ANNONS
Annons

Fisheye och Canon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag gillar fisheyebilder - runda eller sådana som täcker hela bildytan. Men hur fungerar sådana objektiv tillsammans med digitala systemkameror med sensorer i APS-storlek? Sigma har t.ex. en 15mm fisheye med en bildvinkel på 180 grader. Vilken blir bildvinkeln på t.ex. D60/10D? Eller egentligen: bibehålls fisheyeeffekten med den typiska perspektivförvrängningen? Någon som testat och vet?

mvh Janne

Nja, lite av förvrängningen finns visserligen kvar men bilden blir ju 'klippt' eftersom sensorn är mindre än ett negativ.
Ett 15mm motsvarar 24mm på en D60. Vet inte vad bildvinkeln blir...

Enkel jämföring

Gjorde en enkel jämföring av sensorernas storlek, så kan man i alla fall lite enklare se vad man kan förvänta sig (ifall min utritning av bildcirkeln på fisheyeobjektivet stämmer).

Bilagor

• sensor.jpg
    sensor.jpg
    4.4 KB · Visningar: 328
Mnjae..

Den teoretiska biten är jag helt på det klara med - såväl faktorn 1,6 som den grafiska bilden av censorernas storlek i förhållande till fisheyecirkeln. Men hur ser det ut i praktiken? Ingen som har provat och vet?

Sigmas 14mm ger en bildvinkel på drygt 114 grader (på 355mm film) medan deras fisheye på 15mm ger 180 grader.

Detta gör att jag har svårt att tro att faktorn 1,6 är applicerbar här - fisheyegluggen förefaller helt enkelt ha annan konstruktion...?

mvh Janne

Jag har både 16mm och 8mm fisheye till min D60.

16mm ger en horizontellt straxt under 90 grader. Kan mest liknas vid en vidvinkel med extrem distorsion.
Jag har jämfört med en sigma 15-30 och 16mm fisheye tar en bredare bild än 15mm på den zoomen.
8mm ger straxt under 180mm och stämmer ganska väl med Christoffers bild

Om du vill se ett bildexempel så kan jag ta några bilder när jag kommer hem.

Du har nog rätt Janne, faktorn 1.6 är nog inte applicerbar i det här exemplet. Detta på grund av att fisheyeobjektivet inte teknar linjärt. Dvs 1 millimeter i bildens mitt har inte samma bildvinkel som 1mm vid bildens kant.

Re: Mnjae..

Loj skrev:
Sigmas 14mm ger en bildvinkel på drygt 114 grader medan deras fisheye på 15mm ger 180 grader.

Detta gör att jag har svårt att tro att faktorn 1,6 är applicerbar här - fisheyegluggen förefaller helt enkelt ha annan konstruktion...?

Det är enkelt att stirra sig blind på brännvidden men att jämföra ett 16mm fisheye med ett 14mm raktecknande vidvinkelobjektiv är inte alldeles enkelt. Fisheyeobjektivet å sin sida har en diagonal bildvinkel på 180 grader och saknar korrigering för den kraftiga distortion som denna extrema bildvinkel normalt medför, medan ett raktecknande vidvinkelobjektiv per definition är konstruerat att ge så lite "fisheyeeffekt" som möjligt.

Faktorn 1.6 är i allra högsta grad applicerbar eftersom att "fisheyeeffekten" är störst ute i kanterna, dvs på de ytor som till stor del hamnar utanför en sensor som är mindre än 24x36mm. Horisontella och verikala linjer mitt i en fisheyeexponering förblir raka.

Följande länk visar tre likadana exponeringar med en 10D (tror jag), två med fisheyeobjektiv varav den ena har korrigerats i datorn och en tredje med ett 17mm vidvinkel. Gör en egen sökning på samma forum för bättre exempel.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=7909467

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Mnjae..

Loj skrev:
Menar du därmed att Sigmas fisheye skulle "bete sig" som ett raktecknande 24mm på min D60? Eller missuppfattar jag dig helt?

Nej, ett fisheye förblir ett fisheye också på din kamera men eftersom att sensorn är mindre än 24x36mm så får du bara med en del av den exponering som du skulle ha fått med samma optik på ett hus med fullformatsensor. Men eftersom att "fisheyeeffekten" är störst i kanterna, dvs den är störst i de delar som hamnar utanför sensorn i din kamera, så kommer "fisheyeeffekten" inte att upplevas som fullt lika påtaglig i en exponering från exempelvis exempelvis en D60. Raktecknande kommer den dock inte att bli.

Med datorns hjälp finns vissa möjligheter att i efterhand korrigera "fisheyeeffekten" och räta ut krökta linjer i en exponering från ett fisheyeobjektiv, men det är en annan historia.

http://c00245a.lk.bostream.se/pub/Daniel/fisheye.jpg

Alla bilder är tagna med full öppning och ca 1/10 handhållet så bilderna representerar bara bildvinkeln inget annat.

Längst upp till vänter, Utomhusbild med 8mm fisheye. Jag står på kanten av trotoaren.

Uppe höger: 8mm fisheye i mitt kök

Nere vänster Tamron 28-75@28 i köket

Nere höger 16mm fisheye i köket.
På den sista bilden luras man lite av att linjerna går innåt i bilden och därför inte får så mycket distorsion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar