hitta ett sånt till ett bra pris då.

Nikons 10,5/2.8 är skarpt, fint och kompakt objektiv. Jag är väldigt nöjd.

Nypris knappt 6.900:- hos Scandinavian Photo, det finns just nu ett begagnat på Fotosidans annonser för 3.000:- (de dyker upp där ganska ofta).

http://bojohnsson.photoshelter.com/gallery-image/Horses/G00006HGYd88hRoM/I0000tWV5QPedpBE

Ja den ser ju helfin ut, bra betyg överallt o galet pris!

Tack för snabbt svar!
8 mm till 10,5 gör mycket på bildvinkeln när det är så kort brännvidd. Om det var typ 200 mm till 202,5 vore det ingen skilnad.

För såväl Samyang 8mm som Nikon 10,5mm anges den diagonala bildvinkeln på DX till 180 grader i specifikationerna så där är nog skillnaden försumbar.

Även på ett fisheye tycker jag det är bra med AF och det tillsammans med den bättre närgränsen på Nikon 10,5mm gör att jag lätt skulle välja en begagnad Nikon 10,5mm för 3000 kr framför ett nytt Samyang 8mm för 2000 kr.

http://www.samyang.co.uk/index.php/dslr-lenses/samyang-8mm-f-35-umc-fish-eye-cs-ii

http://nikon.se/sv_SE/product/nikko...-length/af-dx-fisheye-nikkor-10-5mm-f-2-8g-ed

Vill man ha extrem bildvinkel men ändå raktecknande finns ju också Sigma 8-16. Den är ju inte en fisheye dock.

Är det någon som har använt de där fånigt små gelatinfiltren som man stoppar in i baken på Nikons 10,5? Funkar det bra att ha filtren i den änden? Var får man tag i passande filter?

Är det någon som har använt de där fånigt små gelatinfiltren som man stoppar in i baken på Nikons 10,5? Funkar det bra att ha filtren i den änden? Var får man tag i passande filter?

Sålänge filtren är framför det ljuskänsliga skiktet så ska det inte vara några problem. Ansel Adams föreslog att om man ska ha fler filter är det bättre att ha dem bakom objektivet då det minskar risken för ströljus.

Rokinon

Samyang 8 mm, Samyang 8 mm, Samyang 8 mm, kan inte bli bättre för så få pengar :)

Hej!

Jag har själv ett Rokinon (samma som Samyang) 7,5 mm (4:3) vilket jag är väldigt nöjd med.
Jag var lite skeptisk innan köpet men kom över det billigt via Amazon och hade inga större förväntningar.
Men gluggen visade sig vara riktigt riktigt bra, skarp från hörn till hörn. Se bifogad länk:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2993470.htm?set=mp

Visserligen får man ha överseende att det fullständigt saknar automatik dvs både bländare och skärpa ställs in manuellt. Men blända ner några steg och ställ skärpan strax "innan" oändligt så blir det mesta skarpt på bilden.
Objektivet har god känsla och är robust, dock är det medföljande objektivlocket väl sladdrigt.

Accepterar man avsaknad av automatik vill jag varmt rekommendera objektivet f.a. då det är riktigt prisvärt. MVH//Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar